Formel 1   04/07/07

Spænding
- men mest i tabellen
Otte løb, fire vindere i to forskellige biler. Og en debutant i spidsen for VM. Det lyder strålende, spændende og underholdende. Desværre har statistikken været mere spændende end løbene i år. Det er ikke blevet til mange direkte dueller mellem kørerne på banen.

Skal jeg være ærlig, vil jeg nu hellere have spænding i tabellen, end i løbene - hvis man altså skal vælge en af to ting. For hvis ikke der er spænding i tabellen, vil spændingen i løbene ebbe ud. Men hvis der er spænding i tabellen kan det vel næsten ikke undgåes at det må forplante sig til løbene som man når længere frem i sæsonen og kampen spidser til.

Når man sidder her, en halv uge før næste løb og skal gætte på en vinder, er det både nemt og svært. Nemt fordi der er fire muligheder, og der er intet der tyder på at andre i øjeblikket kan vinde under normale omstændigheder. Og når man skal spå om fremtiden må man holde sig til de normale omstændigheder.

Men det er også svært for hvem af de fire skal man pege på som vinder. Der er ikke noget system i det. Ferrari og McLaren er ikke helt jævnbyrdige i en weekend, men over flere er de. Og det forekommer at det i øjeblikket ikke har noget at gøre med hvem der lige er kommet et mulehår foran i udviklingen - det er mere et spørgsmål om hvordan bilen passer til den aktuelle bane. I Frankrig var det Ferrari der havde fordelen, men selvom der kun er en uge mellem løbene, behøves det ikke at være det samme i England.

For VM kampen ville det ikke gøre noget hvis Lewis Hamilton i England sluttede dårligst af det førende firkløver. Ligesom en sejr til Kimi Raikkonen også ville skabe tættere kamp i toppen. Og det kunne da være skægt hvis de alle fire havde mulighed for VM helt til det sidste.

Omvendt er Hamilton med på podiet i alle løb og virker som den mest stabile og den mest tilfredse af de fire. Han er på mange måder også den der har mindst at tabe. Skulle det gå galt fra nu af og han kun bliver nr. 4 i VM så er det stadig en fremragende debut.

Som 3. bedste hold har BMW efterhånden befæstet positionen. Renault har lavet et par stormløb, men kløerne har ikke været skarpe nok til at de har kunnet bide sig fast. Spørgsmålet er hvor længe Renault gider at blive ved - efter to titler er der ikke længere så meget at gøre i F1 alligevel. BMW derimod går efter guldet. En enkelt sejr i løbet af sæsonen skal ikke udelukkes, spørgsmålet er dog stadig om kørerne er gode nok til at bringe teamet helt i front. Kubica har vist et kæmpe talent, men kan han løfte opgaven med at gøre teamet bedre? Heidfeld mangler også stadig at overbevise om at han har det ekstra der gør ham til en fremragende kører i stedet for en god.

I resten af feltet går livet sin skæve gang. Red Bull, Honda, Toyota og Williams prøver alle på at rive sig fri af den grå suppe midt i feltet, de fleste kun med moderat succes. Tilgengæld bliver de nu og da presset fra bunden, hvor Toro Rosso og Super Aguri banker på døren til midterfeltet med jævne mellemrum.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Silverstone
  • 08/07/07 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto