ERC   04/04/08

Fornuftig smugtræning til EM Rally Cross 2008.
Ulrik Linnemann fra Motorsport Nordjylland (MNJ) har til 2008-sæsonen fremvist imponerende gåpåmod om EM-serien i Rally Cross. MNJ’eren er stadig væk i lære som mekaniker, men arbejdsgiveren: Opel/Fiat i Års støtter projektet med et par ekstra fridage.

- De internationale arrangementer har altid stået højt på min ønskeseddel, indrømmer Ulrik Linnemann. - Det var derfor forholdsvist nemt at springe ud på det dybe EM-vand og investere i en Skoda Fabia i Division 1A-trim, som jeg har hentet hjem fra Tjekkiet. Bilen har været reservebil for Zdeněk Čermák, som scorede en EM-firer i 2007.


Linnemann dukkede ud af tågen og gav fuld gas på RC-stadionet i Oschersleben.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

210 hestekræfter og 190 Nm har Ulrik Linnemann til rådighed under motorhjelmen i sin konkurrencebil. Første shake down-test for den nordjyske EM-rookie foregik på RC-stadionet i Oschersleben ved 2008-premieren på det tyske mesterskab.

- Shake down’en foregik under svære betingelser med både tåge, regn og slud, fortsætter Ulrik Linnemann. – Tidligt under kvalifikations-heatene mistede jeg desværre andetgearet i raceren, hvilket gav mig nogle problemer i startsituationerne, hvor jeg måtte skifte fra første til tredje.


MNJ’eren oplevede en shake down-test i Tyskland, som styrkede selvtilliden for nordjyden.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Under selve heatene var Ulrik Linnemann imidlertid flyvende, idet nordjyden var hurtigst af alle sammenlagt på køretiden både for Division 1A og Division 1: - De tyske turbodrevne 4 WD’er havde åbenbart glemt at gnide vintersøvnen ud af øjnene. De havde derfor ikke den store gavn af træk på alle fire hjul samt lidt over 500 hestekræfter.


Ulrik Linnemann tager selv en tørn med rengøringen af konkurrencebilen mellem heatene.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

En anden fjer i hatten for Linnemann Motorsport var den direkte konfrontation med Zdeněk Čermák’s primære konkurrencebil på Oschersleben-stadionet. Den var blevet lejet af tyskeren Rolf Volland, som i 2006 og 2007 blev tysk mester i Division 1 med sin Skoda Fabia WRC. Tyskeren har imidlertid solgt sin bil, og vil anvende 2008-mellemsæsonen til at køre den fulde EM-serie i Division 1A som direkte konkurrent til Ulrik Linnemann.

- Jeg vandt over Rolf Volland både i kvalifikationen og i finalen, hvor tyskeren sluttede på tredjepladsen. I finalen sluttede jeg som toer lige i slipstrømmen fra midtjyden Thomas Mark. Igen manglede jeg andengearet, men så intet formål i oversatse, specielt da jeg ikke skal køre med i det tyske mesterskab i år.


Konkurrenterne fik baghjul af Ulrik Linnemann ved sæsonpremieren i det tyske mesterskab.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Linnemann Motorsport har nu investeret i en reserve-gearkasse, og samtidig genfundet 2. gearet i den primære gearkasse.

- Foreløbig er vi kommet langt med lidt knofedt og jordnære ambitioner, afslutter Ulrik Linnemann. - Vi har sammensat et fornuftigt sæson-budget, for konkurrencen er virkelig hård i EM-serien. Det bliver en intens fight blot at komme med i finalerne blandt de 16 bedste, hvor matchpointene fordeles. Jeg går til opgaven med en snusfornuftig ydmyghed, men konkurrenterne skal nok få kamp til målstregen. Min 2008-strategi er en EM-slutplacering i TOP TI.

EM-premieren foregår i Portugal først i maj. Lidt senere i samme måned påregner Ulrik Linnemann at stille til start i Int. LUK Rally Cross på hjemmebane i Motorsport Nordjylland.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Ulrik Linnemann
  • Oschersleben

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk