Det lykkedes for GRC Racing at få samlet deres BMW så tilpas meget, at den kunne deltage i den sene aftentræning. Afkørslen fredag formiddag satte GRC Racings mekanikere på prøve. For at få lov til at stille til start i 24 timers løbet, er det et krav, at alle kørerne skal nå mindst to omgange i den sene træning. Efter fredagens tidlige afkørsel, var der sidst på dagen mangel på BMW dele, og efterhånden også mangel på tid. Kort før aftentræningen ankom der dog en ny front, og det lykkedes at få samlet bilen så meget, at alle kørere nåede de obligatoriske omgange.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
Så vidt - så godt. Men samtlige kørere var enige om, at bilen ikke trak helt optimalt, og der var tydeligvis også problemer med temperaturen. En teori var, at den nye front ikke havde helt de samme dimensioner i luftindtagene, men det problem blev desværre ikke løst inden træningen sluttede. Men hvis man gør noget, skal man gøre det ordentligt. Det er holdningen i teamet, og heldigvis meget udtalt blandt mekanikerne. En beslutning blev hurtigt taget, og en stribe stafetter blev sendt ud på de tyske landeveje. En ny motor i München, nogle andre dele i den anden retning, osv. I løbet af natten lykkedes det at få fundet alt hvad der var brug for, og ikke mindst, få det samlet tilfredsstillende!
”Det er helt vanvittigt hvad de har nået, bilen har været i atomer to gange på et døgn, og nu er vi tilbage igen. Eneste ”men” er, at en ny BMW racermotor skal køre 500 km før den yder maksimum. Det betyder, at vi i starten bare må hænge på, og så ellers slå os løs så snart vi ryger over de 500 km – det er jo kun 20 omgange hernede,” fortæller en tydeligt lettet Jan Kalmar.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
Der er fra alle i, og omkring, teamet blevet trukket i tråde og presset på gamle kontakter for at skaffe tingene frem. Men målet er nået, og så gør det mindre, at den tredjeplads fra første qualifying blev byttet til en femteplads i den sene.
”Efter de mange problemer igennem fredagen, så er en startposition som nummer fem i klassen bestemt acceptabelt. Vi kan køre næsten 30 sekunder hurtigere pr. omgang end vi gjorde i går aftes, så vi er meget optimistiske og holder os til den oprindelige målsætning om en podieplads i klassen.” fortæller Jan Kalmar fra pittens kaos.
Noget der vækker bekymring i teamet, er mængden af uheld og afkørsler på banen allerede under træningen. Hvis antallet af uheld på banen under ikke bliver reduceret væsentligt i selve løbet, så kan der både være chancer for at vinde pladser på andres uheld – eller værre, risiko for selv at blive involveret igen.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
”Det er sygt når man sidder derude, det er fuld gas, overhaling, blive overhalet, uheld og uforudsete forhindringer hele vejen rundt. Og når det er mørkt, så bliver det altså ikke mindre vildt!,” fortæller Jan Kalmar.
Starten på 24 timers løbet er sat til lørdag klokken 15, og de første timer vil GRC Racing nok ikke være at finde i front. Først når motoren runder 500 kilometer bliver der kørt med fuld gas – men inden da bliver det stadigvæk mere end blot en tur i det grønne. Det er ikke for ingenting, at banen har fået tilnavnet Det Grønne Helvede.
Nyheder fra løbet kan findes på teamets hjemmeside.
GRC Racing Mikkel Pærremand Læs mere om: Jan KalmarGRC RacingNürburgring |