Det danske Markland team kørte lørdag årets sidste løb i Le Mans series, der blev afviklet i Brasilien og det var ikke nogen nem opgave for teamet. Løbet var på 1000 miles hvilket er noget længere end de normale Le Mans series løb.
Teamet med kørerne Rene Rasmussen og Kurt Thiim, var på deres plads i GT2 feltets tunge ende, men det kom ikke som nogen overraskelse for teamet. De ved godt at bilen har for få kræfter, så derfor handlede det her løb om at komme igennem de mange kilometer og få endnu mere erfaring med bilen.
Men det blev et problemfyldt løb for den gul/sorte Corvette med mange tekniske udfordringer. Både hjulophæng, støddæmpere og generatoren gjorde det til et problemfyldt løb, men teamet kæmpede, og 7 timer inde i løbet havde næsten alle dømt Markland færdig, men bilen blev vækket og kørte racet færdig, dog uden at blive klassificeret idet de ikke havde kørt 70% af den vindende bils distance.
Farnbacher racing er bilen hvor Lars Erik Nielsen sidder. Teamet har sæsonen igennem kæmpet hårdt med deres Porsche, som i øvrigt nu er til salg.
Teamet kæmpede fra ca. halvvejs i løbet med gearkassen efter Lars Erik og Felipe ramte hinanden ude på banen. Om det er uheldet Lars Erik var indblandet i eller andet der fik gearkassen til at drille vides ikke, men herfra blev det bare værre, og efter endnu en times kørsel med en syg gearkasse var Farnbacher Porsche’en tilbage i pit hvor teamet gerne vil udskifte gearkassen, hvilket ACO officials afviste, og det betød så at Farnbacher og dermed også Lars Erik Nielsen måtte udgå af løbet.
Allan Simonsen kørte dette løb for James Watt Automotive og i lang tid så det ud til at han skulle på podiet, men i sidste ende satte en ødelagt gearkasse en stopper for det, og teamet måtte udgå af løbet.
Og det betyder at ingen danskere blev klassificeret i GT2 klassen
Lad os vende tilbage til toppen af løbet og dermed selvfølgelig Peugeot 908 Hdi-FAP, som dominerede hele løbet. Der var på intet tidspunkt nogen der var i nærheden af det Franske LMP1 team. Teamet var så suverænt at vi må håbe at regelændringerne til 2008 vil genskabe konkurrencen i LMP1 klassen.
Det skal dog nævnes at Creation Autosportif gjorde hvad de kunne for at følge med i LMP1 klassen men fik aldrig chancen da en benzin bil bare var chanceløs i 2007 sæsonen.
Pescarolo var desværre igen en skuffelse. Teamet kæmpede med en bil der bare virker træt og gammel, så vi må håbe den nye selskabskonstallation kan hjælpe det franske team tilbage på sporet.
LPM2 klassen gav os en dansk sejr idet Juan Barazi i team Barazi Epsilon sejrede i suveræn stil med deres Zytek 07S-Zytek. Det ser ud til at der er ved at komme styr på teknikken i den bil og det lover jo rigtig godt for den kommende sæson hvor det bliver en ren dansk kører besætning.
GT1 klassen var en tam forestilling i det der kun var to biler og det var Aston Martin Racing Larbre der endte med at vinde. Starten af løbet havde eller været en benhård fight med Luc Alphand Aventures. Et stykke henne i løbet hvor Luc Alphand førte GT1 klassen røg bilen af banen og fik nogle skader og måtte derfor humpe tilbage til pitten, hvor den holdt længe, og tabte derfor første pladsen, som de aldrig fik tilbage.
Alt i alt var det et løb med mange mekaniske uheld, som førte til at kun 16 biler blev klassificeret. Nu er sæsonen forbi, og Peugeot blev mester !
|
Pl. |
# |
Kl |
Team |
Kørere |
Mærke |
Omg |
Best |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Team |
Marc Gene |
Peugeot 908 |
374 |
1.21.027 |
|
|
|
Peugeot Total |
Nicolas Minassian |
Hdi-FAP |
|
|
|
2 |
8 |
LMP1 |
Team |
Pedro Lamy |
Peugeot 908 |
362 |
1.21.240 |
|
|
|
Peugeot Total |
Stephane Sarrazin |
Hdi-FAP |
|
|
|
3 |
9 |
LMP1 |
Creation |
Jamie Campbell-Walter |
Creation |
358 |
1.23.988 |
|
|
|
Autosportif |
Felipe Ortiz |
CA07 Judd |
|
|
|
|
|
|
Stuart Hall |
|
|
|
|
4 |
16 |
LMP1 |
Pescarolo Sport |
Emmanuel Collard |
Pescarolo- |
354 |
1.23.820 |
|
|
|
|
Jean-Christophe Boullion |
Judd |
|
|
|
|
|
|
Harold Primat |
|
|
|
|
5 |
32 |
LMP2 |
Barazi Epsilon |
Juan Barazi |
Zytek |
351 |
1.25.485 |
|
|
|
|
Michael Vergers |
07S-Zytek |
|
|
|
|
|
|
Karim Ojjeh |
|
|
|
|
6 |
51 |
GT1 |
Aston Martin |
Gregor Fisken |
Aston Martin |
329 |
1.31.738 |
|
|
|
Racing Larbre |
Steve Zacchia |
DBR9 |
|
|
|
|
|
|
Fernando Rees |
|
|
|
|
|
|
|
Roland Berville |
|
|
|
|
7 |
77 |
GT2 |
Team |
Marc Lieb |
Porsche 997 |
326 |
1.34.838 |
|
|
|
Felbermayr-Proton |
Xavier Pompidou |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
Marc Basseng |
|
|
|
|
8 |
75 |
GT2 |
JMB Racing |
Alexandre Negrao Sr. |
Ferrari |
324 |
1.35.090 |
|
|
|
|
Alexandre Negrao Jr. |
F430 GT |
|
|
|
|
|
|
Andreas Matteis |
|
|
|
|
9 |
99 |
GT2 |
JMB Racing |
Ben Aucott |
Ferrari |
323 |
1.34.492 |
|
|
|
|
Rob Bell |
F430 GT |
|
|
|
|
|
|
Philipp Peter |
|
|
|
|
10 |
85 |
GT2 |
Spyker Squadron |
Peter Kox |
Spyker C8 |
321 |
1.36.379 |
|
|
|
|
Paul van Splunteren |
Spyder GT2R |
|
|
|
|
|
|
Mike Hezemans |
|
|
|
|
11 |
72 |
GT1 |
Luc Alphand |
Oliver Gavin |
Corvette |
320 |
1.30.074 |
|
|
|
Aventures |
Patrice Goueslard |
C6.R |
|
|
|
|
|
|
Olivier Beretta |
|
|
|
|
12 |
91 |
GT2 |
Derner Motorsport |
Raul Boesel |
Porsche 997 |
318 |
1.35.601 |
|
|
|
|
Flavio Figueiredo |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
Marcel Visconde |
|
|
|
|
13 |
74 |
GT2 |
JMB Racing |
Francisco Longo |
Ferrari |
318 |
1.35.323 |
|
|
|
|
Chico Serra |
F430 GT |
|
|
|
|
|
|
Daniel Serra |
|
|
|
|
14 |
94 |
GT2 |
Speedy Racing |
Andrea Belicchi |
Spyker C8 |
316 |
1.36.297 |
|
|
|
Team |
Andrea Chiesa |
Spyder GT2R |
|
|
|
|
|
|
Jonny Kane |
|
|
|
|
15 |
88 |
GT2 |
Team |
Horst Felbermayr Jr |
Porsche 997 |
302 |
1.36.359 |
|
|
|
Felbermayr Proton |
Christian Ried |
GT3 RSR |
|
|
|
16 |
45 |
LMP2 |
Embassy Racing |
Warren Hughes |
Radical |
278 |
1.25.707 |
|
|
|
|
Mario Haberfeld |
SR9-Judd |
|
|
|
|
|
|
Darren Manning |
|
|
|
|
17 |
79 |
GT2 |
Team |
Horst Felbermayr |
Porsche 996 |
235 |
1.37.483 |
|
|
|
Felbermayr-Proton |
Gerold Ried |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
Johannes Stuck |
|
|
|
|
18 |
97 |
GT2 |
GPC Sport |
Matteo Bobbi |
Ferrari |
234 |
1.35.217 |
|
|
|
|
Fabrizio de Simone |
F430 GT |
|
|
|
|
|
|
Yves Lambert |
|
|
|
|
|
|
|
Luca Drudi |
|
|
|
|
19 |
95 |
GT2 |
James Watt |
Paul Daniels |
Porsche 997 |
228 |
1.35.383 |
|
|
|
Automotive |
Allan Simonsen |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
Richard Westbrook |
|
|
|
|
|
|
|
Bryce Washington |
|
|
|
|
20 |
92 |
GT2 |
Thierry Perrier |
Philippe Hesnault |
Porsche 997 |
232 |
1.36.874 |
|
|
|
|
Rob Barff |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
John Hartshorne |
|
|
|
|
|
|
|
Thierry Perrier |
|
|
|
|
21 |
90 |
GT2 |
Farnbacher Racing |
Dirk Werner |
Porsche 997 |
226 |
1.34.914 |
|
|
|
|
Pierre Ehret |
GT3 RSR |
|
|
|
|
|
|
Lars Erik Nielsen |
|
|
|
|
22 |
89 |
GT2 |
Team Markland |
Rene Rasmussen |
Corvette |
212 |
1.39.973 |
|
|
|
Racing |
Kurt Thiim |
C6 ZO6 |
|
|
|
23 |
20 |
LMP2 |
Pierre Bruneau |
Marc Rostan |
Pilbeam |
203 |
1.30.285 |
|
|
|
|
Pierre Bruneau |
MP93 Judd |
|
|
|
|
|
|
Paolo Bonifacio |
|
|
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Interlagos11/11/07 - Interlagos - Le Mans Series |