Padborg Open byder på forårets sidste DTC-løb inden sommerferien Sommeren er for alvor over Danmark og landets absolut bedste motorsportsserie, Danish Touringcar Championship, der efter et hektisk forårsprogram i den kommende weekend kører forårets sidste løb inden en god og velfortjent sommerferie. Det sker på Padborg Park, hvor racerbanen tæt ved den dansktyske grænse, kører sit traditionsrige løb Padborg Open, som gennem årene har resulteret i mange overraskende og dramatiske afgørelser.
Sidste års løb vil bl.a. blive husket for den sensationelle debut, Michel Nykjær, Tappernøje, gav den nye Seat Leon i Danish Touringcar Championship. I modellens allerførste start kørte han den til sejr, og meget tyder på, at sydsjællænderen også vil være med fremme ved dettes års Padborg Open.
Michel Nykjær har lagt sig i spidsen af årets Danish Touringcar Championship, hvor Casper Elgaard skal forsøge at forsvare sidste års titel. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Michel Nykjær ankommer nemlig til Sønderjylland med en mesterskabsføring i bagagen. Føringen er ikke gigantisk – bare seks points – men den er skabt gennem en finalesejr og sejre i tre kvalifikationsheats, så den aktuelle førende står godt rustet, selv om kampen bliver hård. Efter deres uheldige weekend på Sturup Raceway for en lille måneds tid siden er Le Mans-esserne Casper Elgaard, Århus, og Jan Magnussen, England, nu kommet tilbage i kampen og er ved at hale ind på Michel Nykjær, hvor Michael Outzen, Ringe, og John Nielsen, Horsens, har vist sig at være de mest konstante konkurrenter for Seat-køreren.
Her er det den gamle sønderjyde, der puster Michel Nykjær mest i nakken. John Nielsen har foreløbig haft en sæson, hvor han både har haft masser af fart i bilen, men også har undgået større uheld, og det betyder, at han bare ligger seks points efter sydsjællænderen i pointtabellen. Men John Nielsen har et trumfkort mere forud for Padborg Open, for mens størstedelen af de øvrige kørere i topopgøret har mellem 10 og 35 kg succesballast i deres bil, så får John Nielsen til den kommende weekend blot forøget basisvægten på sin bil med 2,5 kg.
Et forhold, der dog taler til Michel Nykjærs fordel, er den fysiske udformning af Padborg Park. Med sine lange langsider og efter danske forhold hurtige sving er det en racerbane, som i langt større grad end andre passer til de forhjulstrukne biler i feltet, hvilket sikkert også kommer til at betyde, at en række andre modeller og mærker vil blande sig i topkampen denne gang.
Det gælder først og fremmest bilerne fra Chevrolet Motorsport Danmark. Duoen Henrik Lundgaard, Hedensted, og Pontus Mörth, Sverige, har konstant været med fremme i førergruppen ved de forudgående løb på FDM Jyllandsringen og Sturup Raceway, men har haft svært ved at holde farten over distancen. Det vil de i langt højere grad kunne gøre på Padborg Park, så måske ender det sidste løb inden sommerferien med den første podieplacering til en Chevrolet-kører? Specielt Pontus Mörth har tidligere vist, at netop denne bane passer rigtig godt til ham.
Men også andre mærker forventes at stå stærkere denne gang. Hartmann Honda Racing var sidste år særdeles godt kørende med deres forhjulstrukne Honda Accord-modeller, og på kørersiden er de bl.a. blevet forstærket af Jens Edman, Sverige, der tidligere har vundet løb på netop Padborg Park.
Forhjulstrækkerne i feltet – her (f.v.) Martin Jensen, Jens Edman, Robert Schlünssen, Carsten Leveau (skjult) og Michael Carlsen – kører næste gang på en bane, der passer godt til deres biler. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Et af løbene sidste år endte i øvrigt med en sejr til Robert Schlünssen, Tyskland, som dengang kørte feltets enlige Peugeot 407. Nu er antallet udvidet til intet mindre end fem, som dog alle indsættes af private teams, men at dømme ud fra den fart, bilmodellen hidtil har præsenteret i år, så kunne Robert Schlünssen sammen med sine mærkefæller Michael Carlsen, Vissenbjerg, David Falch, Roskilde, Kasper Jensen, Aalborg, og Martin Pedersen, Køge, godt komme rigtig langt frem i top 10. Der hersker i hvert fald ingen tvivl om, at de fem kørere har potentialet til at kunne udfordre trioen Michael Outzen, Philip Andersen, Risskov, og Tom Pedersen, Christiansfeld, som næsten har haft et monopol på de tre første placeringer i privatkørernes DTC Cup i år.
Korte fakta:
- Padborg Open køres den 23.-24. juni på Padborg Park, som ligger ved landevej 8 blot fem kilometer for afkørsel 75 på den sønderjyske motorvej.
- Danish Touringcar Championship afvikler træning, tidtagning og Super Pole lørdag eftermiddag.
- Først på eftermiddagen søndag køres Last Chance-kvalifikation og kvalifikationsheat 1, og fra klokken 15.00 går det løs med gridshow, kvalifikationsheat 2 og finale.
Morten Alstrup Læs mere om: Padborg Park24/06/07 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |