Efter 6 timers hårdt og spændende race blev Team Peugeot Total vinder af årets første Le Mans Series løb. Faktisk var der sjældent tvivl om sejrens udfald i dette løb. Den vindende Peugeot kom stortset problemfrit igennem løbet. Sejrs margin blev en omgang, og det til trods for at Peugeot brugte mere tid i pit end Audi i dette løb. Den vindende Peugeot 908 Hdi-FAP brugte ialt 7 minutter og 36 sekunder i pit i dette løb. Til sammenligning brugte Audi R10 TDI som blev nummer to i løbet kun 6 minutter og 20 sekunder, og det til trods, så vandt Peugeot med en hel omgang.
Det var ikke begge Audi Sport Team Joest biler der var lige heldige. Bilen med med Dindo og McNish var uheldige 2 timer inde i løbet, da de blev ramt både af en punktering og samtidig måtte skifte komponenter omkring generatoren. Herved tabte de 6 omgange og dermed blev de sat ud af spillet om den samlede sejr. De endte dog på 5. pladsen i løbet.
Uheldet ramte ikke kun Audi. Team Peugeot Total og deres Peugeot 908 Hdi-FAP kørt af Pedro Lamy og Stephan Sarazin måtte en længere tur i pit efter to timers kørsel hvor en kollision med en Team Modena Aston Martin Aston Martin. Reperationen kostede et tab på 10 omgange.
Men trængslerne stoppede ikke her, Pedro Lamy spandt af banen med bilen efter knapt 4 timer kørsel, og taber 4 minutter. Da han kommer fri af gruset køre han i pit og får skiftet fronten på bilen.
Teamet endte på 12. pladsen i løbet.
Charouz Racing System er det team som har imponeret mig mest.
De køre med en helt ny Lola Aston Martin LMP1 som har vist sig lovende under test, men test er aldrig det samme som race, men i dag viste de at det er en bil vi skal regne med i denne sæson. De blev ikke ramt af de store tekniske udfordringer, og efter der faldt både en Peugeot og en Audi fra i toppen udnyttede teamet dette.
Godt nok blev det 4. pitstop lidt længere end de øvrige, men det skyldte at man var nødt til at efterfylde olie på gearkassen, men de kom igennem løbet på en samlet 3. plads og dermed kom de på podiet i deres debut løb, kun 2 omgange efter den bedst placerede Audi.
Dagens negative overraskelse i LMP1 klassen var Pescarolo Sport der stadig ikke har fået fart i deres Pescarolo Judd. Det er som om at Henri Pescarolo bruger mere tid på at fortælle hvor urefærdig reglementet end på at bygge en hurtig bil, og Charouz Racing System viser da at benzin biler bestemt ikke er helt ude i forhold til diesel.
Team Essex lagde virkeligt hårdt ud i dette løb og førte det meste af tiden deres klasse, frem til det 4. pitstop. Under dette pitstop holdt bilen stille i 7 minutter og 42 sekunder for en reparation efter en påkørsel, og kom tilbage på banen på 4. pladsen i LMP2 klassen.
Teamet tabte her det bedste af 4 omgange.
Med knapt halvanden time tilbage af dette løb overtager Van Merksteijn Motorsport førringen i LMP2 klassen.
Teamet der havde været meget hurtig i dagene op til løbet, men som har vist et mere moderat tempo under løbet.
Samtidig med at det sker, kører Casper Elgaard Team Essex Porschen op på 3. pladsen, og her bliver de, og score dermed en podie plads i deres LMP debut.
Barazi Epsilon havde en off-day på Barcelona. Teamet kom aldrig op i fart og allerede efter halvanden time blev bilen parkeret i pit garagen med tekniske problemer.
Det er som at den Zytek 07S der begyndte at fungere godt sidste år ikke helt kan fortsætte den positive trend i år.
Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen lagde hårdt ud sammen i deres Farnbacher Racing. De køre i en Porsche 997 GT3 RSR.
Desværre blev teamet ramt af et uheld efter to og en halv times kørsel som som betød at bilen blev skadet. Det kostede 12 minutter i pit hvorefter bilen kørte en omgang og kom tilbage i pit og her brugte man så yderligere 7 minutter på at reparere bilen.
Herefter kom de tilbage på banen på næstsidste pladsen i GT2 klassen. Desværre får Lars Erik Nielsen kun kørt en omgang inden han returnere til pitten, og teamet er nødt til at ud af løbet på grund af for mange skader på bilen.
Set med danske øjne er det lidt spændende at følge LMP1 teamet Creation CA07 – Aim. Ikke fordi der sidder en dansker i bilen, men fordi en dansker forhåbentlig snart er med her. Teamet lagde hård ud i dag og bilen kørte godt indtil der var kørt knapt 3 timer. Her måtte bilen i pit for at få skiftet koblingen. Bilen holdt stille i mere end en time, og spillede derfor ingen rolle i det samlede resultat.
En trist dag på Barcelona for Michael Outzen der skulle racedebutere i Le Mans serien i dag, i en Aston Martin Vantage V8 for team James Watt Automotive.
Desværre kom teamet ikke til start på grund af voldsomme motor problemer.
Løbsresultat:
|
Pl. | # | Kl. | Team | Mærke | Omg. |
|
1 | 7 | LMP1 | Team Peugeot Total | Peugeot 908 Hdi-FAP | 215 |
2 | 2 | LMP1 | Audi Sport Team Joest | Audi R10 TDI | 214 |
3 | 10 | LMP1 | Charouz Racing System | Lola Aston Martin | 212 |
|
4 | 16 | LMP1 | Pescarolo Sport | Pescarolo Judd | 210 |
5 | 1 | LMP1 | Audi Sport Team Joest | Audi R10 TDI | 209 |
6 | 34 | LMP2 | Van Merksteijn Motorsport | Porsche RS Spyder | 208 |
|
7 | 17 | LMP1 | Pescarolo Sport | Pescarolo Judd | 208 |
8 | 33 | LMP2 | Speedy Racing Team Sebah | Lola Judd | 207 |
9 | 31 | LMP2 | Team Essex | Porsche RS Spyder | 204 |
|
10 | 18 | LMP1 | Rollcentre Racing | Pescarolo Judd | 204 |
11 | 25 | LMP2 | RML | Lola MG | 201 |
12 | 8 | LMP1 | Team Peugeot Total | Peugeot 908 Hdi-FAP | 200 |
|
13 | 35 | LMP2 | Saulnier Racing | Pescarolo Judd | 199 |
14 | 27 | LMP2 | Horag Racing | Porsche RS Spyder | 198 |
15 | 26 | LMP2 | Bruichladdich Radical | Radical AER | 194 |
|
16 | 72 | GT1 | Luc Alphand Aventures | Corvette C6.R | 194 |
17 | 41 | LMP2 | Trading Performance | Zytek 07S | 193 |
18 | 50 | GT1 | Larbre Competition | Saleen S7R | 192 |
|
19 | 55 | GT1 | IPB Spartak Racing | Lamborghini Murcielago | 190 |
20 | 40 | LMP2 | Quifel ASM Team | Lola AER | 190 |
21 | 96 | GT2 | Virgo Motorsport | Ferrari F430 GT | 189 |
|
22 | 77 | GT2 | Team Felbermayr-Proton | Porsche 997 GT3 RSR | 189 |
23 | 76 | GT2 | Imsa Performance Matmut | Porsche 997 GT3 RSR | 187 |
24 | 90 | GT2 | Farnbacher Racing | Ferrari F430 GT | 186 |
|
25 | 85 | GT2 | Snoras Spyker Squadron | Spyker C8 GT2R | 184 |
26 | 99 | GT2 | JMB Racing | Ferrari F430 GT | 183 |
27 | 75 | GT2 | Imsa Performance Matmut | Porsche 997 GT3 RSR | 182 |
|
28 | 95 | GT2 | James Watt Automotive | Porsche 997 GT3 RSR | 182 |
29 | 88 | GT2 | Team Felbermayr-Proton | Porsche 997 GT3 RSR | 181 |
30 | 6 | LMP1 | Team Oreca Matmut | Courage-Oreca Judd | 178 |
|
31 | 98 | GT2 | JMB Racing | Ferrari F430 GT | 178 |
32 | 19 | LMP1 | Chamberlain Synergy | Lola AER | 177 |
33 | 20 | LMP1 | Epsilon Euskadi | Epsilon Euskadi Judd | 167 |
|
34 | 14 | LMP1 | Creation AIM | Creation Aim | 163 |
35 | 73 | GT1 | Luc Alphand Aventures | Corvette C6.R | 162 |
36 | 37 | LMP2 | WR / Salini | WR Zytek | 154 |
|
37 | 30 | LMP2 | Racing Box | Lucchini Judd | 142 |
38 | 4 | LMP1 | Saulnier Racing | Pescarolo Judd | 132 |
39 | 59 | GT1 | Team Modena | Aston Martin DBR9 | 124 |
|
40 | 5 | LMP1 | Team Oreca Matmut | Courage-Oreca Judd | 108 |
41 | 44 | LMP2 | Kruse Schiller Motorsport | Lola Mazda | 94 |
42 | 91 | GT2 | Farnbacher Racing | Porsche 997 GT3 RSR | 90 |
|
43 | 3 | LMP1 | Scuderia Lavaggi | Lavaggi AER | 87 |
44 | 32 | LMP2 | Barazi Epsilon | Zytek 07S | 55 |
45 | 45 | LMP2 | Embassy Racing | WF01 Zytek | 43 |
|
46 | 46 | LMP2 | Embassy Racing | WF01 Zytek | 41 |
47 | 94 | GT2 | Speedy Racing Team | Spyker C8 GT2R | 17 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Casper ElgaardJohn Elgaard NielsenBarazi-EpsilonTeam EssexCircuit de Catalunya06/04/08 - Circuit de Catalunya - Le Mans Series |