Dette må klart være overskriften på 1600 Challenge’s løbsweekend på Ring Djursland den 10. og 11. maj. For Dan Nikolajsen fik nok sit livs bedste racerweekend, hvor han med en 4. plads i den fri træning, en 3. plads i tidtagningen og kom 2 gange på podiet med en 1. og 3. plads.
Jja - så var det ikke engang nok, for Dan kørte også Syver Race Cup samme weekend, hvor han også kørte sig frem til heatsejr - i begge deres 2 heat!
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Det har ellers været kamp til stregen med at få bilen færdig til sæsonstart i 1600 Challenge, for flink som Dan jo er, så havde han lånt sin lille Peugeot 106’er ud til en ung Magnussen der skulle have racerlicens, men desværre endte den racerskole med at bilen røg på låget!, så der var lige lidt ”småting” ved bilen der lige skulle på plads inden sæsonen.
En anden som også vil huske denne weekend for en af de bedste indtil nu, er Kenneth Thomsen som efter at have kørt 4. bedste tid i tidtagningen, kunne holde sin placering i 1. heat. Dette betød at Kenneth skulle starte som nr. 5 i heat 2 idet klassen jo vender de første 8 fra 1. til 2. heat. Med en kanon start var Kenneth allerede oppe som nr. 3 efter første sving, og kunne allerede her presse Jacob Gejl Pedersen på anden pladsen for at hente Henrik Sørensen som fra Pole kunne holde sin placering hele første omgang indtil han kom i klemme i noget tumult hvor Carsten Rasmussen tog den på tværs af banen og ind på glatbanen.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Dette sendte Jacob Gejl i spidsen, som efter mange problemer endeligt havde fået sin 106’er til bruge alle 4 cylindere samtidig, tæt forfulgt af Kenneth som gentagne gange forsøgte at finde hullet til overhaling, men først på 7. omgang lykkedes det at overliste Jacob Gejl ned af ”trapperne” og kenneth kunne herefter køre sejren i hus 1 sekund foran Jacob Gejl og førnævnte Dan Nikolajsen.
Der var både i 1. og 2. heat rigtig mange spændende kampe ned gennem feltet, og en af dem der også imponerede var Jeppe Fuglsang som i en rigtig ”vinderbil” (den vandt DM i både 2005 med Poul Erik Jensen og 2006 med Thue Kristensen), måtte kæmpe med store motorproblemer også denne weekend. Jeppe nåede kun 4 omgange i den fri træning, så gik motoren. Dermed forsvandt også tidtagningen for Jeppe, men en lille ”smuttur” fra Djursland til Grinsted efter en ny motor, skrue hele natten til kl. 5 om morgenen, ja så mente man bilen var klar til heat om søndagen. Da Jeppe havde mistet tidtagningen, så skulle han starte bagest i det 20 mand store felt, så det var noget af en opgave han var kommet ud på. Dette opsatte bare Jeppe endnu mere, for omgang efter omgang blev der overhalet og overhalet, indtil Jeppe var helt fremme på 7. pladsen, og dermed lå til at skulle starte i forreste startrække i 2. heat, men så ville motoren ikke mere.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Jeg er overbevist om at vi kommer til at se meget mere til Jeppe, for det var imponerende, og som Jeppe sagde bagefter: ”det var dæl… sjovt så længe motoren holdt”
En anden der fik weekendens ambitioner opfyldt, var Brian Jacobsen, som havde sat det klare og ikke alt for himmelstræbende mål, at han ville være bedste Toyota, og dette kunne han i 2. heat med indtil flere flotte overhalinger opnå da hen endelig smuttede forbi Toyota-makkeren Leif Juul og sluttede på sin hidtil bedste placering.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Desværre har medaljen også sommetider en bagside: Race kan give buler !! Dette kan nok desværre ikke helt undgås, men når så bare bulerne bliver jævnt fordelt, ja så er det noget man må tage med. Men at man ikke altid får løn efter fortjeneste, ja dette måtte Michael Scharstein igen - igen mærke på den hårde måde. Michael, som vi alle kender som en fantastisk flink fyr og meget fair sportsmand, ja han måtte sande at tingene ikke altid er retfærdige.
Michael som har brugt hele vinteren sammen med sit team på at bygge en helt ny Citroen Saxo, måtte både på Jyllands Ringen for 14 dage siden og igen denne weekend agere ”stopklods” for andre som ikke kunne bremse, og første gang fik Michael hele højre side smadret, og her på RD gik det så lige så meget ud over venstre side!
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Det er aldrig rimeligt at man uforskyldt får buler fordi andre laver fejl, men at det skulle gå ud over den samme 2 weekender i træk er mere end sort uheld. Michael som ellers er svær at slå ud, måtte lige bruge lidt tid på at ”fordøje” konsekvenserne for en hel vinters arbejde, og havde også forberedt sig på at bilen nok ikke ville blive klar til næste løb den 18-19. maj, men her viser klassen deres sammenhold og respekt for Michael, for Henrik, Peter og farmand Sørensen fra Sørensens Biler Helsinge tilbød Michael Scharstein at skaffe nye stumper ub., og Jacob Lassen som er uddannet mekanikker havde lige nogle fridage, så han tilbød straks Michael sin hjælp. Med denne hjælp og et team der aldrig giver op, ja så er Michael klar til weekendens løb.
Ellers bed weekenden på 2 debutanter, Johan F. Thomassen som har skaffet sig en Citroen Saxo, skulle som alle nye lige have lært både bil og bane og kende, men begyndte inden weekenden var omme at køre tider som fortæller at han nok skal komme op at blande sig hvor der er pokaler på spil. Søren Marquard fik også sin gule Honda CRX gjort færdig så løbet på Ring Djursland blev hans første, dog er jeg overbevist om at han nok lige kikker lidt mere på sin motor inden næste løb, for da Søren fik den på rullefelt kunne motoren kun præstere 88 af de 136 HK motoren burde have.
Her følger lige resultaterne at weekendens 2 heat + stillingen i både det samlede mesterskab og rookie mesterskabet.
Heat 1:
|
Pl. | # | Kører | Mærke |
|
1 | 47 | Dan Nikolajsen | Peugeot 106 GTI |
2 | 8 | Jacob Emil Lassen | Peugeot 106 GTI |
3 | 7 | Carsten Rasmussen | Peugeot 106 |
|
4 | 23 | Kenneth Thomsen | Honda CRX |
5 | 62 | Rudi Larsen | Suzuki Swift |
6 | 17 | Jacob Gejl Pedersen | Peugeot 106 |
|
7 | 78 | Lasse Rolighed Petersen | Honda CRX |
8 | 40 | Henrik Sørensen | Suzuki Swift |
9 | 11 | Ole Knudsen | Peugeot 106 GTI |
|
10 | 70 | Peter Sørensen | Suzuki Swift |
11 | 58 | Michael Scharstein | Citroën Saxo VTS |
12 | 24 | Jesper Gregersen | Honda CRX |
|
13 | 12 | Michael Kristensen | Peugeot GTI |
14 | 89 | Johan Frederik Thomassen | Citroën Saxo VTS |
15 | 25 | Leif Juhl | Toyota Corolla |
|
16 | 10 | Søren Marguard | Honda CRX |
17 | 85 | Jeppe Fuglsang | Peugeot 106 |
18 | 79 | Brian Jakobsen | Toyota Corolla GT |
|
Heat 2:
|
Pl. | # | Kører | Mærke |
|
1 | 23 | Kenneth Thomsen | Honda CRX |
2 | 17 | Jacob Gejl Pedersen | Peugeot 106 |
3 | 47 | Dan Nikolajsen | Peugeot 106 GTI |
|
4 | 78 | Lasse Rolighed Petersen | Honda CRX |
5 | 7 | Carsten Rasmussen | Peugeot 106 |
6 | 40 | Henrik Sørensen | Suzuki Swift |
|
7 | 33 | Kim Holmgaard | VW Lupo |
8 | 11 | Ole Knudsen | Peugeot 106 GTI |
9 | 8 | Jacob Emil Lassen | Peugeot 106 GTI |
|
10 | 62 | Rudi Larsen | Suzuki Swift |
11 | 70 | Peter Sørensen | Suzuki Swift |
12 | 24 | Jesper Gregersen | Honda CRX |
|
13 | 79 | Brian Jakobsen | Toyota Corolla GT |
14 | 89 | Johan Frederik Thomassen | Citroën Saxo VTS |
15 | 25 | Leif Juhl | Toyota Corolla |
|
16 | 10 | Søren Marguard | Honda CRX |
|
Samlet stilling i Rookie mesterskabet:
|
| Jyllands-Ringen | Ring Djursland | |
| 26. apr | 27. apr | 11. maj | 11. maj | |
| 1. heat | 2. heat | 1. heat | 2. heat | Total: |
|
Jesper Gregersen | 10 | 10 | 8 | 8 | 36 |
Peter Sørensen | 8 | 5 | 10 | 10 | 33 |
Brian Jacobsen | 4 | 3 | 2 | 7 | 16 |
|
Michael Kristensen | 5 | 2 | 6 | | 13 |
Johan F. Thommassen | | | 5 | 6 | 11 |
Peter Ommen | 6 | 4 | | | 10 |
|
Jeppe Fuglsang | | 6 | 3 | | 9 |
Søren Marquard | | | 4 | 5 | 9 |
Morten Pedersen | | 8 | | | 8 |
|
Den samlede mesterskabs stilling kan ses på DSAU’s hjemmeside.
Ole Rikup Kørerforeningen Gr. N Poul Erik Jensen
Læs mere om: Dan NikolajsenRing Djursland11/05/08 - Ring Djursland - 1600 Challenge |