Når kvalifikationsheat 1 til årets anden afdeling af Danish Touringcar Championship køres på Ring Djursland søndag middag, bliver det med to lyseblå Chevrolet Lacettier i forreste startrække. I lørdagens to tidtagninger var der ingen, som kunne slå duoen Henrik Lundgaard, Hedensted, og Michael Outzen, Ringe, der blev noteret for de to bedste omgangstider, blot adskilt af sytten tusindedele.
Henrik Lundgaard var hurtigst i bakkerne på Ring Djursland og starter lørdag fra pole positi (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Henrik Lundgaard satte sin pole position-givende tid allerede efter fire minutter af de to gange tyve minutter lange tidtagninger. Herefter stod han ud af bilen og betragtede konkurrenterne fra sidelinien i 25 minutter, inden han pludselig valgte at suse på banen igen. Men selv om den tidligere rallyeuropamester fortsat leverede flotte tider, sled han blot på dækkene og materiellet, da han ikke kunne forbedre sin sluttid.
”Vi valgte at gøre det af den simple årsag, at Martin Jensen, som lå tættest på os, satte fire nye dæk på og kørte ud, da der manglede syv minutter. Han var kun seks hundrededele efter Michael og en lille tiendedel efter mig, da han kørte ud, og så ville vi bare have holdt i pitten og se vores placeringer blive taget fra os. Vi var nødt til at følge med i sådan en situation, men der var fuldt styr på taktikken, så der var ingen panik i det,” forklarer Henrik Lundgaard om sit valg. Og selv om han ikke forbedrede sin tid, var han tilfreds med slutfacit.
”Bilen har kørt fantastisk hele weekenden, og jeg synes, at teamet har gjort et fantastisk stykke arbejde. Jeg kan godt se, at alle er ved at være trætte efter denne meget, meget hårde periode, hvor vi så har to biler, der bare kører så perfekt.”
Martin Jensen, Albertslund, blev bedste kører i en baghjulstrukket bil med tredjebedste omgangstid, men der var ikke plads til fejltagelser i feltet. Ring Djursland er den korteste bane, som Danish Touringcar Championship, og det betød, at der var mindre end 1,6 sekunder mellem Henrik Lundgaard og Ronnie Bremer, USA, der var sidste mand. Tager man i sammenligningen endvidere hensyn til den relativt korte bane, var det bare tre procent, der adskilte hurtigste fra langsomste mand.
Feltet i Danish Touringcar Championship byder på Ring Djursland på to ansigter, der ikke var med ved sæsonstarten. Det er debutanten Jakob Ludvigsen, Århus, og den tidligere deltager Brian Mikkelsen, Vejle, der er med efter mere end seks års fravær. De to sluttede som henholdsvis nummer 17 og 22.
”Det er nok, hvad man kan forvente p.t., men vi skal lige have fundet lidt mere til i morgen, og så skal jeg lære lidt mere om bilen, så jeg kan være med i løbet,” siger Jakob Ludvigsen. ”Når feltet strækker sig lidt ud, kan jeg forhåbentlig nappe et par placeringer.”
Brian Mikkelsen gjorde comeback med en omgangstid, der var 1,4 sekunder fra pole position (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Brian Mikkelsens comeback kom i stand med kort varsel, hvor han stiller op i en Seat Toledo for Team Tyrstrup Kro.
”Det er dejligt at være tilbage i DTC, men også lidt hårdt for en gammel mand,” siger Brian Mikkelsen om sin indsats. ”Selv om jeg skal starte andensidst, så er vi faktisk utroligt tilfredse i teamet. Vi havde sat os nogle mål for weekenden, hvor vi skulle ligge mellem 52,9 og 53,3 for en omgang, og jeg har fået at vide, at min bedste tid er 53,1, så vi har opnået vores første mål.”
Morten Alstrup Læs mere om: 18/05/08 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |