GT1 klassen bliver, set med danske øjne, en meget interessant klasse fordi vi i år har 2 danskere med. Det er Jan Magnussen i Corvette og Casper Elgaard i Aston Martin.
Begge med reelle vinderchancer. Casper Elgaard skal køre A.M.R. Larbre Competition raceren, med nummeret 008, sammen med Christophe Bouchut og Fabrizio Gollin, mens Jan Magnussen igen kører for GM Racing i en Corvette C6.R, på papiret en rigtig stærk bil som han deler med Johnny O’Connell og Ron Fellows. Bilen kører med nummer 63.
Reelt er der lagt op til en krig mellem Europa (repræsenteret af Aston Martin) og USA (repræsenteret af Corvette), og det er med stor sandsynlighed her vi skal finde en vinder, spørgsmålet er bare hvem der kan stå distancen i et tempo der ikke får mekanikken til at bryde sammen!
Herudover har jeg alligevel lyst til at skele til det franske Oreca team, der kommer til start med to Saleen S7R. Hvis jeg ikke havde set de biler køre ville de på forhånd være dømt ude, men jeg har set dem køre både sidste sæson og i år, og de biler er bare hurtige, til trods for at det ikke længere er en helt ung dame.
Spørgsmålet er om den kan stå distancen? Jeg er sikker på at den over en enkelt omgang er hurtig, men tror den knækker i mekanikken.
Japanske JLOC kommer (heldigvis) igen i år med deres fantastiske Lamborghini Murcielago. Absolut ikke den hurtigste bil, men absolut den bil der har mest charme.
Sidste år stod den i næsten rå carbon look. Den kommer efter sigende lidt mere dekoreret i år, men det piller ikke ved at motoren i den bil lyder himmelsk og alene det kan få mig til at holde ekstra godt øje med den bil
Sidste team udenfor den før omtalte krig er team Convers MenX der kommer til start med en Ferrari 550 Maranello. Endnu en ikke helt ny bil, og denne bil skal vi nok sørge for at nyde, for der kommer nok ikke så mange flere optrædener fra den.
Det betyder bestemt ikke at det er en dårlig bil, men jeg tror ikke den står distancen selvom den godt kan være hurtig over en enkelt omgang.
Det sender os tilbage til krigen imellem Aston Martin og Corvette, der er 6 Aston Martin’er sat ind af 4 forskellige teams A.M.R. Larbre Competition, Aston Martin Racing, Tema Modena og BMS. Corvette kommer med 5 biler sat ind af 3 forskellige teams som er Corvette Racing, PSI Experience og Luc Alphand Adventures.
På Aston Martin fronten er alle biler ’ens’ hvilket betyder at alle er DBR9 biler, men det samme er ikke tilfældet på Corvette fronten, her er 4 af bilerne C6.R og en er C5-R.
Hvem vinder så denne her klasse?
Jeg er meget i tvivl, men tror at Aston Martin er ved at få styr på mekanikken, ligesom de er heller ikke de rene novicer på Le Mans i GT1 klassen mere, og på den baggrund tror jeg de trækker det længste strå i år, spørgsmålet er så bare hvilken af bilerne det bliver?
Og her tror jeg på at det bliver 007 bilen med Tomas Enge, Johnny Herbert og Peter Kox.
Vi er alle sammen klogere efter løbet og derfor kan dit bud være lige så godt som mit. Lad os satse på et godt race i tørvejr. Vejgaard
Læs mere om: Le Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |