At kalde dette års DTM mesterskab for forudsigeligt, ville være omtrent ligeså korrekt som at proklamere kampen mellem Calzagi og Kessler for givet på forhånd. For sjældent har DTM sæsonen præsenteret sig så interessant som i 07. Der blev kørt til stregen og over, i det der må
betegnes som det mest spændende mesterskab i mange år. Tovejs kampen
mellem de to institutioner i tysk motorsport, Audi og Mercedes, forsatte
hele sæsonen igennem og blev først afgjort i en tæt finale i årets sidste
løb på Hockenheim banen.
Ud over de tætte dueller, vil 2007 i DTM dog også blive husket, som
året hvor hele Danmarks motorsports helt, Tom Kristensen oplevede et af
sin karrieres værste uheld, samt året hvor den tidligere dobbelte
verdensmester i Formel 1, Mika Hakkinen, valgte at hænge overallsene på
knagerækken for sidste gang.
Mika Häkkinen har sagt farvel til motorsport (Foto: DTM)
DTM Sæsonen lagde i år ud på Hockenheim banen og fra første fløjt var der
lagt i kakkelovnen til et action præget løb. Desværre, startede sæsonen
ikke helt som ønsket, set med danske øjne. Allerede i kurve 2, mistede Tom
Kristensen herredømmet over sin Audi A4, der i et samsurium af hvin og
hvid dækrøg spandt rundt og sendte Tom Kristensen direkte ind i sit værste
uheld til dato. Et uheld der den dag i dag stadig volder ham problemer.
Løbet blev efterfølgende afbrudt i en halv time, indtil banen var rengjort
og Tom Kristensen var bragt til hospitalet. Vinderen blev efter en taktisk
genistreg, Mattias Ekström, der for første gang i 5 år lykkedes med at hive
en sejr hjem til Audi, på Mercedes egen hjemmebane, Hockenheim.
Det efterfølgende løb, stadig overskygget af det alvorlige uheld, fandt
sted i Oschersleben. Og det blev et af de mere overraskende af slagsen, da
alle tre podie placeringer blev besat af 2006 bilmodeller. Gary Paffett,
Paul di Resta og Mike Rockenfeller var kørerne der delte pladserne mellem
sig.
Da Tom Kristensen stadig ikke var kommet sig over sit uheld, var det
Markus Winkelhock's tur til at vikariere, da DTM truppen nåede til årets
tredje løb på Lausitzring. Det blev dog et meget kort visit, da Mathias
Lauda i runde 13, valgte at sætte dem begge af, i et vovet
overhalingsforsøg. Det var dog for intet at regne imod, den lavine af
uheld og misforståelser den efterfølgende safetycar fase udløste. Alle,
incl. kørere, teampersonel og løbsledelse var helt rundt på gulvet. Kørere
væltede ind og ud af pitten, som havnearbejdere på den lokale bodega, der
var problemer med lysreguleringen ved pit udkørelsen og ingen vidste
faktisk hvem førte. Enden på det hele blev at Mika Hakkinen blev kåret som
vinder foran Paul di Resta og Bruno Spengler. Da løbsledelsen,
imidlertidig ikke kunne garantere slutstillingen 100%, valgte de, kun at
uddele det halve point antal. Altså 5 til vinderen og så fremdeles, en
beslutning der ivrigt blev debateret i ugerne efter.
Årets fjerde løb, fandt sted på Brands Hatch banen lige uden for London.
Efter de første tre højdramatiske løb, var der mere ro over tingene i
England og vinderen blev Mr. DTM ham selv, Bernd Schneider. Løbet i
Brands Hatch bød også på et kort comeback til Tom Kristensen, der lørdag
aften satte han sig i sin DTM racer for første gang siden ulykken for at
få konstateret om han var fit til Le Mans ugen efter. Med vanlig jysk
stædighed og Tom Kristensens egen stålsatte jernvilje lykkedes det ham at
overbevise Audi teamet, om at han var klar.
Tom Kristensen tilbage til test på Brands Hatch (Foto: Natascha Theisen)
Efter en 14 dages pause, nåede DTM cirkusset sidst i Juni frem til
Norisring. Bruno Spengler der vandt forrige år, kunne endnu engang smage
sejrens sødme, da han formåede at omsætte sin pole position til sejr. På 5
pladsen, og endelig med igen, kom Tom Kristensen.
Med høj solskin og temperaturer over de 40 grader, bød årets sjette løb på
Mugello banen i Toscana området, på udfordringer til såvel kørere som
publikum. Efter et langt og opslidende løb kunne Mika Hakinen imidlertidig
trække sig sejrrigt ud af løbet efter en tæt duel med Mathias Ekström.
Godt og vel midtvejs og med et par forholdsvis rolige løb i bagagen,
vendte DTM sidst i Juli snuden mod Zandvoort banen. Og det blev med Audi i
en hovedrolle. De første 5 placeringer i qual'en blev alle besat af Audi
kørere og i løbet stod der Audi foran de 4 første placeringer på resultat
skemaet. Hvad man ikke kunne læse ud fra skemaet var imidlertidig, hvordan
Audi, ved hjælp af team ordre og intern politik, flyttede rundt på deres
kørere i løbet, så de var sikre på, at deres forreste kørere i den samlede
stilling, også fik de fleste point. Det var dog ikke så meget det der
faldt Mercedes for brystet, men derimod den moral flere af Audi kørene
udviste, ved at køre til grænsen og over den. Og det var ikke kun Mercedes
der var utilfredse, også publikum buede under løbet og premie
overrækkelsen over Audis måde at håndtere løbet på.
I de efterfølgende uger, var der noget lavt til loftet i den ellers
normalt lykkelige DTM familie. Den verbale kamp mellem Audi og Mercedes
forsatte i medierne og det var ikke før feltet vendte snuden mod den
traditionsrige Nûrburgring, 5uger efter, at de rørte vande havde lagt sig.
Løbet blev vundet af en suveræn Martin Tomczyk, der sejrede fra pole
position, med Spengler og Ekström på de efterfølgende pladser.
Bruno Spengler var en hård konkurrent for Mattias Ekström (Foto: DTM)
Med Mattias Ekström klart i front, stod Audi med en matchbold, op til
årets niende og andet sidste løb på Barcelona banen. Og det startede godt
for Audi, der formåede at placere Martin Tomczyk på pole foran Mika
Häkkinen og Bruno Spengler. Hvad der herefter udspillede sig, kunne ingen
dog have forudsagt. For i løbet, var det som om flere af kørene havde
valgt at lade den sunde fornuft blive på hovedpuden derhjemme. Således
lykkedes det Hakkinen at køre Tomczyk af banen, allerede i 6 runde, efter
et mislykket overhalingsforsøg. Det blev effektivt fulgt op af Daniel la
Rosa, der valgte at sætte Ekström ud af spillet og da Spengler ved en hård
manøvre, fik maset sig forbi Rockenfeller blev det for meget for Audi
ledelsen. De valgte simpethen at trække alle biler ud af løbet, dels i
protest, dels for at undgå hævnaktioner som de sagde. Det der var startet
som en ellers rolig weekend, havde på godt en time udviklet sig til en af
de største skandaler i DTM's historie. Vandene var som altid delt mens
beskyldningerne føg gennem luften. Hvad der dog var sikkert. Den genvundne
husfred de to teams imellem, var med et, forbi.
Efter skandale løbet på Barcelona, var det tid til årets 11 og sidste løb.
Det fandt sted på Hockenheim banen, der fik lov at afslutte den sæson, som
den havde påbegyndt tilbage i april. Trods lovning om det modsatte fra
Norbert Haug og Wolfgang Ullrich, der inden løbet havde været til
forsoningsmøde, var det åbenlyst for en hver, at den dårlige stemning de
to teams imellem, stadig var aldeles fremherskende. Heldigvis kunne det
ikke overskygge den spænding det gav, at hele 3 kørere kunne løbe med Wm
titlen og der var da også fuldt hus på tribunerne. Dem der var mødt op
kunne således iagttage et aldeles spændende, men fair løb, der i sidste
ende gav den samlede sejr til Mathias Ekström, med 50point, foran Bruno
Spengler med 47 point.
Mattias Ekstöm vandt DTM 2007 (Foto: DTM)
Alt i alt, må 2007 betegnes som et særdeles medrivende DTM år, med
spænding indtil sidste løb. Der var action både på og udenfor banen i den
til dato mest uforudsigelige DTM sæson. Lægger man dertil at de fleste af
kørene stadig er aktive, samt en Tom Kristensen i forhåbentlig top form,
syntes der intet at være til hindre for, at vi får endnu en spændende
sæson i 2008.
MiRo
Læs mere om: Mika HäkkinenTom KristensenAMG-MercedesAudi Sport Team Abt Sportsline |