David Falch fra Team Jobcar.dk Racing ankom til Ring Djursland som den førende kører i Peugeot 207 Spider Cup mesterskabet, men den føring blev sat overstyr på grund af mange mekaniske drillerier på raceren. Det er blot en uge siden David Falch og de øvrige kørere i Spider Cup mesterskabet var på banen sidst, til et løb hvor mange kørere havde tekniske drillerier med Spider Cup racerne, inklusiv David Falck og hans 4-timers makker Michael Malberg.
Så der har hersket stor travhed med at få bilen klar igen, i håb om at motorstyringen ikke ville gå i 'nødprogram', og igen tage ydelsen fra turbomotoren.
Denne weekend skulle der 'kun' køres 2 printløb, hvilket forhåbentligt skulle minimere mange af de fejl som kørerne løb (kørte) ind i under 4-timers løbet, hvor de små sportscar racere blev alt for varme.
(Foto: Motorsporten.dk)
For David Falch kom weekenden ikke alt for godt fra start, da han allerede efter de første omgange i den fri træning igen kørte rundt i 'nødprogrammet', på grund af en defekt turboslange.
Forinden havde han dog nået at sætte 4. hurtigste tid.
Turboproblemet blev hurtigt fikset, men under klargøringen til tidtagningen, opdagende Davids mekanikere at et beslag ved bagstøddæmperen var knækket - og da det ikke var muligt at skaffe reservedelene, måtte de lave en midlertidig løsning.
Det vise sig desværre en denne løsning ikke var holdbar, hvilket kostede David en snurretur, hvorefter han endte ude i sandfanget!
Uden at have nået at sætte en rigtig hurtig tid, måtte David se sig placeret på 11. og dermed sidste pladsen på startgridden til det første løb.
(Foto: Motorsporten.dk)
Lørdagens løb foregik med motoren i 'nødprogram' igen, og alt hvad David kunne gøre var at fuldføre løbet, og tage de point som det indbragte, i dette tilfælde 7 point - det kan vel nærmest kaldes skadesbegrænsning!
Hele lørdag aften arbejde Davids to mekanikere, Lasse og Jan, sammen med klassens tekniske konsulent Michel Zohar på at spore de vedvarende problemer med motorstyringen, og den alt for store vilje til hele tiden at gå over på 'nødprogrammet'.
Deres fælles anstrengelser bar frugt, de fik lokaliseret en vacumslange til styringen af turbo'en, der var smeltet sammen, og så snart de havde skiftet den, gik de rundt til konkurrenterne for at advare dem om problemet, så ikke andre skulle løbe ind i samme problem.
David Falch og Michael Zohar fejlsøger på Spider'en. (Foto: Motorsporten.dk)
Med fejlen rettet var der begrundet optimisme forud for søndagens løb, som David skulle starte fra 7. pladsen.
Her fik han en rimelig god start, og vandt allerede på første omgang et par pladser. MEN de sidste 5 omgange kørte han igen med motoren på 'nødprogram', og det var kun med nød og næppe at han kunne holde 5. pladsen i mål.
David Falch og Michael Zohar fejlsøger på Spider'en. (Foto: Motorsporten.dk)
Tilbage i pitten kunne mekanikerne konstatere at styreslangen til turboen havde holdt, men at der nu blot var en ny fejlkode på motorstyringsboksen!
"Det har været en weekend der rent sportsligt har været lige til glemmebogen, men samtidig har den også bevist den gode arbejdsånd der er i teamet. Både mine faste mekanikere, Lasse og Jan, samt Michel Zohar fra Alternative Engineering skylder jeg en stor tak for indsatsen, de lagde virke en kæmpe indsat denne weekend" - udtaler David Falch - "på trods af problemerne scorede jeg henholdsvis 7 og 11 point i de to løb, mesterskabsføringen er sat over styr, men jeg holder da fat i 3. pladsen, og jeg er ikke lang bag de førende!"
Næste gang David Falch skal køre i Spider Cup raceren, bliver den 6. og 7. juni på Jyllands-Ringen, hvor der igen skal køres to sprintløb. Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchJobcar.dkRing Djursland18/05/08 - Ring Djursland - 207 Spider Cup DK |