WTCC   30/11/07

BMW: Vi kan køre på diesel – hvis vi er nødt til det
Hvis reglerne i World Touring Car Championship forbliver som de er, indrømmer BMW Motorsports direktør Mario Theissen, at Andy Priaulx kunne sidde i en diesel dreven BMW næste år.

Dr. Mario Theissen fortæller ikke meget, om muligheden for at BMW vil køre med en diesel motor i næste sæson, hvis de vil forsvare deres verdensmesterskab, men han indrømmer dog, at det er en af de ting som er med i planlægningen.

Da SEAT lancerede deres TDI motor i midten af 2007 sæsonen, var det en stor overraskelse for de fleste rivaler, for SEAT havde testet hemmeligt i flere måneder i Spanien. Bortset fra nogle småfejl, viste diesel motoren sig konkurrence dygtig fra starten, og da året var gået havde TDI maskinen allerede 3 sejre under bæltet.

Dr. Mario Theissen indrømmer at SEAT havde en fordel i sidste del af sæsonen, men dog ikke nok til at indhente BMW. Det betyder at hvis reglementet forbliver som det er, så er BMW nød til at udvikle deres eget ”oliefyr”.

”Vi må vente og se hvad der sker med reglementet i næste år. Det er blevet klart at diesel motorer har en fordel, derfor er vi nød til at se hvordan FIA oplægget ser ud for næste år. Derefter må vi se om vi har den rette bil, for vi ville rigtig gerne vinde igen” - siger Dr. Mario Theissen, og forsætter - ”hvis reglementet forbliver som det er, så er man nød til at have en diesel motor for at vinde næste år, men den beslutning har vi endnu ikke taget” slutter han.


Kommer denne racer til at køre på diesel i 2008.
(Foto: FIA WTCC)

Det var da også endnu en fejl på TDI motoren, som gjorde det muligt for Andy Priaulx at blive verdensmester. Yvan Muller udgik fra en førsteplads med en defekt brændstof pumpe i Macau. Theissen antyder da også at hvis SEAT ikke havde haft dette uheld, så ville Andy Priaulx sandsynligvis ikke være blevet verdensmester.

”Jeg troede ikke at han (Priaulx) ville kunne gøre det, det stod ret klart for mig efter første heat at det ikke var muligt, men alt kan jo ske i motorsport og specielt i Macau” - slutter Dr. Mario Theissen.

Selch


Læs mere om:
  • Andy Priaulx
  • Macau

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk