Tætte opløb i løbene for de historiske racerbiler i det sønderjyske Der var nostalgi for alle penge på Padborg Park, hvor den sønderjyske racerbane søndag lagde asfalt til en afdeling af Dansk Automobil Sports Unions mesterskabsserier for historiske racerbiler. Intet mindre end 79 rullende klenodier fordelt på tre forskellige klasser var til start på Padborg Park, og det resulterede i en række spændende løb med endda flere tætte opløb. Det største felt oplevede man i klassen for GT- og standardvogne bygget før 1965. Intet mindre end 32 køretøjer – hvoraf enkelte var fra årene før anden verdenskrig – var i aktion på Padborg Park, men som ventet blev det nogle af de nyeste og relativt mest moderne køretøjer, som klarede sig bedst.
Esbjergenseren Christoph Kjærgaard (63) vandt et af de historiske løb i sin Lotus Elan. (Foto: Morten Alstrup)
Begge heats blev vundet af kørere i de britiske Lotus Elan-sportsvogne. Første heat vandt Baron Otto Reetz-Thott, Næstved, i sit gule eksemplar, da hans nærmeste udfordrer, Christoph Kjærgaard, Esbjerg, satte sig selv ud af spillet ved at køre af banen på en af de sidste omgange. Vestjyden fik dog revanche i andet heat. Her blev man atter vidne til en duel mellem ham og Otto Reetz-Thott, men denne gang begik Christoph Kjærgaard ingen fejl, holdt sig på asfalten og tog sejren, mens Otto Reetz-Thott fik tekniske problemer og faldt tilbage.
Løbene på Padborg Park havde flere dramatiske situationer. Her er Finn Vagtholm kommet på tvær foran Steen Dupont. (Foto: Morten Alstrup)
Klassen for de historiske GT- og standardvogne bygget mellem 1966 og 1971 gav dobbeltsejr til Tommy Kjehr, København. Var der ingen tvivl om sejrherren i de to løb, var der til gengæld stor kamp om de efterfølgende pladser. I første heat lykkedes det Jens Juel Jeppesen, Ringsted, at forsvare sig for angrebene fra Tommy Brorson, Sverige, men i andet heat måtte han se andenpladsen gå af hænde, da han mod løbets slutning blev overhalet af Mads Gravlund, Smørum.
I den nyeste klasse for biler i tidsrummet 1972 til 1976 sørgede Lars Degel, Vejby, for dramatikken. Hans Porsche 911 RS havde støjet for meget, hvorfor han måtte starte første heat fra bageste række. Det lykkedes ham dog at køre sig op gennem feltet og til sidst udfordre den førende Lars Andersen, Kirke Såby, men forbi ham kom han ikke. Anderledes forløb tingene i andet heat. Her var Lars Degel hurtigst fra start, men tilsyneladende lidt for hurtig, da han blev idømt 20 tillægssekunder for en tyvstart. Alligevel udviklede løbet sig til en duel mellem Lars Degel og den reelt førende Lars Andersen, som endte, da Lars Andersen oversatsede i et overhalingsforsøg og kørte af banen. Trods tidsstraffen havde Lars Degel dog så meget fart på, at han til sidst formåede at tage tredjepladsen fra Erik Madsen, Hørsholm, der stillede til start i Erik Høyers gamle Ford Escort RS2000. Heatet blev her vundet af Peter Hansen, Varde, i en Opel Kadett GT/E.
Endelig bød søndagen på Padborg Park også på et langdistanceløb for racersportsvogne, hvor holdbarheden blandt de deltagende biler dog viste sig at være et alvorligt problem.
Denne Aquila SR1 med Jens Enemark og Felix Hansen klarede flest omgang i Sportscar Endurance Cup, hvor manglende holdbarhed var det store problem. (Foto: Morten Alstrup)
To køretøjer blev klassificeret, og Jens Enemark/Felix Hansen, Padborg/Tyskland, vandt med tre omganges forspring til Mikael Gustavsson/Calle Gustavsson, begge Sverige. Morten Alstrup Læs mere om: Jens EnemarkOtto Reedtz-ThottPadborg Park31/05/08 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |