BMW M1-Procar serien vender tilbage Det er desværre nok de færreste af Motorsporten.dk´s læsere, der husker eller endog har oplevet BMW M1 Procar-serien. Undertegnede er en af de heldige og kan huske det som godt ræs med en fantastisk lyd. Der er sikkert flere der har oplevet Jens Winther og/ eller tyske Hans Chr. Jürgensen i det danske Super Saloon mesterskab i 80´erne, og kan huske farten og ikke mindst lyden af disse superbiler.
For 30 siden i 1978, blev BMW M1 præsenteret af BMW Motorsport og 1979 og 1980 kørtes BMW M1 Procor Series som support-løb ved Formel 1 GP´erne.
Premieren var den 12. maj ved det belgiske Grand Prix, som dengang blev kørt på Zolder.
”I Procar-serien kørte de bedste Formel 1-kørere mod kørere fra andre serier og serien var meget populær hos tilskuerne” husker den tidligere schweiziske Formel 1-kører Marc Surer som dengang var fabrikskører for BMW i Formel 2. Marc Surer havde deltaget i test- og udviklingsprogrammet af BMW M1.
”M1´eren var meget svært at køre, men vanvittig hurtig (ca. 500 HK og godt 300 km/t på toppen) og havde en fantastisk lyd!”
Det specielle ved BMW Procar var, at 15 kørere var mere eller mindre ”faste” i serien, de sidste var de 5 hurtigste i F1-fredagstræningen ved det pågældende Grand Prix!
”BMW M1 Procar er nok den sejeste og mest spektakulære mærkeserie overhovedet. Der blev kæmpet til sidste meter og tilskuerne var begejstrede og fik fuld valuta for pengene. Formel-kørerne gav sig jo fuldt ud og ville helst ikke tabe til vi andre” fortæller den tidligere BMW fabrikskører Hans Joachim Stuck, der sammen med den tredobbelte F1-verdensmester Nelson Piquet har fleste sejre i serien. De vandt 4 løb hver.
Komerscielle interesser og diverse forbud fra bilfabrikkerne, gør at en tilsvarende serie næppe opstår igen. Helt grotesk er det, at Bernie Ecclestone har påbudt de kørere der deltager i løbet/opvisningen på Hockenheim, at de alle skal være iført ens hvide køredragter og hvide hjelme, helt uden sponsorer!!
”Det er jo vanvittigt” mener Stuck, der selv var inviteret, men ikke kan deltage pga. opgaver for VW-koncernen (= forbud!?). ”Dengang var der ingen betænkeligheder fra de forskellige F1-teams ved at lade deres kørere deltage i Procar!”
Stuck har iøvrigt gode minder fra Procar-løbene på Hockenheim. I 1979 blev han nummer tre og i 1980 nummer 2.
Blandt de kørere som deltager på Hockenheim er: Marc Surer, Christian Danner, Harald Grohs, Helmut Kelleners, Dieter Quester, Prinz Leopold v. Bayern og Josef Manhalter, som alle har deltaget i den originale serie. Dertil kommer bl.a. BMW WTCC-køreren Jörg Müller, BMW Saubers testkører Christian Klien og BMW´s daværende motorsportschef Jochen Neerpasch.
Bilerne er superflotte og alene lyden er alle pengene værd. Selvom der nok ikke bliver gået så meget til stålet i weekend´en som i ”gamle dage”, så venter der alligevel en oplevelse for publikum.
M1´eren blev senere bygget i en ekstra pumpet model, efter det daværende Gr. 5-reglement, til brug i den amerikanske IMSA-sportsvognsserie.
En finsk Super Saloon-kører (Onni Kreivi ??) købte senere en af IMSA-BMW´erne og brugte den i det finske og det nordiske SSC-mesterskab. Den kørte et par gange på Jyllands-Ringen.
BMW M1 blev også lavet som ”almindelig” gadebil, bl.a, købte 'rejsekongen' Simon Spies en hvid M1'er, og der skulle befinde sig et meget flot eksemplar hos en kendt BMW forhandler i Roskilde. Them
Læs mere om: Hockenheim20/07/08 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1 |