Halvdelen af 24h Nürburgring er nu afviklet For GRC Racing er det hele næsten forløbet planmæssigt, og indtil videre uden uheld. Efter præcis 11 timer og 14 minutter er teamet på en samlet 52. plads i det store felt, og på en 4. plads i klassen. Som tidligere beskrevet, så er de første timer, indtil natten, gået planmæssigt. Mørket er faldet på, og snart er det lyst igen. Kørerne har haft mere end nok at se til i løbet af natten. Siden klokken 23 har der været bygeaktivitet – men ikke rigtig regn. På den 25 kilometer lang bane kan det godt regne lidt i ét hjørne, og være tørt i et andet. Er det slicks – eller regnvejrsdæk der skal på? Det spørgsmål har indtil videre været GRC Racings største problem. Mange af konkurrenterne har skiftet til regnvejrsdæk, og tilbage igen. Det koster tid i pitten, men måske vindes det tabte på banen. Det er det store taktiske spil, der virkeligt sætter et 24 timers løb i relief.
5 minutter tabt i pitten kan måske vindes over de næste par timer med det rigtige dækvalg.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
”Vi har haft pænt styr på det, kørerne har været gode til at update med forholdene i radioen. Vi har satset på slicks lige indtil vores pitstop klokken 02.00. Der var lige et par småting – og midt i det hele kom der så også rigtigt regnvejr, ikke en optimal situation, men det gik,” Fortæller pitmanden Jesper Hansen.
De småting der var tale om, var heldigvis for teamet, en falsk alarm. Jacob Thomsen sad i bilen og efter halvanden time, fik han pludseligt en køleralarm. Temperaturen blev ved med at stige, så bilen kom i pit nogle omgange før planen. Fejlen var simpel, og kostede ikke nogle placeringer at udbedre. Jacob kørte ud igen, men blot for at blive fanget i rigtig regn på næste omgang. Et kørerskift kombineret med dækskift blev sat ind, og Stewart Stjerholm overtog rattet ca. ti minutter over to.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
Alle kørerne i teamet har haft samme kommentar til forholdene når de er steget ud af bilen. Nok allerbedst beskrevet ved Jan Kalmars kommentar: ”Det er sindssygt derude.”
Den lette regn, olie fra mange skadede biler og så vragdele rundt omkring, gør det utroligt hårdt for kørerne at holde konstante tider. På tør bane med gode forhold er omgangstiden omkring 10:15 og igennem natten er der blevet kørt rimeligt konstant under 11:30, og det har været nok til, at GRC Racing har overhalet en af konkurrenterne i klassen.
(Foto: Mikkel Pærremand / GRC Racing)
Nu nærmer morgenen sig, og med den kommer der heldigvis noget lys – og ifølge vejrudsigten også opholdsvejr. Alt i alt ser det fornuftigt ud, men der er stadigvæk 10 timer igen.
GRC Racing Mikkel Pærremand Læs mere om: Jan KalmarGRC RacingNürburgring |