Langstreckenpokal   15/04/08

Firedobbelt snurretur til GRC Racing
Det blev en travl weekend for GRC Racing i sæsonstarten på den tyske VLN serie. Tekniske problemer under fredagens træning, og uheld under lørdagens løb.

Forud for træningen fredag havde der været en smule tekniske problemer med GRC Racings Aston Martin, så det var med spænding, at bilen blev sendt ud på asfalten fredag middag. Én omgang senere holdt den da også i pitten igen. En omgang er jo 24,8 kilometer, så det svarer jo til en del omgange på en af de danske baner. Men i løbet af den omgang nåede Aston’en også at bevise, at den er lavet i gode materialer. En mindre afkørsel kostede en lille ridse i fronten, og smadrede to fælge - og lavede en stor bule i selvtilliden hos Jan Kalmar.

Men så blev Aston Martin'en sendt hjem på værkstedet igen. BMWen blev fundet frem, og det viste sig, at være en aldeles fornuftig taktik.


Jacob Thomsen får lige de sidste instrukser inden han kører ud på Nordsløjfen.
(Foto: GRC Racing)

Da starten gik var det med GRC Racing på tredje position i klassen. Løbet gik planmæssigt, og midt imellem de planlagte pitstop, var BMWen førende i klassen. Selv fabriksteamet fra Schubert Motorsport måtte se bagenden af GRC Racings hvide dieselracer. Men da det gik bedst, var der en unavngiven GRC kører der overså pitindkørslen, fortæller teamchef Jan Kalmar:
”Med omgange på 24,8 kilomter, så kan man altså ikke liste bilen hjem, men man kan i stedet køre en lille ekstra omgang på Grand Prix banen, og på den måde komme retur til pitten. Den manøvre kostede desværre to pladser, så efter to timer var vi tilbage ved udgangspunktet.”

Hårdt arbejde af Jacob Thomsen, samt god strategi, fik imidlertid BMW'en op på andenpladsen i klassen. Der var stadig et stykke op til førstepladsen, men chancen skulle køres. Desværre var der også andre biler på banen, og i svingkombinationen Höhe Acht fik GRC Racings BMW et lille puf i bagenden. Fire gange snurretur og så en brat nedbremsning da autoværnet stoppede ”udflugten”. Resultatet blev en rimeligt ødelagt BMW 120D.


To finish first, first you have to finish. Der er lidt ekstra arbejde til mekanikerne.
(Foto: GRC Racing)

”Det gik rigtigt godt, næsten bedre end vi havde turde håbe på. Men sådan noget her kan man jo aldrig gardere sig imod. Som vi sagde inden vi tog af sted: To finish first, first you have to finish,” rapporterer en glad, men skuffet Jan Kalmar.

Chancen for en podieplads var inden for rækkevidde, men alligevel endte det altså med overarbejde til Dominic og de andre i mekanikerteamet.

GRC Racing
Mikkel Pærremand


Læs mere om:
  • Jan Kalmar

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport