Danish Touringcar Challenge   09/06/07

Michel Nykjær tog pole position trods vægt og hede
Seat-køreren hurtigst i Super Pole takket være ny indstilling
Oddsene var på papiret imod Michel Nykjær, Tappernøje, da der lørdag eftermiddag blev kørt Super Pole på FDM Jyllandsringen om fordelingen af de bedste startpositioner til søndagens første kvalifikationsheat.

Efter sin succes på Sturup Raceway var Seat-køreren blevet belønnet med 40 kg succesballast – højest af alle i feltet – mens sommerheden var hård for dækkene på en bane, der er kendt for at være bedst for feltets baghjulstrukne biler.

”Vi har sat bilen specielt op til dette her,” forklarede sydsjællænderen om hemmeligheden bag sin anden Super Pole-sejr i træk. ”Vi har set andre teams lave et specielt set-up kun til den ene omgang, og det prøvede vi så for første gang, og jeg må sige, at jeg aldrig har været ude for, at min bil har kunnet køre så godt på en omgang. Så prøvede vi også med fire nye dæk, og der var bare bid i den.”

Seat Racing Teams beslutning om at bruge fire af den kvote på i alt otte nye dæk, man råder over til denne weekend, kan dog i morgen give bagslag, når der skal køres hele tre heats.


Med 40 kg succesballast i bilen satte Michel Nykjær hurtigste tid i Super Pole og starter søndagens kvalifikationsheat 1 fra pole position
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

”Det kan måske blive et problem,” indrømmer Michael Nykjær. ”Men man kan også sige, at BMW-kørerne og jeg har det samme antal nye dæk til heatene i morgen, og så bliver det måske mere lige. Jeg er meget spændt i hvert fald.”

Den kører, der var tættest på at slå Michel Nykjær, var Casper Elgaard, Århus. Han manglede en tiendedel i at slå ham, selv om han på papiret havde gode odds, da han kørte helt uden ballast.

”Jeg havde egentlig en god omgang, men i sving 10 er der smidt noget græs ud på banen, og jeg kan ikke få bilen ind, hvor jeg skal, og det koster lidt. Om det koster en tiendedel, kan jeg ikke sige, men det var det, der gjorde, at min omgang ikke var perfekt,” siger den regerende DTC-mester. ”Men det virker til, at forhjulstrækkerne er hurtige nok nu, når Michel kan køre så gode tider, og det var virkelig flot gjort af Michel!”

Tredjehurtigste mand i Super Pole var Henrik Lundgaard, Hedensted, som tidligere har vist sig at være den sande mester i netop denne disciplin, hvor de tolv hurtigste kørere fra tidtagningen får en soloomgang til at sætte en tid.

”Jeg gjorde det, jeg kunne,” konstaterede Chevrolet-køreren bagefter. ”Jeg kørte en tidtagning og en Super Pole på nye dæk, og det gav det samme resultat, så det var det, jeg kunne få ud af det. Ved at tage større og større risici, kunne jeg måske skære en tiendedel af, men det havde ikke flyttet noget ved tingene. Med lidt held havde jeg været foran Casper, men at starte på ydersiden er ikke nogen bedre position. Vi skal være godt tilfreds med en treer og have Pontus (Mörth, red.) ved siden af mig på en firer.”


Varmen var hård ved dækkene og kørerne på FDM Jyllandsringen under tidtagningen og Super Pole-konkurrencen. Her er det Michael Outzen, Ringe, der køler ned inden Super Pole, hvor han satte femtehurtigste tid
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

En af favoritterne kom slet ikke med i Super Pole-konkurrencen. Det var Jan Magnussen, England, der end ikke fik registreret en eneste omgang i tidtagningen.

”Jeg havde en vibration, da jeg kørte ud, og det var et problem med kardanakslen, som vi så fik rettet,” siger Jan Magnussen. ”Men så er der en af gutterne, som i sin travlhed skvatter over luftslangen til airjacksene (de indbyggede donkrafte, red.), så bilen falder ned på låseklodserne, og så kan vi ikke få den fri igen. Vi kan heller ikke sætte luft på den og hæve bilen igen, fordi studsen var faldet af. Så i morgen starter vi 13er, bliver en 7-8 stykker i første heat, vinder andet heat og så tager vi også tredje heat.”

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 10/06/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto