Formel 1   31/12/07

Coulthard om udelukkelsen af dækvarmere
Baggrunden for debatten skal findes, ikke i næste års reglement, men derimod reglementet for 2009 hvor det bliver forbudt at bruge dækvarmer.

Det sammenholdt med genindførelsen af slicks, mener David Coulthard kan skabe så store forskelle i hastigheder, at det kan skabe farlige situationer på banen.

Som det fremgår af ordet, så er en dækvarmer, et simpelt instrument til at holde dækkene varme. Formålet med dette er, at når bilen forlader pitten så skal den ikke bruge så lang tid på at få dækkene op på optimal arbejdstemperatur. Og da temperatur = grip = hurtigere omgangtider, så er det en stor fordel. Problemstillingen ligger imidlertidig i, som Coulthard ser det, at hastigheden mellem en bil på helt kolde dæk der kommer ud af pitten og de pågældende biler på banen simpelthen er for stor, en konklusion der deles af flere af hans kolleger, efter de første tests med slicks dæk, hvor forskelle på op mod 2 sek. - eller mere - er blevet set mellem kolde og varme dæk.

Problemet med kolde dæk er dog ikke et ukendt fænomen. Det kendes allerede fra idag, hvor biler på vej ud af pitten ofte vil tabe tid, til de bagved liggende kørere den efterfølgende omgang. Og det trods brug af dækvarmere. Lægger man til ligningen, at de nye slicks dæk, efter kørenes eget udsagn skulle være endnu sværere at få op på temperatur og at FIA har planer om at skære drastisk i den vinge baserede downforce til 2009, ja så kan man godt fornemme hvor Coulthard vil hen ad. Downforcen er jo netop et af de instrumenter der hjælper kørerne til at få varme i dækkene.

Under alle omstændigheder, finder Coulthard problemstillingen væsentlig nok, til at han vil tage det op på det næste GPDA møde, The Grand Prix Drivers' Association. GPDA, er kørernes egen forening der kæmper for vedligeholdelse og forbedring af de generelle sikkerheds normer og standarder i Formel 1.

Trods forbeholdende mod forbuddet af dækvarmer i 2009, er Coulthard dog positiv over genindførelsen af slicks. For som han siger "det giver os godt nok noget mere arbejde, og man skal være mere opmærksom i svingene, men det gør også bilen mere forudsigelig."

MiRo


Læs mere om:
  • David Coulthard

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk