Le Mans Series   07/04/08

Sikker sejr til Peugeot på Barcelona
Efter 6 timers hårdt og spændende race blev Team Peugeot Total vinder af årets første Le Mans Series løb. Faktisk var der sjældent tvivl om sejrens udfald i dette løb. Den vindende Peugeot kom stortset problemfrit igennem løbet. Sejrs margin blev en omgang, og det til trods for at Peugeot brugte mere tid i pit end Audi i dette løb.

Den vindende Peugeot 908 Hdi-FAP brugte ialt 7 minutter og 36 sekunder i pit i dette løb. Til sammenligning brugte Audi R10 TDI som blev nummer to i løbet kun 6 minutter og 20 sekunder, og det til trods, så vandt Peugeot med en hel omgang.

Det var ikke begge Audi Sport Team Joest biler der var lige heldige. Bilen med med Dindo og McNish var uheldige 2 timer inde i løbet, da de blev ramt både af en punktering og samtidig måtte skifte komponenter omkring generatoren. Herved tabte de 6 omgange og dermed blev de sat ud af spillet om den samlede sejr. De endte dog på 5. pladsen i løbet.

Uheldet ramte ikke kun Audi. Team Peugeot Total og deres Peugeot 908 Hdi-FAP kørt af Pedro Lamy og Stephan Sarazin måtte en længere tur i pit efter to timers kørsel hvor en kollision med en Team Modena Aston Martin Aston Martin. Reperationen kostede et tab på 10 omgange.
Men trængslerne stoppede ikke her, Pedro Lamy spandt af banen med bilen efter knapt 4 timer kørsel, og taber 4 minutter. Da han kommer fri af gruset køre han i pit og får skiftet fronten på bilen.
Teamet endte på 12. pladsen i løbet.

Charouz Racing System er det team som har imponeret mig mest.
De køre med en helt ny Lola Aston Martin LMP1 som har vist sig lovende under test, men test er aldrig det samme som race, men i dag viste de at det er en bil vi skal regne med i denne sæson. De blev ikke ramt af de store tekniske udfordringer, og efter der faldt både en Peugeot og en Audi fra i toppen udnyttede teamet dette.
Godt nok blev det 4. pitstop lidt længere end de øvrige, men det skyldte at man var nødt til at efterfylde olie på gearkassen, men de kom igennem løbet på en samlet 3. plads og dermed kom de på podiet i deres debut løb, kun 2 omgange efter den bedst placerede Audi.

Dagens negative overraskelse i LMP1 klassen var Pescarolo Sport der stadig ikke har fået fart i deres Pescarolo Judd. Det er som om at Henri Pescarolo bruger mere tid på at fortælle hvor urefærdig reglementet end på at bygge en hurtig bil, og Charouz Racing System viser da at benzin biler bestemt ikke er helt ude i forhold til diesel.

Team Essex lagde virkeligt hårdt ud i dette løb og førte det meste af tiden deres klasse, frem til det 4. pitstop. Under dette pitstop holdt bilen stille i 7 minutter og 42 sekunder for en reparation efter en påkørsel, og kom tilbage på banen på 4. pladsen i LMP2 klassen.
Teamet tabte her det bedste af 4 omgange.

Med knapt halvanden time tilbage af dette løb overtager Van Merksteijn Motorsport førringen i LMP2 klassen.
Teamet der havde været meget hurtig i dagene op til løbet, men som har vist et mere moderat tempo under løbet.
Samtidig med at det sker, kører Casper Elgaard Team Essex Porschen op på 3. pladsen, og her bliver de, og score dermed en podie plads i deres LMP debut.

Barazi Epsilon havde en off-day på Barcelona. Teamet kom aldrig op i fart og allerede efter halvanden time blev bilen parkeret i pit garagen med tekniske problemer.
Det er som at den Zytek 07S der begyndte at fungere godt sidste år ikke helt kan fortsætte den positive trend i år.

Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen lagde hårdt ud sammen i deres Farnbacher Racing. De køre i en Porsche 997 GT3 RSR.
Desværre blev teamet ramt af et uheld efter to og en halv times kørsel som som betød at bilen blev skadet. Det kostede 12 minutter i pit hvorefter bilen kørte en omgang og kom tilbage i pit og her brugte man så yderligere 7 minutter på at reparere bilen.
Herefter kom de tilbage på banen på næstsidste pladsen i GT2 klassen. Desværre får Lars Erik Nielsen kun kørt en omgang inden han returnere til pitten, og teamet er nødt til at ud af løbet på grund af for mange skader på bilen.

Set med danske øjne er det lidt spændende at følge LMP1 teamet Creation CA07 – Aim. Ikke fordi der sidder en dansker i bilen, men fordi en dansker forhåbentlig snart er med her. Teamet lagde hård ud i dag og bilen kørte godt indtil der var kørt knapt 3 timer. Her måtte bilen i pit for at få skiftet koblingen. Bilen holdt stille i mere end en time, og spillede derfor ingen rolle i det samlede resultat.

En trist dag på Barcelona for Michael Outzen der skulle racedebutere i Le Mans serien i dag, i en Aston Martin Vantage V8 for team James Watt Automotive.
Desværre kom teamet ikke til start på grund af voldsomme motor problemer.

Løbsresultat:
Pl.#Kl.TeamMærkeOmg.
17LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi-FAP215
22LMP1Audi Sport Team JoestAudi R10 TDI214
310LMP1Charouz Racing SystemLola Aston Martin212
416LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd210
51LMP1Audi Sport Team JoestAudi R10 TDI209
634LMP2Van Merksteijn MotorsportPorsche RS Spyder208
717LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd208
833LMP2Speedy Racing Team SebahLola Judd207
931LMP2Team EssexPorsche RS Spyder204
1018LMP1Rollcentre RacingPescarolo Judd204
1125LMP2RMLLola MG201
128LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi-FAP200
1335LMP2Saulnier RacingPescarolo Judd199
1427LMP2Horag RacingPorsche RS Spyder198
1526LMP2Bruichladdich RadicalRadical AER194
1672GT1Luc Alphand AventuresCorvette C6.R194
1741LMP2Trading PerformanceZytek 07S193
1850GT1Larbre CompetitionSaleen S7R192
1955GT1IPB Spartak RacingLamborghini Murcielago190
2040LMP2Quifel ASM TeamLola AER190
2196GT2Virgo MotorsportFerrari F430 GT189
2277GT2Team Felbermayr-ProtonPorsche 997 GT3 RSR189
2376GT2Imsa Performance MatmutPorsche 997 GT3 RSR187
2490GT2Farnbacher RacingFerrari F430 GT186
2585GT2Snoras Spyker SquadronSpyker C8 GT2R184
2699GT2JMB RacingFerrari F430 GT183
2775GT2Imsa Performance MatmutPorsche 997 GT3 RSR182
2895GT2James Watt AutomotivePorsche 997 GT3 RSR182
2988GT2Team Felbermayr-ProtonPorsche 997 GT3 RSR181
306LMP1Team Oreca MatmutCourage-Oreca Judd178
3198GT2JMB RacingFerrari F430 GT178
3219LMP1Chamberlain SynergyLola AER177
3320LMP1Epsilon EuskadiEpsilon Euskadi Judd167
3414LMP1Creation AIMCreation Aim163
3573GT1Luc Alphand AventuresCorvette C6.R162
3637LMP2WR / SaliniWR Zytek154
3730LMP2Racing BoxLucchini Judd142
384LMP1Saulnier RacingPescarolo Judd132
3959GT1Team ModenaAston Martin DBR9124
405LMP1Team Oreca MatmutCourage-Oreca Judd108
4144LMP2Kruse Schiller MotorsportLola Mazda94
4291GT2Farnbacher RacingPorsche 997 GT3 RSR90
433LMP1Scuderia LavaggiLavaggi AER87
4432LMP2Barazi EpsilonZytek 07S55
4545LMP2Embassy RacingWF01 Zytek43
4646LMP2Embassy RacingWF01 Zytek41
4794GT2Speedy Racing TeamSpyker C8 GT2R17

Vejgaard


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • John Elgaard Nielsen
  • Barazi-Epsilon
  • Team Essex
  • Circuit de Catalunya
  • 06/04/08 - Circuit de Catalunya - Le Mans Series

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport