Racerbilerne fra Ring Djurslands ungdom er tilbage I weekenden køres dette års udgave af Classic Car Meeting på Ring Djursland Historiske racerbiler og Ring Djursland hører på mange måder sammen. Racerbanen ved Tirstrup er Danmarks ældste af sin slags, og en gang om året er der tradition for, at en række af de biler, der har kørt motorløb på banen i dens tidlige ungdom, vender tilbage til asfaltstriben på Jyllands næsetip. Denne gang sker det ved Classic Car Meeting, som køres i den kommende weekend sammen med en anden årlig tilbagevendende begivenhed, SSC Festivalen.
Intet mindre end ti løb for gamle og klassiske racerbiler byder søndagen på, og her er der noget for enhver smag og enhver nostalgisk passion.
De ældste biler kan således spores helt tilbage til årene før anden verdenskrig. I klassen for biler bygget i 1965 eller tidligere finder man således en kvartet af åbne britiske MG TA og TC sportsvogne, der udfordres af et par eksemplarer af den legendariske Citroën 11 – også kendt som de franske modstandsfolks foretrukne flugtbil og som en af de modeller, man kunne opleve i dansk motorsport i de første årtier efter krigen.
Nogle af de ældste biler ved Ring Djurslands Classic Car Meeting er disse MG-sportsvogne fra før anden verdenskrig. (Foto: John Jensen)
Bilmodellerne, der var med på Ring Djursland i det første tiår af banens omskiftelige historie, finder man derimod i løbene for biler bygget i de to perioder 1966-1971 og 1972-1976. I sidstnævnte klasse er der et gensyn med den selv samme Ford Escort RS2000, som navnkundige Erik Høyer i sidste halvdel af halvfjerdserne kørte til intet mindre end ti løbssejre på banen. Sidste gang bilen optrådte på Ring Djursland var ved Grand Prixet i 1980 – som den i øvrigt vandt – og nu vender den altså tilbage efter 28 års pause.
For bilerne bygget i perioden fra 1966 til 1971 har man ved Classic Car Meeting valgt at være tro mod den afviklingsform, som blev anvendt for godt fyrre år siden. I dag hører det til sjældenhederne, at en moderne racerbil er forsynet med en motor på 1300 cm3 eller mindre, men i slutningen af tresserne var der så mange små – og hurtige – standardvogne, at man kørte separate løb for bilerne. Det bliver også tilfældet i weekenden, hvor man vil kunne opleve modeller som Mini Cooper, NSU 1200 TT og Fiat Abarth 1000 TC kæmpe skærm mod skærm i deres helt eget løb, mens større biler som Ford Escort, Falcon og Mustang matches med Alfa Romeo GTAm, BMW 2002 og Porsche 911 og 914 i et andet løb.
Nikolaj Mårslet Madsen fra Grenå stiller til start i denne Porsche 914 i klassen for historiske biler bygget mellem 1966 og 1971.
Da Jens Christian Legarth tilbage i 1965 tog initiativet til at anlægge Ring Djursland, var hans primære bevæggrund at kunne køre løb med formelbiler på det jyske fastland. Derfor er det også meget passende, at sæsonens eneste løb for historiske formelbiler på dansk grund finder sted på netop Ring Djursland. Et felt på 16 enkeltsædede racervogne er tilmeldt Classic Car Meeting, og her er godt to årtier repræsenteret – lige fra de tidlige Formel Ford 1600-modeller fra sidst i tresserne til mere moderne biler med vinger og slicks fra midten af firserne.
Hver af de fem historiske klasser afvikler to løb. Første runde begynder søndag klokken 9.30, mens anden runde skydes i gang klokken 13.30. Udover de historiske biler kan man også opleve Bel-Ray SSC Challenge, Spezial Tourenwagen Trophy og Club Race.
Fonden Ring Djursland Motorsport Morten Alstrup Læs mere om: Ring Djursland22/06/08 - Ring Djursland - Historisk |