Sportscar Endurance Championship   12/05/08

Travlhed på Ring Djursland
Den forgangne weekend afviklede Ring Djursland hele to 4-timers løb, 4 sprintløb samt en stor DTC test, og allerede den kommende weekend går det løs igen med DTC serien, supportklasserne samt Special Saloon Car.

I lørdags blev der kørt en stor fælles test for DTC kørerne, hvor største delen af feltet var på plads, og der blev testet ivrigt i alle de fire sessions der var sat tid af til.
Det var en meget vigtig test for DTC kørerne, der efter et års pause på Ring Djursland igen skal køre løb på den krævende bane.

Lørdagens program sluttede med første afdeling i dette års Danish Endurance Championship, hvor ikke mindre end 40 biler var tilmeldt.


Starten på DEC løbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det blev 4 spændende timer med mange tætte dueller, og hvor de mange omgange tærede hårdt på både materiel og kørere, hvilket mange af favoritterne fik at mærke, flere 'oplagte vindere' måtte trække sig ud undervejs med mekaniske problemer.

Det var faktisk en medvirkende årsag til at løbet blev så spændende som tilfældet var, samt at det ikke var en af de kraftige klasse 3 biler der vandt.
Sejren generelt blev i stedet kørt i hus af en meget stabilt kørende Martin Clausen og Ulrik Larsen i deres Renault Clio II, som naturligvis også tog sig af sejren i klasse 2. De nåede op på 226 omgange.


Martin Clausen og Tom Rørvig øverst på podiet efter DEC løbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Bedst placerede klasse 1 bil (0 1600 cc.) blev Steffen Larsen og Tom Rørvig i en Citroën AX, der kørte 213 omgange.
Blandt de store biler, klasse 3, var det Benny Andersen og Klaus Laursen der med 212 omgange tog sejren i deres BMW M3.

Søndag var der premiere på Sportscar Endurance Championship, hvor tre mærker var repræsenteret: Peugeot 207 Spider, Aquila SR1 samt Radical SR3.


Starten på SEC løbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Igen var der tale om et 4-timers løb, og igen tog varmen hårdt på racerne, men alligevel blev det en flot premiere, hvor der var spænding om resultatet lige til den sidste omgang, hvor tre mandskaber kunne tage sejren.

Da det ternede flag faldt var det Peugeot Spider'en kørt af Søren Zylauv og Martin Jensen der strøg først over målstregen, efter at de havde tilbage lagt 234 omgange.


Søren Zylauv og Martin Jensen på vej mod sejren i det første SEC løb.
(Foto: Motorsporten.dk)

Ud af de 11 fuldførende biler var de 10 Peugeot Spidere, samt en Radical SR3.
Bane debuten for de danskbyggede Aquila racere var ifølge bilernes 'bagmand' Dan Suenson mere at betragte som en shakedown test, da det var første gang de skulle køre på en bane, og ud fra det var han tilfreds med de omgange som man nåede at køre.

Weekenden bestod dog ikke kun af de to 4-timers løb, der blev også kørt i klasserne 1600 Challenge og Syver Race Cup, som hver kørte to sprintløb over 13 omgange.


Syver Race Cup feltet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Syver Race Cup klassen havde en suverænt kørende Dan Nikolajsen som vinder af begge deres løb, og som om det ikke var nok for ham vandt han også det første løb i 1600 Challenge klassen med sin Peugeot 106 GTI, og nappede 3. pladsen i det andet løb.


Dan Nikolajsen var weekenden flittigste gæst på præmiepodiet, med tre 1. pladser og en 3. plads.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det andet løb i 1600 Challenge klassen blev vundet af Kenneth Thomsen i en Honda Civic CRX.

Folkene på Ring Djursland, samt alle officials og hjælpere fra DMKA og SMOK, får ikke lang tid til at puste ud i oven på weekenden, for allerede den kommende weekend går det som nævnt løs igen, med Danish Touringcar Championship (DTC) som topklassen, herudover bydes der på løb i Renault Clio Cup, Advan Cup (Gr. N), Formel Ford, Super Challenge (MC), Peugeot 207 Spider Cup, 1600 Challenge og ikke mindst den Ring Djursland støttede klasse Special Saloon Car.
Så der er lagt op til endnu en spændende løbsweekend på Ring Djursland.


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 10/05/08 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport