Moto GP   01/03/08

Spændende VM-kamp i vente
I weekenden den 7. - 9. marts, begynder kampen om MotoGP verdensmesterskabet. Det er det, man bedst kan kalde motorcyklernes Formel 1 og det er her vi finder kendte navne som blandt andet Valentino Rossi og ikke mindst den regerende verdensmester, Casey Stoner.

VM begynder under varme himmelstrøg med et Grand Prix på racerbanen i ørkenstaten Qatar. Men tro ikke, det bliver under sydens sol. For første gang i historien kører man Grand Prix om aftenen. Ikke med lys på motorcyklerne, men under projektør lys, der vil noget.

Samtlige 5,4 kilometer er lyst op, som var det dagslys, der var tale om, og det skulle gerne give et fantastisk show som transmitteres ”live” på alverdens TV-stationer, i Europa mest på Eurosport, i øvrigt med undertegnede og den tidligere Superbike Europamester Anders Rasmussen som kommentatorer.

Nye kørselsforhold
Det spændende ved aftenløbet i Qatar er bl.a., hvordan Grand Prix kørerne vil håndtere lysindfaldet, for trods millioner af Watt, der oplyser racerbanen som en magnum stadium, vil lyset være anderledes end om dagen og det kan gøre nedbremsning og kurvegennemkørslerne vanskeligere at bedømme. Her skal deltagerne virkelig dokumentere, at de er verdens bedste.

Kampen bliver rigtig spændende i år. For to år siden måtte mega-stjernen Valentino Rossi på Fiat-Yamaha aflevere VM-tronen til amerikaneren Nicky Hayden, der kører Honda. Sidste år dokumenterede den unge australier Casey Stoner på en Alfa Romeo sponseret Ducati, at det ikke var en tilfældighed, at Rossi var blevet detroniseret, for Stoner vandt VM længe inden mesterskabet var forbi.


Selvom Valentino Rossi på sin Fiat Yamaha er blevet detroniseret er han en af storfavoritterne til årets VM-titel.
(Foto: Scandinavian Racing Press)

Og i år må Valentino Rossi nødvendigvis slå tilbage. I 2006 gav han motorcyklen skylden, sidste år var det dækkene. I år møder han op med en gennemprøvet Fiat Yamaha og som noget nyt med Bridgestone som dæk leverandør. Om det er en vinderpakke vil tiden vise.

Let at sammenligne
Det bliver ikke svært at sammenligne. For udover Casey Stoner vil spanieren Jorge Lorenzo blive en hård nød at knække. Lorenzo er regerende og dobbelt verdensmester i klassen for 250 ccm maskiner og han er totalt respektløs. Han er ny team-kammerat til Rossi, hans Fiat Yamaha er forsynet med Michelin dæk og han har under testkørslerne forud for sæson’en vist, at han intet problem har med at tumle rundt med de 250 MotoGP hestekræfter, der er mere end det dobbelte af, hvad han er vant til i 250 ccm klassen.

Men d’herrer Rossi, Stoner og Lorenzo bliver ikke enerådende i år. Der er klare signaler om, at Daniel Pedrosa fra Spanien og hans team-kammerat hos Honda, Nicky Hayden, er mere end konkurrencedygtige. Honda er ikke vant til at blive slået og i 2007 måtte den japanske gigant se laurbærene gå til Ducati. Ingen tvivl om at japanerne kommer stærkt igen.

Suberbike verdensmester
Og så er der den regerende Superbike verdensmester, englænderen James Toseland, som skal køre en semi-privat fransk Yamaha. Det er et spændende projekt og interessant også, hvordan en ung superbike verdensmester vil kunne sadle om til MotoGP. Der har tidligere været gjort lignende forsøg og de er ikke helt lykkedes, som man havde håbet! Faktisk bliver han team kammerat med en tidligere og dobbelt Superbike verdensmester, amerikaneren Colin Edwards, som aldrig er kommet helt til tops i MotoGP.

Med i VM er også den hurtige italiener, Andrea Dovizioso. Han debuterer i MotoGP og kunne hele sidste år køre lige op med Jorge Lorenzo i 250 ccm. Hans største handikap er, at han ikke får en fabriksmaskine til rådighed, så han kan næppe kæmpe med i toppen, men i MotoGP ved man aldrig. Det mesterskab er ofte fyldt med overraskelser.

Lutter interessante navne
Andre interessante navne – ja, faktisk består startlisten i år næsten kun af interessante navne – er franskmanden Randy de Puniet, der er sadlet om fra Kawasaki til Honda, den tidligere 250 ccm kører Alex de Angelis, der har gennemført nogle meget lovende tests for Gresini Honda, amerikaneren John Hopkins, der bliver hos Kawasaki, italieneren Marco Melandri, der skifter fra Honda til Ducati, hans ikke mindst landsmand, veteranen Loris Capirossi, der nu skal prøve kræfter med Suzuki side, om side med australieren Chris Vermeulen.

I alt er der 18 kørere, der udgør den faste bestand i VM-kampen og de skal i alt køre 18 Grand Prix’er i perioden frem til 26. oktober. Foruden Grand Prix’et i Qatar køres der et antal løb i Europa, Kina, USA, Australien og Malaysia. Hvis man som dansker selv har lyst til at overvære et Grand Prix ”LIVE”, så kan løbene i Assen i Holland d. 28. juni og i Brno i Tjekkiet d. 17. august anbefales. Her er der plads nok, det er nemt et komme til og prisniveauet er rimeligt.

Scandinavian Racing Press
i samarbejde med Eurosport og Fiat Yamaha

Vivi Siiger og Søren Clauding


Læs mere om:
  • Valentino Rossi
  • Losail Circuit
  • 09/03/08 - Losail Circuit - Moto GP

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport