- ved VM løb i Tyskland Martin Johansen deltog 15-17 august i VM rallyet ”Rallye Deutschland” i det bjergrige område omkring Trier i Tyskland. Martin Johansens markerede sig flot i sin Suzuki Swift super 1600 ved at køre en femteplads hjem i klassen og en 29 plads generelt. Et flot resultat i et felt der talte ikke mindre end 25 WRC (World Rally Car) biler.
Det var anden gang Martin Johansen og Finn Thomsen var i Trier området for at køre dette rally, men det var en begrænset hjælp, selv om flere af prøverne blev kørt sidste år, da der i det her bjergrige område er så mange toppe og sving der ligner hinanden at det kun er brøkdele man kan huske fra sidste år udtaler co-driver Finn Thomsen inden starten.
Første bil startede fredag morgen kl. 08.30 og en time senere gik starten for det danske hold ud i vinmarkerne. Holdet starter ud i fin stil, men rammes af en punktering på prøve 2 der sætter dem ca 45 sekunder tilbage og efter 3 hastighedsprøver er holdet tilbage i serviceområdet. Martin Johansen ”det har kørt fint, men det er selvfølgelig ærgerligt med punkteringen der heldigvis kommer i slutningen på prøven. Der er kørt utrolig mange sten og skærver ud på vejen i svingene så det er nok en sten vi har fået op i dækket”.
Holdet når kun at køre en prøve mere fredag, hvor de for øvrigt også punkterer, da prøve 5 bliver aflyst p.g.a. en afkørsel fra en af topkørerne og prøve 6 bliver aflyst fordi der er utrolig mange publikummer på prøven og flere vil ikke holde sig bag afspæringen.
Lørdagen er den ”seje” dag i rally Deutschland med over 160 km prøver, hvoraf de 67 km var virkelig barske prøver i det militære område Baumholder. Det danske Suzuki mandskab kører sig fra en 8 plads til en femteplads i klassen og kan glæde sig over en hel dag uden punkteringer og problemer med bilen i det barske terræn.
Panzerplatte prøven på Baunholder er bare en barsk prøve. (Foto: Oliver Kleinz)
Søndagen er en kort dag med kun 5 prøver og Suzuki teamet kører ud med målsætningen at holde deres femteplads i klassen og køre efter at komme i top 30. Det går efter planen indtil næstsidste prøve udtaler Martin Johansen og fortsætter: Jeg kan mærke at koblingen begynder at blive dårlig midt inde på prøven og på den sidste fjerdedel kan jeg ikke koble ud. Vi bruger normalt ikke koblingen inde på prøven, men i det her terræn er det nødvendigt at bruge koblingen i de mest skarpe hårnålesving.
Held i uheld var at koblingen var tilkoblet hele tiden så bilen kunne godt køre når den var i gang, men den skulle startes i gear. Den lange transportetape tilbage til Trier for at køre den sidste prøve i centrum af byen gik fint indtil holdet skulle igennem byen – det er ikke specielt nemt at køre i en by i en rallybil, uden kobling, så mandskabet måtte skubbe bilen en del inden de var klar til sidste prøve. Starten på sidste prøve foregik også ved at bilen blev startet i gear – ikke den hurtigst måde at starte på, men holdet kører fjerdehurtigste tid alligevel og kommer i mål på femtepladsen i klassen og som nummer 29 generelt.
Suzuki Motorsport Danmark Læs mere om: Martin JohansenTyskland17/08/08 - Tyskland - WRC - FIA VM |