Efter fire timers race havde Team Lindholm Biler nået målet, en første- og andenplads i lørdagens DEC-afdeling på Ring Djursland. Inden løbet var målet klart. Team Lindholm Biler skulle slutte øverst på podiet, og det optimale ville være som nummer et og to. Men i sidste afdeling kørte Tommy Schröter og Drive4Fun med sejren, så der var ingen tvivl om, at de matsorte Porscher skulle have gas alle fire timer, før sejren kunne komme i hus.
(Foto: Mikkel Pærremand)
For at nå målet havde den erfarne Porschekører, Marco Seefried, fået en invitation til lidt køretid i Porschen med nummer 307, der normalt kun køres af Henrik Bollerslev og Martin Lindholm Kristensen. Bilen havde vist sin speed allerede i tidtagningen, så inden starten stod Porschen forrest på gridden. Selve løbet var egentligt ikke så spændende set fra bil nummer 307's vinkel. Bortset fra et par gange da der skulle tankes, var bilen i front fra start til slut. Trioen bag rattet opbyggede et fornuftigt forspring, og til trods for mange safetycar perioder, så lykkedes det at holde føringen indtil sidste omgang.
Anderledes spændende var kampen om andenpladsen. I den anden Porsche, nummer 306, sad Alexander Christensen, Jacob Thomsen og Jan Kalmar. Holde trit med søsterbilen kunne de næsten, men gule flag, safetycar, og et enkelt spin af Alex Christensen, og et ekstra kort stint til Jacob Thomsen betød, at de pludseligt skulle kæmpe for andenpladsen, som de ellers havde haft i en god del af løbet. I mellemtiden udnyttede Drive4Fun teamet de forskellige episoder på banen, og det lykkedes dem endda, at komme op på andenpladsen da Jan Kalmar fik en Stop&Go for overhaling i gul flagzone med tyve minutter tilbage af løbet. På det tidspunkt så det sort ud, men heldigvis blev farven heldigvis hurtigt matsort, da Drive4Fun's metallicblå Porsche røg i pit med et punkteret dæk. Jan Kalmar kom tilbage på andenpladsen, og blev der til løbet sluttede, under endnu en safetycar.
(Foto: Mikkel Pærremand)
"Temperaturen i bilen med nummer 306 bliver ret ekstrem, det var tydeligt at se, og det er også årsagen til, at Jacob kører et amputeret stint. Koncentrationen forsvinder simpelthen når man har siddet i den varme i så lang tid. Jeg kunne også selv mærke det, og da der kom safetycar på de sidste omgange jublede jeg indvendigt, for jeg var totalt smadret," fortæller Jan Kalmar.
Der er et gammelt ordsprog der lyder, at en dårlig premiere giver en god forestilling. Om det også passer i motorsport er usikkert, men faktum er, at Team Lindholm biler kæmpede fredag aften, og det meste af natten, for at få bilerne klar til lørdag morgen.
Justering og indstilling af undervognen var tyske Marco Seefried eminent til, men ifølge de andre i teamet, så kunne han også være en stjernemekaniker. I løbet af natten, da situationen strammede til, skilte han hele Porschens gearkasse ad, og helt uden manual, satte han den sammen igen på et par timer.
(Foto: Mikkel Pærremand)
”Ild i ledningsnettet, gearkasseproblemer og et par andre detaljer, sørgede for at vi ikke fik sovet så meget. Men da vi skulle ud og køre race, viste det sig hurtigt, at vi alle var klar. Ja, måske lige med undtagelse af vores yngstekører Alex – han havde nok lidt søvn i øjnene, for han overså da en tavle et par gange under opvarmningen lørdag morgen,” fortæller en dehydreret Jan Kalmar.
Nu glæder vi os til sæsonafslutningen på Padborg Park - der er for alvor lagt op til en spændende DEC-afslutning!
Team Lindholm Biler Mikkel Pærremand Læs mere om: Henrik BollerslevJan KalmarTeam Lindholm BilerRing Djursland25/08/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |