ALMS   16/03/08

Sebring 12 Timer - 9. Time
American Le Mans SeriesFlere problemer for Audi
Er LMP2'ernes dag endeligt kommet i de store løb?

Næppe er vi skiftet time, før Audi nr. 2 spinner ved indgangen til pitlane – Lucas Luhr fik vist kun en forskrækkelse og slipper uden skader på Audien...

Tom Kristensen kommer ind til et planmæssigt pitstop – som udvikler sig mindre planmæssigt! Det viser sig åbenbart nødvendigt at skifte bremser på Audien – noget som absolut ikke er sædvanligt. Et sæt skiver plejer at holde det meste af en sæson og bremserne er ikke bygget til at skulle skiftes midt i løbet ved et pitstop – man plejer normalt at skifte klodser, men ikke skiver.

Har Audi fået et problem med den tunge bil og bremserne? I alt fald har det nu kostet Audien 4 omgange – og dermed er Audi nu tæt på at være endegyldigt ude af kampen om sejren på Sebring.

Top 6 er nu udelukkende LMP2 – de førhen så skrøbelige LMP2 biler er nu de mest stabile! Er Dieselbilerne blevet presset så meget at de nu er kommet over på den skrøbelige side af kurven?

I følge Ralf Jüttner fra Audi havde de slet ikke forventet at skulle skifte bremser overhovedet – men skiverne var simpelthen slidt ned på forakslen, hvorimod bagakslen var helt normal at se på.

En kort status på Peugeot versus Audi: Peugeot er for langt bagude til noget som helst, men alligevel ligger de på tider omkring 1:45 hvilket er over et sekund hurtigere end noget som helst andet på banen – og de havde et simpelt problem med en pakning der var utæt i det hydrauliske system, hvorimod Audi tilsyneladende er tvunget til at presse deres materiel helt til grænsen og måske lidt over, og stadig er de knap et sekund langsommere.... Hvor meget er et sekund på Sebring lig med på Le Mans?

GT1 og GT2 er stort set status quo – Corvette/Ron Fellows foran Corvette/Olivier Beretta. GT2 er Wolf Henzler/Flying Lizard foran Alex Davison/Flying Lizard foran Nathan Swartzbaugh/Vici Racing foran Nic Jonsson/Risi og Allan Simonsen/Tafel Racing.

3:30 tilbage af løbet – kan Audi hente 3 omgange når det begynder at blive køligere og mørkt i skumringen? Som det er lige nu, hvor Audi kun henter 1 til 2 sekunder pr. omgang, så er der ganske simpelt ikke timer nok tilbage i løbet til at det kan lade sig gøre uden problemer for Penske Porsche og Dyson.

Læg i øvrigt mærke til hvor hurtig Peugeot stadig er i forhold til alle andre på banen – de ligger og kører tider på 1:44-46, hvor Penske, Acura og Audi ligger på omkring 1:47-49.

Med et kvarter tilbage af 8 time, sætter David Robertson den flotte Ford GT-R i barrieren, hvilket medfører en ny gulflagsperiode.

Synd og skam for den flotte Ford GT som ellers gjorde det godt på sin race-debut, men Robertson-ægteparret har ikke været kendt for deres stabilitet. I sidste sæson kørte de en Panoz Esperante som også tilbragte mere tid i hækken end på banen. Det ser ret alvorligt ud, men David Robertson er tilsyneladende ok.

Det er skidt for Audis planer om at indhente Porsche – det stjæler værdifuld tid og der er ikke noget at hente under pitstops når det hele foregår under gult flag, og som afstanden er nu, er hvert minut værdifuldt.

Stillingen efter 9 timer:

PosNr.KlasseStatusGapBilTeamNoter
17P2Run0.000Porsche RS SpyderPenske Racing--
216P2Run6.550Porsche RS SpyderDyson Racing Team--
320P2Pit2:38.341Porsche RS SpyderDyson Racing Team--
415P2Pit1 LapAcura ARX-01BLowe`s Fernandez Racing--
59P2Run8.744Acura ARX-01BPatron Highcroft Racing--
61P1Pit2 LapsAudi R10Audi Sport North America--
726P2Run3 LapsAcura ARX-01BAndretti Green Racing--
827P2Run13 LapsPorsche RS SpyderHorag Racing--
92P1Pit29.309Audi R10Audi Sport North America--
103GT1Run14 LapsChevrolet Corvette LS7Corvette Racing--
1137P1Run16 LapsLola B06/10 AERIntersport Racing--
127P1Run22 LapsPeugeot 908Equipe Peugeot Total--
134GT1Run23 LapsChevrolet Corvette LS7Corvette Racing--
1445GT2Run24 LapsPorsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports--
1544GT2Run26 LapsPorsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports 44--
1661GT2Run28 LapsFerrari F430 GTRisi Competizione--
175GT2Pit29 LapsPorsche 911 GT3 RSRVICI Racing--
1873GT2Run32 LapsFerrari F430 GTTafel Racing--
1911GT2Run38 LapsDodge Viper Competition CoPrimetime Race Group--
208GT1Run40 LapsAston Martin DBR 9Bell Motorsports--
2171GT2Run59 LapsFerrari F430 GTTafel Racing--
2246GT2Run60 LapsPorsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports--
2312P1Run2.397Creation Ca07-002 JuddAutocon Motorsports--
2440GT2Run67 LapsDoran Ford GT-RRobertson Racing--
2577GT2Ret80 LapsPorsche 911 GT3 RSAutoracing Club BratislavaGearbox
2621GT2Run90 LapsPanoz Esperante GTLMPanoz Team PTG--
2762GT2Ret116 LapsFerrari F430 GTRisi CompetizioneAccident
2887GT2Ret117 LapsPorsche 911 GT3 RSRFarnbacher LolesAccident
2928GT2Ret154 LapsChevrolet Corvette C6LG MotorsportsOverheating
3032P2Ret165 LapsZytek 07SBarazi EpsilonAccident
317GT2Ret183 LapsAston Martin DBRS 9Drayson-BarwellGearbox
326P2Ret224 LapsPorsche RS SpyderPenske RacingOverheating
338P2Exc--Lola B07/46 MazdaB-K Motorsports--
3448GT2DNS--Ferrari F430 GTCorsa Motorsports--
3510P1DNS--Radical R10 ECOECO Racing--

Jesper Thomsen


Læs mere om:
  • Marco Andretti
  • Timo Bernhard
  • Andretti Green Racing
  • Penske Racing
  • Sebring
  • 15/03/08 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport