Ulrik Linnemann fra Motorsport Nordjylland (MNJ) fik en nordisk premiere i Europamesterskabet i Rally Cross. Nordjyden stiller til start i Skoda Fabia i Division 1A-trim, som omfatter 1,6 liters tunede motorer. - I Norden køres der EM på motorbanerne i Momarken (Norge) og legendariske Höljes i Sverige, oplyser Ulrik Linnemann. - Finland er desuden godt i gang med at byde ind på EM-serien, og forhåbentlig bliver dette også en realitet omkring MNJ’s motorsportsstadion i Nysum inden for en overskuelig årrække.
210 hestekræfter og 190 Nm har den nordjyske EM-rookie til rådighed under motorhjelmen i sin konkurrencebil. Ulrik Linnemann havde hekset meget med at få en gearkasse klar til EM-premieren i Norge:
- Til raceren havde vi bestilt en såkaldt sekventiel gearkasse, som er en del mere robust og stabil end ”almindeligt” H-gearskifte. I den sekventielle sker gearskiftet i øvrigt hurtigere, idet jeg blot skal give gearvælgeren et tryk, hvorefter skiftet sker hydraulisk uden anvendelse af koblingen. Den nåede imidlertid ikke frem inden Norges-turen, hvorfor jeg måtte skåne materiellet lidt.
Ulrik Linnemann var flyvende på Höljes til trods for trækaksel-problemer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Under kvalifikations-heatene forsvandt 1. og 5. gear, men Ulrik Linnemann kæmpede sig alligevel til en C-finale:
- Jeg fik mig kørt frem til en toer i C-finalen, men den adgangsgivende etter til B-finalen måtte jeg desværre vinke farvel til. Gearstangen knækkede i kampens hede, men heldigvis med raceren i tredje gear.
En sammenlagt 14. plads blandt de 28 EM-kørere i Division 1A var et fornuftigt resultat for Ulrik Linnemann i sin første EM-optræden.
Ulrik Linnemann har allerede vist bagenden af sin racer til mange EM-konkurrenter. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I mellemtiden havde postbudet leveret en sekventiel gearkasse, som blev monteret inden turen til Höljes i Sverige tæt på grænsen til Norge. EM-arrangementet er en norsk/svensk folkefest med imponerende 24.000 tilskuere.
24.000 tilskuere blev vidner til Ulrik Linnemanns flotte kørsel på Höljes. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Den nye gearkasse virkede upåklageligt, fortsætter Ulrik Linnemann. - Beklageligvis skulle det vise sig, at svaghederne i raceren nu var blevet flyttet til trækakslerne. I andet kvalifikationsheat måtte jeg udgå fra en sikker føring, hvorfor jeg skånede mekanikken lidt i tredje heat.
Ulrik Linnemann var kun få sekundbrøkdele fra at gentage EM-succesen med deltagelse i C-finalen, men måtte nøjes med den altid utaknemmelige 17. plads.
MNJ’eren er klar til start i det skrappe EM-felt i Division 1A. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi har nu fundet nogle holdbare trækaksler, afslutter Ulrik Linnemann. - Jeg ser derfor frem til efterårssæsonen med forventninger. Specielt glæder jeg mig til Int. MECA Rally Cross Denmark på hjemmebane i MNJ, hvor jeg midt i september får lejlighed til at kæmpe mod de skrappeste kørere i den nordeuropæiske landzone.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Ulrik Linnemann |