Efter succesen på Ring Djursland til Special Saloon Car festival var forventninger skruet højt op for Jakob Borum og co før løbet til Padborg Open. På trods af problemer med programmet i Hondata styreboksen, var det lykkedes at får Integra’en til at gå nogenlunde som den skulle. Da Padborg park kun ligger 10 minuters kørsel fra Scandinavian Park, hvor hovedsponsoren Soundbox holder til, var Soundbox naturligvis på pletten med demo af noget at det de kan præstere lydmæssigt (nok til at naboens racer blev overdøvet....). Så med bil, lydanlæg, gode mekanikkere osv var rammerne sat til en perfekt weekend for både team og Sponsorer, nu skulle resultaterne bare være der.
Perfekte rammer for team Honda Pro-racing i Padborg var desværre ikke helt nok. (Foto: Olfert)
Weekenden blev imidlertid noget varieret, på alle tænkelige måder. Det varierende vejr, vil jeg lade DMI om at forklare, men havde det så bare været det eneste.
Lørdagens første tidtagning afslørede, at motoren gik som den skulle, men en løs bagende, og en slingrende fremfærd ned af langsiden, ødelagde en decideret topplacering, derfor måtte Jakob Borum nøjes med en placering som nr. 11 samlet og nr. 6 i gruppe 1. Slet ikke dårligt med en undervogn, der ikke spillede. Problemet blev lokaliseret til en løs bærearm ved venstre baghjul, og en noget skrævende sporing. Mekanikker teamet Bent og Peter fik bilen i topform til næste tidtagning.
Problemet fra Ring Djursland hvor bilen satte ud for enden af langsiden var reelt ikke løst, men blot undertrykt ved at holde tomgangen på 2500 omdrejninger, så for at samle data op, blev der arbejdet intens på at få en spritny sponsor computer med i bilen til anden tidtagning. Desværre mislykkedes det, da det trådløse netværk på Padborg drillede, og forhindrede at få fat i den rigtige software til Hondata styreboksen.
Styreboksproblemet fra Ring Djursland er fortsat kun undertrykt, så der arbejdes intens på en løsning. (Foto: Olfert)
I den anden tidtagning kom der en lille forbedring i placeringen, dvs. 8’er samlet og 5’er i gruppe 1. Jakob Borum udtrykker tilfredshed og har en stor tro på at disse placeringer kan forbedres i begge løb om søndagen.
Til weekenden var desuden indkøbt et nyt videokamera til installation i bilen, MEN det var så smart indrettet, at en rystesensor slog det fra for at beskytte harddisken, så desværre nul video inde fra bilen. Moderne teknik er sommetider lidt for smart.
Løbsdagen
Regnen væltede mildt sagt ned, noget der passer Jakob Borum godt, og med 2 spritnye regnvejrsdæk var der store forhåbninger til en god placering i 1. heat. Allerede på anden omgang var Borum oppe lige bag Martin Marrill (der i parentes bemærket startede som toer), MEN på 3. omgang går det galt. Borum kører indenom om Marril og der var lige lidt nok plads, så der bliver bytte maling, Borum snurer rundt om sig selv, og Marrill må en tur ud igennem sandet. Sammenstødet kostede en del placeringe for begge, og desuden 2 strafbaner for Borum (der ikke helt forstod at han fik skylden for det), så der var noget at indhente. På 5. omgang kom Borum lidt hurtigt ved enden af langsiden. ”Normalt bremser jeg ved 150 m mærket, så jeg vidste det var noget l..., da jeg så 100 m mærket, og stadig havde foden solidt plantet på speederen” udtalte Borum efter løbet. Katastrofen blev afværget ved at køre en tur igennem pitten, hvilket selvfølgelig kostede yderligere placeringer. På trods af snurretur, strafbaner og sightseeing i pitten, endte det med en samlet 14. plads og 8 point til regnskabet.
Nærkontakten med Marrill, havde bøjet forskærmen ind i det spritnye regnvejrsdæk, men hvad værre var, en sten havde lavet hul i køleren, så Bent og Peter måtte igang med at tætne, for reservekøleren stod hjemme på værkstedet.
2. heat, bedre startplacering, nu skulle der samles flere point. Starten går og det går fint ned til første sving, så dør bilen, det gamle styreboksproblem er tilbage, efter 2 omgange er der ikke andet at gøre end at køre i pit, motoren vil bare ikke.
Man kan sige meget om Honda Pro Racing’s sæson i år, resultaterne er ikke som forventet, og afspejler hverken bil eller førers kvaliteter, MEN kedeligt, det er det garanteret ikke. Der er garanti for aktion, dramatik og flot race, når Integraen med Civic R motor spiller.
Bil og fører vender stærkt tilbage til Grand Prixet i september. (Foto: Olfert)
Sidenhen er programmet fra styreboksen sendt over til Hondata, som kan konstatere at det er et ”rodet” program, der er lagt i. Inden næste løb skulle dette gerne være rettet, og da der samtidig kommer nye knaster i, så er der lagt op til at Hondaen kommer til at blande sig i topstriden til Grand Prixet på Jyllandsringen i september.
Honda Pro Racing Olfert Læs mere om: Jakob BorumHonda ProRacingPadborg Park24/06/07 - Padborg Park - Special Saloon |