De laveste placerede teams kunne ikke levere varen fuldt ud denne gang, men så skete der noget i toppen i stedet for. Favoritterne skiftedes til at føre. Men kun en vandt. I top 5 kæmpes der om points. Ingen tvivl om at 2 teams har skilt sig ud, eller rettere vil egentlig 3. Renault og Williams fik henholdsvis 3 og ingen points. Williams teamet har ikke fået points i 3 Grand Prixer nu, er teamet på vej ind i en dårlig stime? Forhåbentlig ikke. Og det af flere årsager. Modgangen har været stor i flere sæsoner nu og teamet trænger til medvind. Det kunne også være interessant hvis Williams kunne gøre noget ved Renault. Og endelig kunne det også være interessant at se reaktionen hvis Williams kan fastholde deres position foran Toyota som leverer motorer til Williams teamet. Renault er med, men vel heller ikke mere. Bortset fra en enkelt undtagelse har BMW Sauber hele tiden fået flere points på tavlen end Renault har. Og det er der ganske givet flere forklaringer på. Det var de tre teams i front af tabellen der igen kørte med de fleste points. Ser vi kun på de 2 forreste teams, er det til gengæld der vi skal finde den største spænding.
McLaren – 128 points:
McLaren teamet bevarede sit point forspring til Ferrari idet begge teams fik lige mange points med fra Silverstone. Lokalhelten Lewis Hamilton gjorde det han skulle – lige indtil første pitstop – nemlig at holde sin føring. Men måske har nerverne spillet ham et puds. Han havde lige lidt for travlt med at komme af sted igen, og det kostede dyrebare sekunder. Hamilton indrømmede også at man nok skulle have valgt en anden dækkombination, da det under løbet viste sig at den bløde compound trods alt var den hurtigste. Det var ikke det indtryk at McLaren gav efter kvalifikationen. I stedet måtte Hamilton nøjes med en tredjeplads, men øger til gengæld sin rekord med podieplaceringer som rookie. Flot. Fernando Alonso var ved at tage pusten fra mange Ferrari fans, da det lykkedes for ham at lave et meget hurtigt pitstop, så hurtigt at han kom ud foran Kimi Räikkönen . Mens Räikkönen var i pit kørte Alonso nogen meget hurtige omgange, og lavede samtidigt et meget hurtigt pitstop. Det bragte ham i front. Men da benzinmængden ikke var særlig stor, måtte Alonso forholdsvis hurtigt i pit igen, og så lavede Räikkönen det samme nummer, og var tilbage i front. Hamilton havde for stor afstand til de to forreste, og selv om han hentede lidt ind på dem, så var det ikke nok til mere.
Ferrari – 103 points:
Med Hamilton på pole, kunne Ferrari kørerne vel kun håbe at der skete noget usædvanligt undervejs i det engelske Grand Prix. Og det gjorde det, og det var til Ferraris fordel. I hvert for Räikkönen. Han lavede det samme smarte træk som Alonso havde gjort tidligere i løbet, og det bragte ham tilbage i front foran de to McLaren kørere. Felipe Massa måtte starte fra pitlane, da han var gået i stå netop som starten skulle gå. Ny opvarmningsomgang til de øvrige, mens Massa måtte skubbes i pitlane og starte løbet derfra. Det blev så en næsten se-værdig opkørsel gennem feltet, men jo tættere han kom på toppen, jo sværere blev det. Selv BMW Sauber kørerne var der problemer med, og det lykkedes da også kun at overhale den ene. Det bragte dog 4 points på kontoen og dermed 14 points i alt til Ferrari, men resultatet formede det således at McLaren også fik 14 points, og forskellen mellem de to teams er der med status quo. Men det har været tydeligt at Ferrari igen har fået noget fart i bilerne, hvilket vel også har været nødvendig for at byde McLaren trods. Det holder spændingen ved lige i Formel 1.
BMW Sauber – 56 points:
BMW Sauber forsætter med at gøre det godt. Nick Heidfeld fører godt nok den indbyrdes kamp, men bemærk at Robert Kubica i de seneste to Grand Prixer har placeret sig foran Heidfeld. Den unge polak er forrygende i øjeblikket. Det lykkedes ikke for Massa at gøre større indtryk på polakken. Der blev lavet nogle alvorlige forsøg, men Kubica forsvarede sin placering på flot, fornuftig og fair vis. Heidfeld har måttet se sin unge teamkammerat klare sig bedre end sig selv i de to seneste Grand Prixer. Men BMW Sauber hænger altså nogenlunde på de forreste trods en tydelig forskel. Den tredjeplads må efterhånden være sikker. Flot af det tyske team, der har noget at vise hjemmepublikummet i det kommende Grand Prix på Nürburgring.
Renault – 31 points:
Godt nok kan Renault ikke true nogen i toppen af tabellen, men til gengæld er de konstant i pointene. De kan ikke røre BMW Sauber og deres form i øjeblikket. Kun ved en lejlighed har man scoret flere points end de tyske konkurrenter. Sjovt team for øvrigt. I hvert fald i det engelske Grand Prix. De to kørere skiftedes til at være forrest indbyrdes, men det var for en gangs skyld Heikki Kovalainen der fik mest ud af det. På et tidspunkt i den allerførste del af sæsonen, gav Renault manglende kendskab til Bridgestone dækkene som årsag til teamets dårlige præstationer. Det har måske været en del af årsagen, men ikke det hele. Søndag fik dækkene skylden igen, dog på forskellig vis. Kovalainen var ikke særlig glad for den hårde compound, men derimod for den bløde. Fisichella havde den modsatte opfattelse. Han kunne ikke få den bløde compound til at fungere. Flavio Briatore var dog ærlig nok i sine udtalelser efter løbet. Han kunne konstatere at det er det niveau som Renault er på i øjeblikket. Han håber dog på at den sidste halvdel vil bringe Renault tættere på og helst foran BMW Sauber.
Williams – 13 points:
Williams kom som det eneste team i top 5 fra Silverstone uden point. Er uheldene begyndt at ramme teamet igen? En af årsagerne til dårlige resultater kommer fra teamet selv. Bilerne skal optimeres mere, og så skal man være bedre til at kvalificere sig. Eksempel: Nico Rosberg nåede f.eks. ret hurtigt David Coulthard, men kunne ikke komme om ved ham. Det var tydeligt at Rosberg var hurtigere, men Coulthard er en erfaren herre, som godt ved hvordan man lukker af. Hvor Rosberg kørte på en to-stops-strategi, så havde Alexander Wurz valgt en et-stopper. Det viste sig at være en dårlig ide, idet han havde problemer med sit andet sæt dæk. Han sluttede der hvor han startede. Han indrømmede da også efter løbet at det var et skidt valg. Hos teamet er man ganske klar over situationen, men håber at nogle ændringer og nye ting som skal afprøves i denne uge på Spa-Francorchamps banen vil vise sig at være til den gode side.
Dons
Læs mere om: Silverstone08/07/07 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |