To kørere har lagt nye planer for at nå toppen af Renault Clio Cup Der er ingen tvivl om, at ambitionerne blandt kørerne i Renault Clio Cuppen er høje. Klassen med de avancerede standardvogne er teknisk set og hastighedsmæssigt det tætteste, man kommer på bilerne i Danish Touringcar Championship, og gennem årene er der mange, der har brugt Renault Clio Cuppen som springbræt til bilsportens kongeklasse. Petter Granlund, Norge, og Kasper Jensen, Aalborg, er nogle af dem, som i år er med i Danish Touringcar Championship på baggrund af succes i Renault Clio Cup. Årets mesterskab har indtil videre været præget af to kørere. Det er den tidligere tredobbelte sølvmedaljevinder Per Poulsen, Årup, og sidste års treer i den samlede stilling, Martin Clausen, Skærbæk. Men flere kørere har dog gjort dem rangen stridig. Senest ved sidste løb før sommerferien, hvor det lykkedes Bjørn Smedegaard, Nimtofte, at tage karrierens første sejr. Og det endda i den ældre Renault Sport Clio II-model.
Men nu tager djurslændingen drastiske metoder i brug. Hen over sommeren er hans trofaste racerbil siden 2004 blevet skubbet til side, og i stedet har det lille team været travlt optaget med at klargøre en helt ny Renault Sport Clio III-model magen til den, d’herrer Poulsen og Clausen har kørt med i år. I denne uge blev der testet med bilen på FDM Jyllandsringen, så Bjørn Smedegaard er godt rustet til weekendens Bosch GP Danmark samme sted.
Også Thue Kristensen, Viborg, har valgt at gribe tingene anderledes an. Efter at have vundet gruppe N2-klassen i sin debutsæson var han sidste år en af frontrunnerne i Advan Cuppen, hvor han opnåede flere podieplaceringer. Men i år kan han i sin første sæson i Renault Clio Cuppen blot fremvise en enkelt syvendeplads som bedste resultat.
”Det, der nok er min største problem, er, at jeg har været vant til at køre med ABS i de to sidste år,” siger han. ”I min gamle bil kunne jeg bare hamre bremsen i bund, men bremserne er overdimensionerede i Clioen, og der skal ikke så meget til, før du sætter den. Jeg kan ikke selv forstå, at jeg ikke kan gøre det bedre, og når man nu har været vant til at ligge i den rigtige ende, så er det frustrerende.”
Thue Kristensen er en af kørerne, der har valgt en utraditionel taktik for at komme til tops i Renault Clio Cup. (Foto: Henning Smed)
Thue Kristensen har derfor valgt at tilmelde sig to klasser for at få mere køretræning. Således stiller han også op i en anden mærkeklasse ved Bosch GP Danmark, Volkswagen Polo Cup.
”Jeg håber, at jeg kan bruge den ekstra træning til bedre at få banen ind i kroppen,” siger Thue Kristensen, der ikke har sat sig nogen klar målsætning for sit dobbeltprogram. ”Man har før set nogen, som kunne springe ind i Polo og være med fremme med det samme. Men det kan jeg fortælle noget om efter første træning. Så tror jeg, at jeg kan give et bud på det.”
Stillingen i Renault Clio Cup:
|
Plac. | Kører | Hjemby | Point |
|
1 | Per Poulsen | Årup | 142 |
2 | Martin Clausen | Skærbæk | 118 |
3 | Bjørn Smedegaard | Nimtofte | 103 |
|
4 | Jacob Kristensen | Hadsten | 83 |
5 | Steffen Larsen | Ishøj | 74 |
6 | Claus Christensen | Århus N | 67 |
|
7 | Dennis Bannergaard | Græsted | 66 |
8 | Martin Sally | Hjortshøj | 65 |
9 | Michael Christensen | Varde | 60 |
|
10 | Christian Jakobsen | Børkop | 49 |
11 | Anders Byriel | Randers | 45 |
12 | Ronnie Bodekær | Stege | 36 |
|
13 | Thue Kristensen | Viborg | 31 |
14 | Ulrik Larsen | Asperup | 24 |
15 | Martin Frederiksen | Odense M | 21 |
|
16 | Rene Hoff | Vanløse | 19 |
17 | Brian Mikkelsen | Vejle | 17 |
18 | Roland Poulsen | Sverige | 13 |
|
19 | Stian Paulsen | Norge | 12 |
20 | Kent Bernsdorf | Ringe | 11 |
21 | Jan Engelbrecht | Virum | 7 |
|
22 | Lars Christensen | Christiansfeld | 5 |
23 | Nicki Jensen | Næstved | 4 |
|
Morten Alstrup Læs mere om: Bjørn Smedegaard LaursenPer PoulsenThue KristensenPoulsen MotorsportTeam DanladJyllandsringen17/08/08 - Jyllandsringen - Clio Cup - DK |