CHGP   05/07/08

Motorsports ikon til København
CHGPDer er ikke mange, der kender John Morton. Ikke i Danmark i hvert fald. Men i internationale motorsportskredse, ikke mindst i Mortons hjemland USA, er navnet på det nærmeste et ikon.

Det skyldes hans præstationer – han har bl.a. vundet klassesejre i 24-timers Le Mans to gange – men også, at han fortsat lever af at køre racerbil, præcis som han har gjort det hele sit liv. John Morton kommer til København i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix den 2. og 3. august.

Morton skal køre en bil, identisk med den, som han vandt flere amerikanske mesterskaber med først i 1970’erne. Det er en Datzun 240Z, som til anledningen dekoreres præcis som den så ud dengang. Ejeren er danskeren Stefan Winquist og bilen har faktisk allerede og med stor succes været en del af Copenhagen Historic Grand Prix. Sidste år vandt den ikke bare sin klasse, men blev nr. 2 i Royal Pro-Am kategorien, hvor Stefan Winquist delte den med en af vor tids Le Mans stjerner, danskeren Allan Simonsen.

Med i Royal-Pro-Am
I år skal Datsun’en ud at køre igen, både i sin klasse under Grand Prix’et, men naturligvis også i Royal Pro-Am klassen. Hér vil John Morton så indtage førersædet, når ikke Winquist selv sidder bag rattet og det gør næppe fartpræstationen ringere end i fjor.


Le Mans vinderen John Morton skal køre denne Datzun 240Z ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken d. 2.-3. august. Bilen er dekoreret som den bil, Morton vandt en stribe internationale sejre med for omkring 40 år siden. I CHGP har bilens ejer, Stefan Winquist, bl.a. vundet klassesejr og opnået 2.pladsen i Royal Pro-Am 2007.
(Foto: CHGP / SRP)

John Morton bor i USA og er en af verdens første professionelle racerkørere. Han har gået i racerskole hos ingen ringere end Carrol Shelby, som er berømt for den voldsomme AC Cobra – en biltype, som bl.a. Juan Barazi tidligere har kørt i København. Men John Morton kan bryste sig af, at være en af de første racerkørere i historien, som tilbage i 1960’erne kørte den legendariske Shelby-Cobra.

To Le Mans sejre
I Europa husker man Morton fra Le Mans triumfen i 1984 – hvor han vandt C2-klassen i en Lola-Mazda. Men også fordi han 10 år senere gentog præstationen og vandt klassesejr i Le Mans på ny. Denne gang var det i en slags Datsun, nemlig en 300ZX Turbo, en sen efterfølger til 240Z, men i mellemtiden havde den japanske fabrik skiftet bilnavnet ud til Nissan. Sejren i den såkaldte IMSA/GTS klasse scorede Morton sammen med bl.a. Jan Magnussens makker i dette års Le Mans, Johnny O’Connell. Men Nissan 300ZX er så ny, at den ikke kan klassificeres som klassisk bil – endnu i hvert fald! Så den kommer ikke til København i denne omgang.

Det gør til gengæld 240Z og den er ikke en helt almindelig sportsvogn. Den er nemlig en kraftigt modificeret udgave af den serieproducerede model.

Vandt i fjor
”Bilen har ikke færre end 275 hestekræfter,” fortæller Stefan Winquist. ”Desuden har den et kraftigt drejningsmoment, som gør den utrolig omdrejningsvillig og meget hurtig. I fjor vandt jeg den historiske klasse i Copenhagen Historic Grand Prix, som 240Z’eren tilhører og i sidste øjeblik blev jeg tilbudt, at deltage i Royal Pro-Am sammen med Allan Simonsen. Det var slet ikke meningen, jeg skulle have været med, men den bil, Allan skulle have kørt, var gået i stykker, så vi kom med på et afbud.”

”Derfor startede vi bagest i 1. heat. Jeg fik kørt os frem på 5.pladsen og i 2. heat tog Allan over og sikrede os 2. pladsen i Pro-Am – det var vi ret stolte over!”

Det er i øvrigt Stefan Winquist selv, der har stået for kontakten med sin medkører i år:

”Jeg brugte adskillige timer på Internettet, fandt hans gamle team makker/mekanikker fra 70´og fik igennem ham kontakt til ”Mr. John Morton himself”. En fuldstændig vild idé blev til virkelighed, jeg har ikke helt fattet det endnu,” smiler Stefan Winquist.


John Morton (i den beige-farvede køredragt) opnåede en række fine resultater i amerikansk motorsport sidst i 1960’erne og først i 1970’erne i en Datsun identisk med den, han skal køre i Copenhagen Historic Grand Prix d. 2.-3. august i Fælledparken.
(Foto: CHGP / SRP)

Men det kommer han til, når han i weekenden den 2. og 3. august skal dele bil med det amerikanske motorsports ikon, som ankommer til København, direkte fra sin bopæl i Californien.

Scandinavian Racing Press for:

Copenhagen Historic Grand Prix


Læs mere om:
  • John Morton
  • Stefan Winquist
  • Fælledparken
  • 03/08/08 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk