Rally Sprint   05/08/08

Forsvarer 2007-sejren i ny, gammel bil
En god sportsmand er ikke bare en, der tager kampen op, selv om oddsene og sandsynligheden for sejr måske ikke er helt i top. Det er også en, som vælger at forsvare sine laurbær, når de endelig er kommet i hus.

Sådan en sportsmand er Brian Madsen, Slagelse. Efter flere års forsøg på at komme helt til tops lykkedes det endelig rallyveteranen sidste sommer at tage sin første sejr i Tvilum-Scanbirk Rallyshow med en potent, men beskeden 1,6 liters bil.


Brian Madsen vandt sidste års udgave af Tvilum-Scanbirk Rallyshow 2008 i en af feltets mindste biler, en Peugeot 106 Maxi.
(Foto: Morten Alstrup)

Når den 30. udgave af løbet køres den 8. august i Fårvang mellem Århus og Viborg, er han atter med i feltet. Men selv om den rallybil, han stiller op med, ligner sidste års vindervogn, er den det ikke. Hans Peugeot 106 Maxi er nemlig en ny, gammel bil.

”Min lillebror Kim skal køre min bil fra sidste år, så vi har bygget en ny Peugeot 106 Maxi op, som jeg kører rallysprint med i år,” siger Brian Madsen, der – for at gøre forvirringen helt total – anvender en helt tredje bil i årets DM-serie i rally. Det er en spritny Peugeot 207 Super 2000, der i øvrigt også er tilmeldt Tvilum-Scanbirk Rallyshow 2008 med Jens-Ole Kristiansen, Sorø, som chauffør. Men hvorfor opbygger man en ny, gammel rallybil helt fra grunden for bl.a. at kunne køre rallysprints som det kommende løb i Fårvang?

”Det gør man, fordi en Peugeot 106 Maxi bare er bilen,” forklarer den forsvarende mester. Den er så skæg at køre i, og den er stadig konkurrencedygtig. Det er sjovt, at man i sådan en bil kan matche de moderne rallybiler.”

”Karrosseriet har stået på et lager hos Peugeot Sport i over 10 år, og det fejlede ingenting. Der var ikke så meget som en rustplet i den, da vi fik det, og der var allerede sikkerhedsbur monteret, ligesom alle de nødvendige dokumenter fulgte med. Samtidig fik vi også fat i en del af det restlager, Peugeot Sport havde til netop 106 Maxi-modellen, så vi kunne bygge en bil.”

Sidst år vandt Brian Mikkelsen Tvilum-Scanbirk Rallyshow ved i den afsluttende finale at køre 1,7 sekunder hurtigere end den tidligere dobbelte vinder Ib Kragh, Juelsminde, der bruger en noget nyere Renault Clio Super 1600. Så hvorfor ikke bare stille op med sidste års vindervogn, når nu den var hurtig nok?

”Fordi det kun er mig, der har kørt i den nye bil. Den er aldrig blevet ødelagt, og den står jo simpelthen som en fabriksny racerbil. Og det kommer den også til at gøre efter løbet i Fårvang,” siger Brian Madsen.


I år forsvarer Brian Madsen sidste års sejr i en … Peugeot 106 Maxi. Bilen er bygget op helt fra grunden og er derfor i princippet ny.
(Foto: Morten Alstrup)

Den nye, gamle rallybil har på sit generalieblad ikke kun Brian Madsen stående som sin eneste chauffør. Den har også kun en sejr fra et tilsvarende rallysprint i Ringkøbing i foråret stående som det eneste resultat af sit eneste løb. Så kommer 100 % succesraten også til at være gældende, når man gør klar til præmieoverrækkelse efter afslutningen af finalen den 8. august klokken 21.00?

”Nu må vi se, hvad det ender med, men jeg bliver nok nødt til at give gas,” siger Brian Madsen. ”Jeg vil i hvert fald gøre alt, hvad jeg kan for at forsvare sejren fra sidste år.”

Kjellerup og Omegns Motorklub

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Brian Madsen
  • Fårvang
  • 08/08/08 - Fårvang - Rally Sprint

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport