Pole til Hamilton i Kina Med en pole position har Lewis Hamilton sikret sig en matchbold her lige før årets næstsidste løb. En pole er ikke en garanti for en sejr, men flaskehalsen peger alligevel i den retning. Hamilton bliver så hjulpet af, at Fernando Alonso sluttede på en 4. plads i kvalifikationen - og der så er to Ferrari racere mellem de to McLaren kørere. Alt for ofte i denne sæson har det vist sig at manden på pole har vundet, og der er som sådan ingen grund til at tro, at det skulle være markant anderledes denne gang. Alt peger derfor i retningen af at Lewis Hamilton i morgen tidlig bliver den yngste verdensmester i Formel 1 et, selvom der er et løb tilbage.
Og det er jo trist. Ikke at han bliver verdensmester - det skal være ham vel undt. At bruge standard sætninger, som "sjældent har vi set så fantastiske resultater fra en debutant" rækker ligesom ikke i Hamiltons tilfælde. Han er helt uden sidestykke i Formel 1.
Nej, det triste er at vi har haft en sæson hvor der i en periode var fire der kæmpede om titlen og der var gode muligheder for at VM kampen kunne vare ved helt frem til finaleløbet i Brasilien. Men en for en er konkurrenterne faldet fra, og i stedet for drømmescenariet med fire potentielle mestre til start i Sao Paolo, ender vi nu sandsynligvis med at VM allerede er afgjort.
Et lidt kækt bud på en sejr i morgen tidlig kunne dog være Felipe Massa - den eneste af de fire VM dominerende kørere, der kun har vundet tre sejre. De tre andre har fire sejre hver. En sejr til Massa kan stadig gøre Hamilton til verdensmester, så det vil ikke nødvendigvis ændre noget.
Men vil Hamilton køre på det sikre eller vil han gå efter sejren? I virkeligheden et hypotetisk spørgsmål - Hamilton virker ret sikker når han ligger i front, men hvis der virkelig kom nogen og næsten truede med at køre ham af, kan det godt være at han kunne finde på at bremse lidt tidligere fremfor at tage nærkampen.
Overraskelsen i kvalifikationen ligger på 5. pladsen. For en gangs skyld er det ikke BMW der ligger der som det trediebedste team - ejheller Renault der vist stadig mener at de faktisk er det tredie bedste team, uanset hvad resultaterne fortæller. Nej - i dag er det Red Bull med Coulthard der ligger der, mens holdkammeraten Webber ligger på 7. pladsen. Red Bull vil gerne revanchere den triste exit fra løbet i Japan, hvor de ellers lå til gode placeringer, og måske endda øjnede muligheden for en sejr.
Næsten mere overraskende er det at finde Ralf Schumacher i mellem de to Red Bull racere. Det er ellers sjældent at lillebror har gæstet den ende af gridden i år. Fremtiden tegner uvis for tyskeren, der dog selv insistere på at han er en eftertragtet mand blandt diverse topteams. For andre kan det være lidt svært at få øje på hvem der skulle være interesseret. En tilværelse som førtidspensionist tegner sig i horisonten.
På 8. og 9. pladsen finder vi BMW'erne, som må være lidt skuffede. På den anden side, har de jo tidligere meldt ud at de allerede nu koncentrerede sig om næste sæson. Og hvis man virkelig gør det, er det heller ikke så mærkeligt hvis det smitter af på resultaterne.
Endnu en overraskelse finder man på 10. pladsen, hvor Jenson Button har placeret sin flotte men ineffektive Honda. Sæsonen igennem har været skuffende for det japanske hold. Og ligesom Toyota ville idéen om at skære lidt ned og nøjes med at levere motorer måske være værd at overveje. Men forfængelighed kan være en dyr hobby.
Toro Rosso gjorde det godt i Japan, men ligesom storesøster Red Bull, blev resultaterne ikke så gode, som præstationen, omend det var delvis selvforskyldt. De sluttede på 11. og 12. pladsen.
At finde Trulli på en 13. plads er der ikke noget bemærkelsesværdig i. Men Kovalainen på 14. pladsen - som bedste Renault, må være en skuffelse. Fisichella er helt nede som nr. 18. Slet ikke godt af det franske hold, der virkelig må savne Alonso - spørgsmålet er så om det gør det alene.
Williams har heller ikke haft en god dag. Rosberg er nr. 16 og Wurz nr. 19. Her mod slutningen har tingene ellers virket lovende for det engelske team, men lige i dag har tingene åbenbart ikke rigtig fungeret. Det virker efterhånden som meget lang tid siden at Williams var det dominerende team i Formel 1.
Davidson formåede at kaste sin Super Aguri ind på en 15. plads - et godt resultat for ham. I bunden af feltet finder, tro med traditionen, Spyker, der lige har fået ny ejer. Disse regelmæssige ejerskift lover ikke godt for fremtiden for teamet. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai07/10/07 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |