Efter en forrygende debutsæson flager den 19-årrige Fredensborgenser - Kennie Frydkjær Jensen - ud, og fortsætter sin motorsportskarriere i Tyskland. Efter nogle år indenfor gokart-sporten debuterede Kennie Frydkjær Jensen, i år i Volkswagen Polo Cup, der er dansk motorsports nye talentudviklingsklasse.
Volkswagen Polo Cup er en såkaldt ’Arive and Drive’-klasse, hvor alle bilerne ejes af DTC A/S, der er organisationen bag den største motorsportsklasse i Danmark, Danish Touringcar Championship, der også står for servicering og tuning under og mellem de enkelte løb.
Fordelen ved konceptet er først og fremmest, at bilerne altid er 100% identiske, så det ikke er materiellet, men køreren, der er den afgørende faktor.
”Det lyder måske lidt kryptisk, men i Polo Cup er det ikke ham med de bedste mekanikere eller med den fedeste pengepung, der vinder – i Polo Cup er den hurtigste kører også den hurtigste kører…!” siger Kennies far og manager, Kurt Rene Jensen og tilføjer: ”Samtidig har konceptet den fordel, at man kan dyrke motorsport på et forholdsvist højt plan, også selvom man bor i lejlighed og ikke nødvendigvis har et stort garageanlæg i baghaven og en teknisk uddannelse.”
(Foto: Motorsporten.dk)
Målet med Polo Cup'en i Danmark er, at den skal tiltrække såvel unge talenter, der satser på en karriere indenfor motorsporten som de mere erfarne kørere, der har kørt i nogle år men ikke ønsker at lægge sporten på hylden. På den måde får de nye kørere ’kamp til stregen’ og kan lære en hel del fra de erfarne kørere.
”Oprindeligt var det planen, at jeg skulle køre Volkswagen Polo Cup i Danmark i to år og bruge den første sæson som en ’lære-sæson’, men da jeg startede sæsonen med at vinde Åbningsløbet på JyllandsRingen, begyndte min far og jeg at kigge på andre muligheder” siger den hurtige teenager, der i sin debut-sæson blev den mest vindende kører i serien med i alt tre sejre.
”Og i den tyske udgave af Polo Cup er konkurrenceniveauet noget højere, end det har været i år i Danmark, blandt andet fordi konceptet er lidt anderledes. I Tyskland må man maksimalt køre i Polo Cup i tre år og man må højest være 21 år gammel. Og, da serien kører samtidig med Europas største motorsportsserie, Deutsche Tourenwagen Meistershaft (DTM) er der er så stor søgning til klassen, at man skal kvalificere sig for at få lov til at deltage” siger Kennie, der selv kvalificerede sig ved den årlige udtagelsestest, der blev afholdt af Volkswagen Motorsport i september på Motorsport Arena i Oschersleben i Tyskland.
(Foto: Motorsporten.dk)
”Vi var i alt 42 kørere fra det meste af Europa og en enkelt fra Peru, til testen men kun de 15 bedste blev udtaget til at deltage til næste år. Og netop det, at man skal kvalificere sig for at deltage gør, at konkurrenceniveauet er super højt! Vi var på Zandvoort i Holland i sommer og se et Polo Cup-løb og her lå de sytten første kørere indenfor samme sekund under tidtagningen. Da jeg i finale-løbet på Jyllands Ringen satte hurtigste tid, var der kun ni kørere indenfor samme sekund – og Jyllands Ringen er altså kun halvt så lang som Zandvoort…!”siger Kennie og ligner en, der glæder sig rigtig meget til den øgede konkurrence! ”Med den tætte konkurrence kræver det, at jeg er fuldt koncentreret og ’kniv skarp’ hele tiden… Laver jeg blot en lille kørefejl, kan det hurtigt komme til at koste 5, 6, 7 placeringer – og de vil være næsten umulige at hente igen..!”
ADAC Volkswagen Polo Cup, som er klassens officielle titel i Tyskland, bliver også kaldt for Vokswagen Tourenwagen Schule, da den gennem de seneste år har fostret flere internationale kørere, der nu kører i de helt store klasser som Formel 3, Le Mans og DTM.
”Hvis man vil skabe sig en international karriere indenfor motorsport, er der ingen udvej – så skal man køre og helst gøre sig gældende i udlandet i så ung en alder som muligt” siger Kurt Rene Jensen, der naturligvis følger Kennie rundt til arrangementerne ude omkring i Europa. ”Trods sine blot 19 år, er Kennie faktisk allerede ved at være lige gammel nok, hvis drømmen hed Formel 1…! Dette er også baggrunden for, at vi har valgt at satse på ’standardbiler’, da der på internationalt plan er langt flere arbejdspladser i klasser som f. eks. DTC, ETCC, WTCC, DTM og Le Mans, end der er i formel-biler” fortsætter Kurt Rene Jensen, der som Kennies manager også er ham, der står for sponsor-søgning og –pleje.
(Foto: Motorsporten.dk)
”Heldigvis har navne som Tom Kristensen og Jan Magnussen været med til at udbrede kendskabet til sporten og den er derfor blevet betydeligt mere accepteret i Danmark gennem de seneste 10 – 15 år, end den har være tidligere… Sponsorater hænger stadig ikke på træerne, men det er min fornemmelse, at det er lidt lettere nu, end det har været tidligere – selvom der da stadig skal kæmpes om hver en krone..!”. Nøjagtig hvor meget det koster at køre en sæson i VW Polo Cup, vil Kurt Rene Jensen helst ikke ud med ”- men vi er da et godt stykke på den forkerte side af ½ million!”.
Og ADAC Volkswagen Polo Cup er blandt de ’billigste’ talentudviklingsklasser i Europa.!
Allerede i week end’en 1. - 2. december, tager Kennie hul på næste sæson. Det sker, når Volkswagen Motorsport præsenterer samtlige kørere på Essen Motor Show 2007, der er Europas største tunings- og motorsportudstilling.
Hvis du ønsker at følge Kennie i hans videre karriere, kan du finde de seneste nyheder på hans hjemmeside: vitesse-racing.dk.
Vitesse Rracing Læs mere om: Kennie Frydkjær JensenVitesse Racing |