Langstreckenpokal   29/04/08

GRC Racing på podiet i VLN
Tredje afdeling af sæsonens VLN serie sendte GRC Racing på podiet. Efter et kaotisk løb endte det med en flot tredjeplads i klassen.

Første afdeling blev aflyst på grund af sne. Anden afdeling sluttede meget brat med et uheld. Tredje afdeling, der blev afviklet den 26.april, udløste en tredjeplads i dieselklassen.


Så blev det tid til sølvtøj for GRC Racing, en tredjeplads i dieselklassen.
(Foto: GRC Racing)

En lettet Jan Kalmar fortæller om lørdagens løb:
”Endeligt lykkedes det! Vi har jo prøvet nogle gange, men den her gang viste vi for alvor, at vi kan køre lige op med BMWs fabriksteam på omgangstiderne. Og VWs diesel indsats, hvor kom den fra? De tog vores andenplads fra os, og så i deres debutløb, de kom ud af ingenting. Vi havde nemlig et par små udfald – småting vi skal have helt under kontrol, når vi den 24.-25. maj skal køre 24-timers løbet.”

Det Jan Kalmar hentyder til, var en smule køresyge hos Jacob Thomsen. Under opvarmningsopgangen og starten blev han køresyg. Et par omgange mere på den kuperede bane udløste en gang maveindhold i bilen. Kort tid efter måtte Jacob Thomsen ud af bilen, og Jan Kalmar satte sig bag rattet. Bilen duftede ikke så godt, og i løbet af få omgange, så var den også gal med teamchefens helbred.
Endnu et pitstop, lidt over halvvejs i løbet, og en grundig indvendig spulning af BMWen var nødvendig. Stewart Stjernholm satte sig bag rattet, og skulle holde teamet andenplads de sidste to timer. Desværre var slangen fra vandbeholderen kommet i klemme ved sædet, så efter heftig radiokommunikation, blev der enighed om, at der skulle køres en omgang, pittes, og så laves vandslange. Desværre var der ikke enighed om hvilken slags omgang der var tale om, og endnu engang kostede en tur på Grand Prix banen en placering.

”Det er hvad der sker i kampens hede, men det er sådan nogle detaljer, vi skal have helt styr på inden 24-timers løbet. Havde vandslangen til Stewart været i orden fra start, så var situationen med ekstra pitstop aldrig blevet aktuel. Brandærgerligt, men Stewart havde et maraton stint foran sig, så han skulle altså have adgang til væsken,” fortæller Jan Kalmar.

Løbet var i øvrigt præget af utrolig hård kørsel, og mange afkørsler. Blandt andet kørte Marco Seefried, som kørte en afdeling af DEC med Team Lindholm Biler i 2007, af banen med høj fart, og blev fragtet bort i ambulancen. Han slap dog nådigt fra ulykken, men flere andre afkørsler var i samme genre. Som det er sagt før, to finish first, first you have to finish. På den 24,8 km. lange og smalle bane er fire timer lang tid, på mere end én facon.


Til trods for, at løbet varer fire timer, så bliver der kørt, som var det et kort sprintløb.
(Foto: GRC Racing)

Næste VLN udfordring for GRC Racing er den 10. maj, og da det er sidste løb inden det går løs til 24-timersløbet den 24. maj, så bliver det betragtet som lidt af en generalprøve.

GRC Racing
Mikkel Pærremand


Læs mere om:
  • Jan Kalmar
  • Nürburgring

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk