Special Saloon Car SS3   14/06/08

Perfection Racing til Juniløbet
Det’ en ommer
Det er aldrig en god ide at blande øl og biler, men her nøjes vi med at bruge ovenstående udtryk, som kendes og forstås af hele befolkningen. For Michael Klostermann var der heller ikke nogen tvivl lørdag eftermiddag, da han pakkede køredragten ned og kørte hjem ”for at skovle sne” – et udtryk for at der var nogle frustrationer, som skulle bearbejdes.

Dagen var ellers begyndt godt med hurtigste tid i første tidtagning til trods for, at den blev kørt på nogle træskiver.

- Vi havde ikke fået de nye dæk, så jeg måtte køre på et sæt gamle og meget hårde dæk uden ret meget greb. Jeg følte, at det gik mere sidelæns end ligeud, grinede Michael efter kvalifikationen.


Michael på hårde dæk.
(Foto: Gripping Media)

Claus ’Lillebror’ Klostermann led under samme problem og måtte konstatere, at flere heste ikke giver hurtigere tid, når man ikke kan overføre dem til underlaget. Niendepladsen var han ikke helt tilfreds med, men med nye dæk til anden tidtagning og løbet, så skulle der køres om resultatet.

Det viste sig da også, at med frisk gummi mellem fælg og vejbane, blev tiden noteret til fjerdehurtigste. Forbedringen var numerisk kun på fire tiendedele af et sekund, men da tidtagningen fandt sted i den varmeste periode, hvor alle kæmpede med at få greb, så var det en stor forbedring. Michael kørte i pit efter en enkelt omgang, da motoren sagde en masse grimme lyde og begyndte at gå dårligt.

Tilbage i pitten kunne man konstatere, at der var en blanding af vand, olie og benzin i både indsugning og udstødning, så der skulle ikke køres mere, inden det var undersøgt til bunds. I teltet fik Thomas kigget nærmere på motoren og med fundet af ventilstumper i indsugningsmanifolden, var han klar til at skrive dødsattesten på den motor.

- Det er noget rigtigt møg. Vi har været igennem alle data og kan se, at den har gået under tre hundrede kilometer, aldrig været overdrejet eller været for varm. Vi fik at vide, at den kunne køre otte hundrede kilometer, og vi har aftalt med Michael, at den skulle renoveres efter fem hundrede, bare for at være på den sikre side, så der er ingen tvivl: Det’ en ommer, fortalte den nedslåede chefmekaniker om aftenen.


Claus passerer Jens Ole Mathiesen.
(Foto: Gripping Media)

Sidst på eftermiddagen var Claus på banen til klassens første løb, hvor han igen viste, at han er ved at få styr på de mange hestekræfter. Med en flot start kom han et par pladser frem, men måtte afgive en enkelt på den næste omgang. Så blev der skruet op for tempoet og over fire omgange kørte han sig frem til tredjepladsen med god luft ned til nummer fire. Foran lå ”Gamle Hansen” og skånede sin bil, da han kørte uden oliekøler. Da Claus opdagede, at han trak ind på Jørgen, blev der skruet op for tempoet – en andenplads er trods alt bedre end tredjepladsen, og på sidste omgang satsede han ude på det lige stykke.

- Så hurtigt har jeg aldrig kørt baglæns før! Jeg gik lidt for hurtigt på gassen og så skal jeg da ellers love for at det gik stærkt – baglæns.

For mekanikerne var der lang tid og kun en enkelt bil at gøre klar til søndagens løb, så der var tid til at nyde det overdådige måltid, som holdet madsponsor, Madkassen, havde leveret.

- Det smagte så godt, så man sad bare og spiste og spiste – og så snuppede man lige en bid mere, stønnede Mr. Teflon bagefter.

Efter det meste af et døgn pause skulle andet løb køres sidst på søndag eftermiddag. I modsætning til første løb, som har rullestart, er andet løb med den klassiske opstilling og stående start. Der er større risiko for tekniske defekter og kørerfejl, men til gengæld kan man med en god start også vinde mere. Da starten gik, knækkede drivakslen på Jesper Ternvalts bil lige foran Claus, så den bevægede sig ikke. Med nød og næppe fik Claus drejet udenom uden at ramme andre, men det havde kostet en placering, som skulle køres hjem.

Det tog fem omgange inden Peter Vesti overgav sig, og nu fik Claus et par frie omgange, hvor der kunne hentes lidt tid på de forankørende. Og var det så ikke ”Gamle Hansen”, der tonede frem i forruden? Claus gik igen til angreb og sammen leverede de to rigtigt motorløb over de resterende omgange. Konstante angreb fra Claus rokkede ikke Jørgen, og Claus lavede ingen fejl. Begge viste, at der kan køres stærkt, sidelæns og tæt uden at det koster buler.


Claus forsøger angreb på Jørgen Hansen.
(Foto: Gripping Media)

- Hold kæft, hvor var det fedt, kom det fra Jørgen, da han åbnede døren.

Dansk motorsports Fyrtårn og Bivogn kunne kun være enige om, at de havde haft et forrygende godt løb, som afslutning på en varm weekend.

Perfection Racing

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Claus Klostermann
  • Michael Klostermann
  • Klosterman Racing
  • Perfection Racing
  • Jyllandsringen
  • 08/06/08 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk