Rally Sprint   19/07/07

Danmarksmester vil på podiet
- ved NCC RallySprint
I 2005 blev han nummer fire i NCC RallySprint. Den samme placering opnåede han sidste år, men nu har Lars Kragh, Køge, fået nok. I årets løb, som fredag og lørdag afvikles for 25. gang, vil han med helt frem i kampen om de store pokaler og gode præmiepenge ved det traditionsrige motorløb i NCCs store grusgrav i Nyrand ved Kalundborg.

”Jeg har en placering, jeg skal have indhentet. Jeg er rimeligt træt af to år i træk at blive firer. Jeg kan nok ikke vinde, men det er tredjepladsen vi kører efter,” siger Lars Kragh. Køreren fra Escobar Racing er dog vant til at vinde. Sidste år sikrede han sig således Danmarksmesterskabet for de ældre, tunede biler i en Opel Kadett GTE, men i år er den bil blevet udskiftet med en lille, men mere end vågen Opel Corsa Super 1600, som sidste år blev kørt til en andenplads i Danmarks Idræts Forbunds Danmarksmesterskab i rally.


Efter to fjerdepladser i træk går Lars Kragh efter at komme på podiet ved årets NCC RallySprint 2007.
(Foto: Nitt-Foto.dk)

”Vi kører efter en tredjeplads generelt i rallysprintet, men det kan godt være, at jeg bliver skuffet, for Corsaen har ikke teet sig helt, som vi havde forventet,” indrømmer Lars Kragh. ”Jeg er egentlig glad for at komme i Super 1600-klubben, for de andre i klassen er gode til at øse ud af deres erfaringer. Corsaen er jo en ny bil for os, og det kræver noget tilvænning at bremse senere og dreje mere skarpt om hjørnerne.”

Netop at bremse sent og dreje skarpt om hjørnerne, er noget af det, som deltagerne i det 25. NCC RallySprint skal mestre, hvis de vil til tops og have del i de 17.500 kroner, der er til deling mellem de tre bedste i generalklassementet. De skal igennem fire heats, hvor det gælder om at køre på absolut hurtigste tid på den 1,4 kilometer lange strækning, der i grusgraven veksler mellem lige, hurtige stræk på asfalt og grus, utilgivelige chikaner og kombinationer med skarpe sving og hop.

”Der er jo mange deltagere, og der bliver hård konkurrence om placeringerne,” siger Lars Kragh. ”Sidste års vinder Ib Kragh er jo godt kørende. Preben Andersen fra Bornholm gør det godt i sin BMW, og så er der jo også nogle hurtige udlændinge. Her er Mats Andersson jo rigtig hurtig, men hvis det bliver tørvejr, så tror jeg, at Super 1600-bilerne fra min klasse bliver de hurtigste, men man skal heller ikke afskrive firhjulstrækkerne.”

Men selv om der både er penge og ære på højkant i den 25. udgave af NCC RallySprint, så er slutplaceringen nu ikke det eneste saliggørende. Det drejer sig også om de forhold, som den bliver sikret under.

”Hvis man kan køre hjem med en pokal med nummer et på, og det har været let, så er det én ting, men det er noget andet, hvis konkurrencen har været rigtigt hård, og man får en pokal med et tretal på. Så er det faktisk bedre,” siger Lars Kragh forud for weekendens udfordringer. ”Og jeg tror godt, at jeg kan blive nummer tre i det selskab.”

Korte fakta

  • Årets udgave af NCC RallySprint 2007 er det 25. i rækken, og det gør dermed løbet til et af de mest traditionsrige i dansk motorsport.
  • Fredag aften og lørdag formiddag deltager de useedede kørere i RallySprint Trofæet, der dels er en konkurrence i sig selv, dels er kvalifikationsrunde til de fire finaleheats, der køres lørdag eftermiddag.
  • I finaleheatene, der er afgørende for NCC RallySprint 2007, møder de en række seedede kørere fra ind- og udland.
  • På Kalundborg og Omegns Motorklubs hjemmeside – komorally.dk – kan man læse mere om NCC RallySprint 2007.

Kalundborg og Omegns Motorklub

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Ib Kragh
  • Lars Kragh
  • Escobar racing
  • IK Motorsport
  • Gammelrand

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto