DTC Cup   19/08/08

Drilsk gearskifte kostede mulig pole position
Danish Touringcar Championship er ikke bare kendetegnet af hård og tæt race, men også et taktisk spil, hvor det gælder om at være på det rette sted og det rette tidspunkt, hvis man skal have succes. Det kan JM Racings Kasper Jensen (Aalborg) skrive under på efter at have deltaget i weekendens Grand Prix Danmark på Jyllandsringen.

”Resultatet var lidt skuffende efter min egen mening. Jeg er ikke 100 % tilfreds med det,” siger Kasper Jensen, der kørte tre placeringer hjem i den bageste del af top 10. Men hans udgangspunkt var heller ikke det bedste.

”Min tidtagning var dårlig, og det gjorde, at jeg skulle starte lidt langt nede i rækkerne til det første løb. Jeg havde fået en startposition som nummer 14, men da nogle af kørerne foran fik problemer og det også gik godt for mig, var jeg uforskammet tæt på at nappe den lykkesaglige ottendeplads i første heat, som giver pole position til det andet heat. Men jeg fik problemer med mit gearskifte, så jeg faldt tilbage i forhold til Michael Outzen, som havde den plads. Jeg fik senere kørt ham ind, men jeg kunne ikke nå at tage ottendepladsen fra ham.”


Kasper Jensen var lidt skuffet over sine resultater.
(Foto: JM Racing)

Resultatmæssigt lå placeringerne på samme niveau i de to efterfølgende løb for Kasper Jensen.

”Weekenden var præget af både sjov og hårdt race, så det var svært at komme både frem og tilbage,” siger nordjyden, der også kom i nærkamp med Kristian Poulsen i finalen.

”Jeg får en god udgang på langsiden og er tæt på Kristian. Da vi bremser, dykker jeg ud i et sent dyk, og jeg laver en sen nedbremsning, men jeg vil vurdere, at jeg er halvanden meter oppe på siden af ham, og jeg kan ikke komme længere til venstre. Han trækker over mod mig, og jeg har ikke rigtigt nogen sted at forsvinde hen. Vi rammer hinanden, så han ryger af banen, og det er så ærligt for ham, specielt når Schlünssen senere rammer ham. Kosmetisk har bilen ridser og buler i alle hjørner, så den bærer præg af, at folk kørte hårdt i weekenden.”

Den hårde kørsel var et af de store samtaleemner ved weekendens løb. Jens Ole Mathiesen (Grindsted) mener, at den nuværende situation er uacceptabel.
”Vi har arbejdet med de unge kørere, og sådan som det foregår lige nu med stockcar race, skal man vide det på forhånd, inden man går ind i det,” siger han. ”Vi har arbejdet hårdt på at få bilen klar, og nu er der ikke en side på den, der er hel. Det kan ikke passe. Jeg kører selv SSC, og der laver vi ikke sådan noget, men i DTC er det blevet legaliseret at køre ind i hinanden.”

Jens Ole Mathiesen selv havde en weekend, der udløste to syvendepladser i Bel-Ray SSC Challenge.
”I første heat havde vi lavet en forstillingsfejl på bagbremsen, så bilens bagende blev mere og mere urolig, og jeg til sidste tabte den. Jeg kan ikke mærke, om der var nogen, som var i mig. Det eneste, jeg kunne se, var at Claus Klostermann var tæt på mig, men det vil jeg ikke give ham skylden for, for bilen var meget løs med bagenden,” siger han.


Jens Ole Mathiesen fik to syvendepladser.
(Foto: JM Racing)

”Men det var sjovt at køre race. Hvis jeg har den rigtige bil, så kan jeg være med helt fremme på trods af, at jeg mangler mange hestekræfter i forhold til de andre.”

JM Racing


Læs mere om:
  • Jens Ole Mathiesen
  • Kasper Juul Jensen
  • JM Racing
  • Jyllandsringen
  • 17/08/08 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk