FIA GT   26/08/08

Corvette sejr i rumænsk gade-race
Det var ikke kun i Valencia der blev kørt gade-race
Det andet løb i Bukarest City Challenge tog FIA GT Championship rundt for en spændende tur omkring de imponerende rumænske parlamentsbygninger. Med tætte kampe og spændende løb på den hurtige og udfordrende gadebane, viste et-times løbsformatet sig at være en bonus, ikke kun for de glade tilskuere der omgav gaderne, men også for de kørere der har måttet slås med kvælende sommertemperaturer. GT1 sejren gik til Phoenix Carsport's schweiziske duo af Fässler og Deletraz i deres Corvette C6R, mens CR Scuderia sikrede sig GT2 sejren med Kirkaldy og Bell, i Ferrari 430 GT2.

Første sejre til Deletraz og Fässler

Med 44.000 besøgende i weekenden, fyldte 25.000 tribunerne om søndagen for at se Marcel Fässler og Jean-Denis Deletraz' triumf i deres Phoenix Carsport Corvette C6R. Den schweiziske duo har domineret hele weekenden, med Fässler i pole position og førte deres bil til sejr i lørdag kvalifikationsrace. Dette gav dem pole fordelen til mesterskabsløbet, som de brugte til fuldt ud. De blev jagtet af Hezemans og Gollin i deres søster Phoenix Carsport Corvette, og deres sejr blev kun sikret da #6 ramte væggen og sluttede sin fremgang. Dette efterlod anden- og tredjepladserne til Vitaphone Racing Teams Maserati MC 12 biler, som syntes ubesværet på den korte og smalle bane, trods deres succes ballast fra Spa.

"Bilen virker virkelig fantastisk. Vi havde en god balance over hele weekenden," kommenterer Fässler. "Vi har aldrig lavet en fejl og bilen var altid i god form. Grænsen mellem at vinde og tabe er meget tæt på denne bane. Vi formåede de to sidste dage ikke at foretage nogen fejl og jeg tror det er derfor vi vandt!"

Efter et vanskeligt race, som Miguel Ramos beskriver som det sværeste i hans karriere, sluttede # 2 Vitaphone Maserati som nummer 2, trods 60 kg strafvægt og det faktum at bilen blev ramt af et gearkasseproblem og overophedet olie. Bartels og Bertolini passeret linjen 13 sekunder efter vinderne på tredjepladsen, hvilket betyder, at deres Maserati MC 12 vil have endnu mere vægt på Brno. Men Michael Bartels talte for alle, da han takkede byen og arrangørerne for deres hårde arbejde: "Jeg vil gerne benytte denne lejlighed, på vegne af kørerne, til at takke Bukarest Ring og folkene hos SRO," sagde han. "At arrangere et løb som dette, at lukke en by med tre millioner indbyggere for et løb, det betyder en masse. Jeg menter løbet gik uden de store problemer. Fra kørernes side, var vi glade for at finde de betingelser her. Der er stadig nogle forbedringer der skal gøres, men jeg håber vi kan holde dette løb i kalenderen. Tak til alle på Bukarest Ring."

Anthony Kumpen og Bert Longin viste fine præstationer til at slutte blot lige udenfor podiet i fjerde position, i deres PK Carsport Saleen S7R. Udfordret af #1 Maserati i det meste af det timelange race, hentede bilen sin bedste sæsonplacering i den rumænske varme. Femtepladsen gik til #10 Gigawave Motorsport Aston Martin DBR9, foran #3 SRT Corvette med Bouchut og Maassen, og #8 IPB Spartak Lamborghini Murciélago. Disse tre biler kørte lige efter hinanden gennem byens gader i det meste af løbet, på trods af varmen og trafikken. De første seks sluttede indenfor 38 sekunder efter 46 omganges race. Det viser hvor tæt kampen var. #6 Phoenix Carsport Corvette blev klassificeret som nummer 8, efter at have stoppet ti omgange før tid efter kontakt med væggen, hvor de udfordrede føringen.

Vitaphone i spidsen

Efter Bukarest, og med fire runder tilbage har Vitaphone Racing Team fastholdt sit overherredømme i både team og kører stillingen. Bertolini og Bartels har nu 50 point, 12,5 foran for deres holdkammerater Negrao og Ramos, der sluttede på en fin andneplads. Hezemans og Gollin ligger treer efter at have scoret 4,5 point denne weekend, mens Fässler og Deletraz er oppe på en fjerdeplads.

I teams stillingen har Vitaphone 87,5 point, mens Phoenix Carsport er på 57. Med fire løb tilbage og 18 mulige point for et to-bils team, er kampen er stadig i gang.

Første FIA GT Championship gevinst for CR Scuderia

Efter andenpladsen i kvalifikationen en fin sejr i kvalifikationsløbet, satte CR Scuderia en stærk præstation rundt i Bukarests gader ved at hente deres første FIA GT sejr i Rumænien. #56 Ferrari 430 GT2 med Andrew Kirkaldy og Rob Bell startede fra pole, men tabte i begyndelsen og faldt tilbage bag AF Corse Ferrari. En løbslang kamp fulgte, vundet af den britiske bil, da #50 faldt tilbage efter rapporterede bremseproblemer. Bruni passeret linjen 0,3 sekunder bag Kirkaldy, til at tage deres anden andenplads i weekenden og fastholdt deres mesterskabsføring. Tredjepladsen gik til Prospeed Competition og duoen med Westbrook og Collard der havde en vanskelig weekend med deres Porsche på den ujævne gadebane.

"Det er fantastisk. Meget er gjort for at få holdet her i dag," siger Andrew Kirkaldy. "Vi begyndte at arbejde sidste oktober, og der har været så meget at gøre for at få os her. Alt vi har gjort for at få ikke blot dette hold, men to andre kører, så det er ni biler i alt, er en masse arbejde. Det er dejligt for fyrene at være her. Det hele ser fantastisk ud for CRS i øjeblikket!"

Fjerdepladsen gik til Scuderia Ecosse, hvis Ferrari 430 GT2 kørte stærkt hele weekenden, med Spa-vindere BMS Scuderia Italia som nummer 5. #95 Advanced Engineering Pecom Ferrari med Russo og Perez-Companc var nummer seks, og kom sig godt efter deres ildslukker ulykke lørdag, med Kessel Racing der tog det sidste point på syvendepladsen.

GT2 resultaterne er midlertidige, indtil en undersøgelse af data fra Magneti Marelli dataloggerren i #50 AF Corse bil er gennemført, da deres officielle datalogger ikke registrerer alle data.

Vilander og Bruni bevarer føringen

Anden i både kvalifikations- og mesterskabsløbet, hentede Vilander og Bruni 8 point i Bukarest-weekenden og har nu 59 point, 21,5 foran deres nærmeste rivaler Ruberti og Malucelli i BMS Ferrari. Collard og Westbrook er nummer tre, og har overhalet Rigon / Camathias, der udgik med en kølelæk. Bell og Kirkaldy er nu oppe på en femteplads, foran Biagi og Montanari, hvis #51 biler var involveret i et sammenstød med #69 Felbermayr Porsche, som tog begge biler ud af løbet.

I team pointene, har AF Corse en føringe på 34 point foran BMS Scuderia Italia. CR Scuderia er nu på 47 point, kun 8 efter BMS.

Fin slutning for Belgian Racing

Den eneste G2 deltager i aktion i denne weekend, Belgian Racing, satte en god præstation på den snvære bybane og sluttede samlet 15., og havde også gennemførte kvalifikationsløbet lørdag. "Vi havde et rimeligt race," siger Leinders. "At forsøge at styre motoren var vanskelig, fordi den blev lidt for varm og gik ind i sikkerhedstilstand, og efter tredje omgang mistede jeg noget power. Den forblev sådan til slutningen af løbet, så vi kunne have været i stand til at gøre et par pladser bedre. De sidste par løb har vi ikke har gennemført, og nu har vi gennemført to i træk, så det er et ganske godt resultat. Jeg havde en dejlig kamp i starten med Felbermayr, som var min første kamp i år! Du er nødt til at være optimistisk. "

Det næste løb finder sted i tre ugers tid, på den populære tjekkiske bane i Brno.

Benji


Læs mere om:
  • Andrew Kirkaldy
  • Bas Leinders
  • Jean-Denis Deletraz
  • Marcel Fässler
  • Michael Bartels

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport