Sportscar Endurance Championship   12/05/08

Tom tank afgjorde langdistanceløb
Sejren skiftede ejermand i de sidste fem minutter af et løb, hvor HKH Prins Joachim fik dramatisk exit

Da Ring Djursland søndag afviklede årets første afdeling af Sportscar Endurance Championship i et løb over godt fire timer, lignede det længe en komfortabel sejr til Team Peugeot Køge Sport og deres to kørere Ronny Wechselberger/Robert Schlünssen, begge Tyskland. Da der manglede en halv time af løbet havde mandskabet et forspring på hele tre omgange til Ronnie Bremer/Mik Kerchlango, USA/Charlottenlund, og Martin Jensen/Søren Zylauv, Holsted/Albertslund, der til gengæld var på omgangshøjde i deres kamp om andenpladsen.

Men pludselig fik folkene fra Team Peugeot Køge Sport helt andre bekymringer end spekulationerne om, hvilken hylde vinderpokalerne skulle placeres på. Fem minutter før, at det ternede flag skulle svinges, fik Robert Schlünssen pludselig udsættere for enden af langsiden. Til alt held var det også her, at indkørslen til pitten befandt sig, så snarrådigt forlod Berlineren banen for at køre i pit for at tanke. Men da hvert tankstop af sikkerhedshensyn skal vare mindst tre minutter og en omgang på banen tager mindre end et minut, var føringen i øjeblikkelig fare.


Søren Zylauv og Martin Jensen vandt firetimersløb med 13 sekunders forspring.
(Foto: Morten Alstrup)

I samme øjeblik Ronny Wechselsberger atter havde startet motoren for at køre på banen, strøg Martin Jensen og Mik Kerchlango forbi. De to biler fra Team Den Blå Avis Valvoline kørte med en omgangs afstand imellem sig, men specielt Martin Jensen havde profiteret af det førende teams pitstop. Nu var det nemlig ham, der førte løbet, og da målflaget umiddelbart herefter blev svunget, kunne Martin Jensen sikre sin og Søren Zylauvs første sejr i løbsserien med 13,5 sekunders forspring efter lidt mere end 400 kms kørsel.

”Hvis bare vi havde fået fyldt tanken helt op ved vores andet pitstop, så var det ikke sket,” sukkede Robert Schlünssen, mens også Ronnie Bremer på tredjepladsen måtte erkende, at langdistanceløb vindes på banen og tabes i pitten. ”Ved det første pitstop brugte vi alt for lang tid på at tanke, ligesom vi også valgte at skifte dæk. Det var reelt set det, der kostede os sejren,” siger den tidligere Champ Car-kører.

Fra start af var det dog en helt anden bil, der dominerede langdistanceløbet på Ring Djursland. Jan O. Pedersen, Middelfart, havde nemlig lagt sig i en meget sikker føring fra start i sin Radical SR3-Suzuki, men da den tidligere speedwayverdensmester efter en lille times kørsel skulle i pit for at tanke benzin og overlade bilen til Jens Kristoffersen, Stege, overophedede bilens motor, hvilket kostede et kvarters ufrivillig pause. Men mandskabet kom tilbage på banen igen og fik kørt sig op til en generalplacering som nummer seks.

Sæsonpremieren på Ring Djursland bød også på verdenspremieren for den danskbyggede Aquila SR1-sportsprototype, hvor tre eksemplarer stillede til start. At bilen er ny og uprøvet blev tilskuerne vidne til, da de tre køretøjer ofte forlod banen for at køre i pit for at udbedre småfejl og rette tekniske problemer. Men dagens mest dramatiske exit leverede Prins Joachim dog, da der efter en halv times kørsel opstod en utæthed, så seks liter olie forlod motoren og blev forvandlet til gigantiske røgskyer fra udstødningsrøret, så Hans Kongelige Højhed og hans to teamkammerater fik en tidlig fyraften.


Øverst - Oscar Davidsen Siesby overlader pladsen i Aquilaen til HKH Prins Joachim - Nederst: HKH Prins Joachim i Aquila SR1.
(Foto: Morten Alstrup)

Næste afdeling af Sportscar Endurance Championship køres på Padborg Park den 1. juni.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 10/05/08 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto