ALMS GT Class   31/03/08

Sebring 12-timer - løbsrapport for GT2 klassen
American Le Mans SeriesMed 15 hold var GT2-klassen løbets største og udgjorde næsten halvdelen af feltet. Ferrari var forhåndsfavorit, men Porsche måtte regnes som en kneben toer. En enlig Panoz, samt biler fra Aston Martin, Dodge, Ford og Chevrolet gjorde GT2 alsidigt som sjældent set.

Sidste års vinderhold fra Risi Competizione Ferrari lagde ud som om de også havde tænkt sig at vinde dette års løb, men halvvejs inde i løbet tabte Jaime Melo overblikket og kolliderede med Farnbacher Loles Porsche på andenpladsen og begge hold var ude på stedet. Det åbnede vejen for Flying Lizard Motorsports Porsche, der nu vandt en ubesværet 1-2 sejr, mens de ellers hurtige Tafel Ferrarier led af diverse problemer undervejs.


Flying Lizard Motorsports Porsche 911 GT3 RSR
(Foto: Motorsporten.dk)

Bedste Ferrari blev nu Tracy Krohns grønne eksempel på tredjepladsen.
Det er også værd at bemærke at mens Ferrariholdene generelt skiftede dæk ved hvert andet pitstop, måtte Porscherne have frisk gummi ved hvert stop.

#5 VICI Racing / Porsche 911 GT3 RSR
Gedigen indsats fra et erfarent kørerhold, blev ødelagt af en række tekniske vanskeligheder i løbets afsluttende timer. Craig Stanton, Nathan Swartzbaugh og tyskeren Uwe Alzen lå midtvejs i løbet til en top-3 placering, men i aftenskumringen gik først servoen og i sidste time knækkede en drivaksel. Holdet fik udbedret skaderne og kom i mål på sjettepladsen.


(Foto: Motorsporten.dk)

#007 Drayson-Barwell / Aston Martin DBRS9
Ny bil i GT2 og langt fra pacen. Holdet med Paul Drayson, Jonny Cocker og Tim Sugden fik kortvarigt bragt Astonen i top-10, men knap 10 minutter inde i sit andet stint spandt Paul Drayson ind i betonmuren i sving 1. Trods ihærdigt arbejde for at udbedre skaderne, blev bilen officielt meldt udgået kl. 14:18.


(Foto: Motorsporten.dk)

#11 Primetime Racing / Dodge Viper Competition Coupe
Teamejer Joel Feinberg og co-driver Chris Hall stod for en af Sebrings overraskelser. Holdet dukkede op til et par af sidste års sene ALMS-løb, men holdt overraskende til den hårde bane og som en af løbets få tokørerhold fik Feinberg og Hall lov at svede for deres velfortjente femteplads i GT2. De mange udgåelser og forsinkelser blandt klassens hurtige hold, gjorde at Viperen figurerede på sjettepladsen allerede midt i løbet og forsinkelser for VICI Porsche i sidste time, rykkede holdet yderligere frem. Inden da var styretøjet dog ved at gå i stykker og en kollision tidligere på dagen, gjorde at kun den ene forlygte virkede i de sidste mørke timer.


(Foto: Motorsporten.dk)

#21 Panoz Team PTG / Panoz Esperante
Panoz vandt GT2 på Sebring for 2 år siden, men var nu reduceret til endnu en interessant, men ukonkurrencedygtig GT2-bil. Tom Milner, Joey Hand og Tom Sutherland gjorde det godt nok til sjettepladsen efter tre timer, men først måtte gearkassen udskiftes og som eftermiddagen blev til aften led motoren af fejltænding, der aldrig blev kureret. Med knap 40 minutter tilbage af løbet, blev bilen parkeret permanent uden det ændrede ikke på holdets niendeplads.


(Foto: Motorsporten.dk)

#28 LG Motorsports / Riley Corvette C6
Doug Peterson og Lou Gigliotti, samt belgieren Marc Goosens, gav Corvette sin amerikanske GT2-debut. Der blev specielt trukket på Goosens ’Vette-erfaringer fra tidligere år, der var med til at holde bilen i top-10 det meste af de første fire timer. Varmen gjorde forholdene besværlige for kørerne og interimistiske kølehuller måtte skæres ud af køresideruden undervejs i løbet. Værre var det dog at de lange perioder under gult flag fik motoren til at overhede. Trods flere stop for opfyldning af kølevæsker stod motoren ikke til at redde i løbets femte time.


(Foto: Motorsporten.dk)

#40 Robertson Racing / Doran Ford GT Mk. VII
Mand og kone David og Andrea Robertson havde allieret sig med sportsvognsveteranen David Murry i denne Kevin Doran udviklet Ford GT. Bilen hørte til blandt GT2’s langsomste, men holdt sig kørende i top-10 gennem en stor del af eftermiddagen, trods problemer med kobling, starter, sidespejle og dørgreb! David Robertson var gennem det meste af sit stint, da han kørte af banen i sving 13 kort før syvtiden om aftenen. Da han på et tidspunkt fjernede sig mere end 10 meter fra bilen, blev holdet udelukket og dermed var løbet slut.


(Foto: Motorsporten.dk)

#44 Flying Lizards Motorsports / Porsche 911 GT3 RSR
Darren Law, Alex Davison og Seth Neiman udgjorde det nok svageste af de tre ”flyveøglehold”, men hurtig nok til stadig at være blandt klassens hurtigere. Holdet havde et forholdsvis problemfrit løb, der bestod af benzin, nye dæk og kørerskifte ved hvert pitstop. Fjerdepladsen i første halvdel, blev på et øjeblik til andenpladsen, da klassens to forreste biler kolliderede og denne placering blev holdt uden problemer til mål.


(Foto: Motorsporten.dk)

#45 Flying Lizards Motorsports / Porsche 911 GT3 RSR
Vinderholdet med Wolf Henzler, Jörg Bergmeister og Marc Lieb - alle Porsche fabrikskørere - sørgede for en velfortjent klassesejr og revanche for sidste års tætte nederlag til Ferrari. Som søsterbilen #44 rykkede også dette hold et par pladser op midtvejs i løbet, på vejen mod klassesejren, der aldrig siden var truet. Flying Lizard har som sædvanligt en bil anmeldt til sommerens Le Mans, hvor teamet tidligere har kørt gode resultater hjem.


(Foto: Motorsporten.dk)

#46 Flying Lizards Motorsports / Porsche 911 GT3 RSR
Teamets tredjehold var nyt til denne sæson og havde teammedejer Johannes van Overbeek som hurtig ankermand. Omkring en halv time inde i løbet blev Overbeeks gode arbejde sendt i en dækmur af Rinaldo Capellos Audi #1. Bagenden af bilen tog en del skade, som det kostede en time at udbedre og de resterende 10,5 timer var der kun målflaget at køre efter for Overbeek, Richard Lietz og Patrick Pilet. Holdet lå til syvendepladsen, men Pilet tabte kampen til Dirk Müller i Tafel Ferrari #71 i den sidste time.


(Foto: Motorsporten.dk)

#48 Corsa Motorsports / Ferrari 430 GT
Med Gunnar Jeannette, Johnny Mowlem og Ralf Kelleners som kørerbesætning var Corsa-Ferrarien et fornuftigt bud på en topplacering i GT2-klassen, men på foranledning af dækleverandør Hankook, trak teamet sig allerede efter onsdagens to træningssessioner for at teste under roligere forhold.

#61 Risi Competizione / Ferrari 430 GT
Bilejer Tracy Krohn og svenskeren Niclas Jönsson genoptog parløbet fra en række af sidste års ALMS-løb, med den belgiske langdistanceveteran Eric van de Poele som tredjemand. Holdet var langsomste Ferrari, men slap for tidsrøvende problemer i modsætning til feltets øvrige og fra en placering i midtfeltet, kunne besætningen støt og roligt køre sig frem til tredjepladsen. Risi Competizione har to biler anmeldt på Le Mans og forvent at Krohns grønne og blå Ferrari i lighed med sidste år er med i den franske sommerklassiker.


(Foto: Motorsporten.dk)

#62 Risi Competizione / Ferrari 430 GT
Forsvarende Sebring-vinder med en stærk kørerbesætning bestående af Jaime Melo, Gianmaria Bruni og Mika Salo. Melo stak øjeblikkeligt af fra det øvrige GT2-felt fra start og da han befandt sig umiddelbart foran den generelt førende Peugeot i første gulfase af løbet, vandt han det meste af en omgang på samtlige klassekonkurrenter efter bare en halv times kørsel. Herefter blev føringen kun overgivet i forbindelse med pitstop, men hvad der kunne være blevet en gentagelse af sidste års triumf, sluttede i bagenden på Farnbacher Loles Porschen #87. Jaime Melo var for ivrig i en af løbets restarter, havnede i græsset, og bremsede sig ind i Porsche og sluttede løbet for begge.


(Foto: Motorsporten.dk)

#71 Tafel Racing / Ferrari 430 GT
Endnu et stærkt Ferrari-hold bestående af Dirk Müller, Robert Bell og Dominik Farnbacher. Men allerede efter en halv times kørsel ødelagde Dirk Müller en køler, da han kørte over vragdele på banen. Holdet ventede til deres første planlagte stop omkring ettimersmærket, der kostede den første halve time i pitten. Kort efter middag måtte Robert Bell i pit med en ødelagt frontsplitter, der senere blev udskiftet. Kun takket være de mange udgåelser, kom holdet i top-10 midtvejs, men hurtig og konstant kørsel i sidste halvdel bragte dem op på syvendepladsen i mål. Tafel, som i år har skiftet fra Porsche til Ferrari, har en enkelt bil anmeldt på Le Mans.


(Foto: Motorsporten.dk)

#73 Tafel Racing / Ferrari 430 GT
Allan Simonsen, Pierre Ehret og teamejer Jim Tafel virkede som en fornuftig kørerkonstellation og skuffede da heller ikke. Der blev trukket en del på Allan Simonsens veksler, der ofte dobbeltstintede, men også Pierre Ehret fik god kørertid, mens Tafel havde andre ting at se til undervejs. Holdet lå længe på fjerde-femtepladsen, men et mistet sidespejl kostede tid at erstatte og i mellemtiden fik Risi Ferrari #61 for stort forspring.


(Foto: Motorsporten.dk)

#77 Autoracing Club Bratislava / Porsche 911 GT3 RS
Miroslav Konopka, Miroslav Hornak samt italieneren Mauro Casadei kørte nok på feltets mindste budget. Holdet havde et par punkteringer undervejs, men nøjedes med blot at udskifte det punkterede dæk. Holdet var da også løbets suværent langsomste, men støt kørsel og få pitstop så dem på syvendepladsen, da Casadei syv timer inde i løbet kørte i depot med gearkasseproblemer. Bilen var i øvrigt af den ældre 911/996 variant og på sit andet Sebring.


(Foto: Motorsporten.dk)

#87 Farnbacher Loles Racing / Porsche 911 GT3 RS
Med Dirk Werner, Marc Basseng og Bryce Miller stod dette tysk/amerikanske team stærkt blandt Porsche-holdene og skuffede da heller ikke med deres speed. Holdet holdt sig konstant i top-3 i GT2 gennem de første fem en halv timer, indtil Dirk Werner blev ramt bagfra af Jaime Melo i Ferrari #62, kort efter en restart. Holdene lå 1-2 i klassen, men med en omgangs forskel i Ferrariens favør, så intet at sige til teamets skuffelse, der udgik med køleproblemer på stedet.


(Foto: Motorsporten.dk)

Jesper O. Hansen


Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Tafel Racing
  • Sebring
  • 15/03/08 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto