Da Jens Hansen, Rødding, fredag eftermiddag på tragisk vis afgik ved døden på Jyllands-Ringen, var det til stor sorg for alle motorsportsinteresserede i hele landet. Jens har i størstedelen af sit liv været en del af motorsporten, og derfor var der heller ikke nogen tvivl om, at de to afdelinger af Bel-Ray SSC Challenge skulle gennemføres på trods af den fatale ulykke. "Det ville Jens have ønsket", forklarede en tydeligt rystet Erik Byrgesen lørdag morgen.
Kørerne mindedes Jens Hansen med et sort bånd på forruden. (Foto: Gripping Media)
Inden ulykken, der skete i fredagens tidtagning, havde Jens Hansen formået at sætte 5. bedste tid med sin Porsche 996 GT3, mens Jørgen Hansens BMW M3 GTR stod for bedste omgangstid. Brødrende Klostermann med Claus i spidsen besatte 2. og 3. pladserne, og Jens Ole Mathiesen fulgte efter. Et par dansk-byggede Aquila SR1 fandt også vej til SSC-feltet, hvor den hurtigste var Thomas Mortensen på 10. pladsen.
Igen i 2. tidtagning, der blev kørt lørdag, var Jørgen Hansen at finde forrest i feltet, denne gang med Michael Klostermann og Thomas Mortensen lige efter. Mesterskabsførende Christer Gislerud havde problemer med forhjulsophænget og fik aldrig sat en omgangstid der matchede hans normale tempo.
Før søndagens første heat blev der holdt et minuts tavshed for Jens Hansen. En rørende gestus hvor bilerne standsede på gridden, kørerne steg ud og mange kørere fra de andre klasser stod ved siden af banen og viste deres respekt.
I bedste SSC-stil blev der kørt hårdt, men fair. (Foto: Gripping Media)
Men der skulle køres racerløb i den velkendte Special Saloon Car-stil. Jørgen Hansen kom suverænt afsted, men Claus Klostermann gjorde sit for at følge med. En afkørsel fra Klas Høj sendte Safety Car på banen, men da løbet igen blev givet frit, forsvandt "Gamle" Hansen med det samme og kunne suverænt vinde 1. heat. Christer Gislerud kørte sig op til 3. pladsen, mens Michael Klostermann udgik med et ødelagt bagtøj.
Niels Ole Andersen havde et godt løb, der dog blev ødelagt af en menneskelig fejl: "Jeg så at safety car kørte ud, og så gjaldt det jo bare om at komme forbi Ternvalt. Desværre kom jeg til at passere ham før det grønne flag, så det kostede en stop & go-straf", fortalte vejlenseren efter løbet.
Også Jørgen Hansen var i godt humør efter første løb, men en egentlig opskrift på succesen kunne han ikke give: "Jeg ved ikke hvad der er sket", sagde han og fortsatte: "Jeg har ikke justeret noget på bilen, så det kan ikke være dét. Men jeg var på Oschersleben i sommerferien, så nu virker alle svingene her på banen enormt langsomme i forhold til dernede; nærmest som var det i slowmotion."
Efter at have justeret, repareret og poleret bilerne, kunne feltet igen gøre klar til start sidst på eftermiddagen. Igen kom Jørgen Hansen godt fra start, men Michael Klostermann fulgte tæt efter. Nogle overhalingsforsøg senere kom Michael forbi, hvorefter lillebror Claus få omgange efter kommer forbi. Det var ikke populært hos Jørgen Hansen, der gav endnu mere gas. Forbi kom han også, men i hesteskoen kom han for langt ud på banen, ramte gruset og sendte ham i vaskeægte rally-stil sidelæns hen over græsset og tilbage på banen. Et godt bevis på nogle dybe rødder i rallysporten.
Da Jørgen Hansen, Claus Klostermann og Christer Gislerud havde fået deres pokaler og blomster efter første heat, gik de sammen ned til stedet, hvor Jens Hansen forulykkede og lagde deres buketter på autoværnet. Det samme har mange andre kørere gjort i løbet af weekenden som et udtryk for deres respekt og støtte til de efterladte.
Der blev i løbet af weekenden lagt mange blomster til Jens Hansen. (Foto: Gripping Media)
Næste løb er på Sturup Raceway den 6. - 7. september, hvor klassen vender tilbage til efter et års pause.
Bel-Ray SSC Challenge Gripping Media ApS Læs mere om: Claus KlostermannJørgen 'Gamle' HansenMichael KlostermannHansen RacingPerfection RacingJyllandsringen17/08/08 - Jyllandsringen - Special Saloon |