- men BMW teknikken drillede Efter en halv sæsons erfaring i sin nye BMW, samt effektiv instruktion fra Tommy Schröter og Michael Outzen, havde Jesper Ternvalt sat næsen op efter et godt resultat ved August-løbet på Padborg Park. Udover den almindelige vedligeholdelse af raceren, var der op til weekendens løb også blevet monteret nogle nyudviklede stumper på Jesper Ternvalts racer, noget der forhåbentligt skulle give lidt mere fart i BMW'en.
Men allerede under den fri træning opstår der problemer med bremsebalancen på bilen, et problem som det viser sig teamet skulle komme til at døje med hele lørdagen.
Efter den fri træning, hvor det blev til en 25. plads, blev blandt andet bremseregulatoren gået efter, uden at man dog kunne konstatere nogle fejl ved den.
(Foto: Motorsporten.dk)
Problemet var der stadig i tidtagningen, hvor bilen igen overbremsede, og ødelagde dækkene.
Så endnu en gang blev det til en beskeden placering som nummer 26.
Lørdag eftermiddag/aften herskede der stor travlhed i JA Motorsports telt, hvor Ternvalts mekanikere arbejdet på højtryk for at finde fejlen på bremsesystemet - og det viste sig at en af de nye komponenter på bilen, kunne klemme en bremseslange, så man på den måde fik et uens bremsetryk - en lille fejl, men med stor virkning.
Da først fejlen var lokaliseret, var den hurtigt løst, og optimismen for nogle gode resultater søndag vendte straks tilbage.
I søndagens warmup gik Ternvalt rigtig til den, og kørte den 18. hurtigste tid, ud af de 27 kørere som var på banen.
Mens det i den efterfølgende 'Last Chance' blev til en 14. plads.
(Foto: Motorsporten.dk)
Efter nogle hårde kampe nede fra sin startplacering lidt tilbage i feltet, tilkæmpede Ternvalt sig et par placeringer, og sluttede det første kvalifikationsløb på 21. pladsen.
Det andet kvalifikationsløb blev også en sej kamp om placeringerne, alligevel kunne Ternvalt tage placering efter placering, så han kørte over målstregen på 16. pladsen.
Efter sammenlægningen af resultaterne fra de to kvalifikationsløb, fik Ternvalt tildelt startplacering nummer 22 til finale løbet.
Endnu en gang måtte han ud i nogle tætte og hårde dueller, for at vinde placeringer fra konkurrenterne, men med BMW'en i topform, høstede han nu frugten af de mange timers træning, og kørte sig op på 17. pladsen.
"Når bare bilen virker, kan jeg nu køre helt stabile tider, og dermed kommer også farten og resultaterne hen ad vejen" - udtalte Jesper Ternvalt søndag aften - "så jeg kan takke mine mekanikere for at det gik fremad denne weekend. Det blev ikke til topresultater, men under de givne omstændigheder er jeg godt tilfreds med resultatet vi sammen opnåede denne weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)
Jesper Ternvalts omgangstider fra August-løbet:
Træning | | - | 1:04,316 |
Tidtagning | | - | 1:04,248 |
Warmup | | - | 1:07,573 |
Last Chance | | - | 1:03,965 |
1. kval. heat | | - | 1:04,361 |
2. kval. heat | | - | 1:04,629 |
Finaleløb | | - | 1:05,200 |
Rent pointmæssigt udviklede weekenden sig sådan at Jesper Ternvalt scorede 10 point til DTC Privat Cuppen, hvor han nu er oppe på 41 point, og ligger på en samlet 17. plads.
Næste løb i DTC serien er Grand Prix Danmark der køres på Jyllands-Ringen den 7. til 9. september, men selv om arrangementet starter allerde fredag, så skal deltagerne i DTC klassen først på banen om lørdagen, da de kører efter en fast tidsplan hele sæsonen. Hr. Nielsen
Læs mere om: Jesper TernvaltJA MotorsportPadborg Park19/08/07 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |