Ferrari skal vinde for at holde sig inde i VM kampen
Kampen om verdensmesterskabet er ved at snævre ind. Og det tegner mere og mere til at verdensmesteren kører McLaren. Alting er ikke ovre for Ferrari kørerne, men Massa er mange point efter sølvpilene og Raikkonen er endnu længere tilbage, som vanligt mere eller mindre forladt af heldet. Hvis en Ferrari kører skal gøre sig håb om en titel i år, så kræver det næsten af begge McLaren racere ikke gennemfører løbet i Ungarn.
Løbet skal som vanligt køres på Hungaroring uden for Budapest. Her har løbet været afviklet hvert år, siden 1986. Banen er både kort og snæver og ingen steder når hastigheden over 300 km/t. Nogle har kaldt banen for "Monte Carlo uden husene" og det er nok en meget rammende beskrivelse. Overhalingsmuligheder er der ikke mange af, så det er ikke det man skal forvente mest af, når man tænder for fjernsynet på søndag.
Men selvom McLaren har fordelen i kampen om VM titler har de ikke nødvendigvis nogen udpræget fordel i løbene. Og derfor kan løbet i Ungarn sagtens blive spændende, hvis ellers "spændende" i det hele taget kan forekomme i Ungarn. Det kunne det dog sidste år, hvor Jenson Button vandt, mens ellers er Hungaroring ikke ligefrem kendt for at producere spændende løb der vader over i verdenshistorien.
Men Ferrari skal vinde, hvis de vil have en chance i VM. De skal helst også tage 2. pladsen i løbet. Det vil sandsynligvis ikke minimere McLarens forspring meget, men lidt har også ret. Ferrari skal i offensiven nu. Omvendt kan McLaren med endnu en sejr – eller helst en dobbeltsejr – gøre det næsten helt umuligt for det italienske team.
Der er to problemer med Formel 1 i dag, der forhindrer at VM bliver mere spændende end det er. For det første udgår bilerne ikke så ofte. Det betyder at man som udgangspunkt må regne med at favoritterne får point i en eller anden udstrækning. En større risiko for frafald ville give et mere åbent VM. Et andet problem er pointsystemet. Der er for lidt forskel mellem 1. og 2. pladsen i løb. Hvis Raikkonen vinder alle de syv sidste Formel 1 i år, foran Lewis Hamilton, så vinder Hamilton stadig VM, selvom han kun har to sejre, mod Raikkonens tænkte 10! Der er noget der ikke harmonerer. De ændrede pointregler blev indført for at forsøge at dæmme op for Schumachers dominans – og i 2003 var det lige ved at lykkedes. Ved det sidste løb det år kæmpede Schumacher med seks sejre om VM mod Raikkonen, der kun havde en enkelt sejr.
Denne lille forskel mellem nr. 1 og nr. 2 betyder så at vi risikerer at blive snydt for en spændende afslutning på denne sæson. Men lad os håbe det bedste – meget kan nå at ske endnu.
Bag ved de to store teams kæmpes der også. BMW ligger på en solid 3. plads i konstruktørernes mesterskab, men på banen er de ved at blive presset af Red Bull, der sæsonen igennem, omend med muse skridt, har bevæget sig fremad. I sidste løb fik Mark Webber en 3. plads og det lover fornuftigt for fremtiden.
Samtidig er det team der burde have indtaget 3. pladsen – Renualt – faldet mere tilbage. Fremskridtene har været små eller ikke-eksisterende. For Williams og Toyota er det ikke længere ren utopi at komme til at slås med Renault. Duellen mellem de to Toyota drevne teams er også interessant. Williams har gennem hele sæsonen haft fordelen, men den har dog ikke været så markant at Toyotas eget team er pinligt i sammenligningen. Men der burde være tanker og overvejelser om ikke Toyota ville være bedre tjent med at lukke deres eget team og poste nogle flere penge i Williams.
Bagerst i feltet sker der også ændringer. Winkelhocks optræden på Nürburgring var kun et gæstevisit, nu er Spyker sædet permanent havnet hos Yamamoto. Og Toro Rosso har skiftet Scott Speed ud med Sebastian Vettel, efter at Speed havde et fysisk sammenstød med teamets ledelse efter løbet forrige weekend.
Men spørgsmålet er jo – hvem vinder. Og et bud herfra er en af Ferrari kørerne. De SKAL vinde for at bevare håbet. Logikken ville være at Massa skulle vinde – uanset om teamordrer er forbudte eller ej. Men sandsynligheden for at Raikkonen på nogen måde ville flytte sig og lade nogen som helst komme forbi er nok mindre end sandsynligheden for at giver sig til at danse sejrsdans a la Fernando Alonso.
Endelig er der jo også muligheden for et overraskende resultat – på grund af banens snævre lay-out og de lave tophastigheder, er der her, ligesom i Monaco, mulighed for lidt svagere biler at gøre sig godt. Hestekræfter er ikke det væsentligste i Ungarn!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Hungaroring05/08/07 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |