Som rookie - førsteårsdeltager - i den stærktbesatte Karting Formula 2 (KF2) hvilede der et pænt forventningspres den talentfulde - Team Danmark-støttede - karting-kører: Bo Sørensen. Sydvestjyden kører for Klimaks Racing, og har sin hjemmebase i Grindsted Gokart Klub med karting-anlægget på den sydjyske rundbane i et naturskønt lyng-areal. 33 kørere stillede til start i KF2 til finalen i ranglisteturneringen: Dansk Super Kart (DSK), forklarer Bo Sørensen. - De fleste i startfeltet har en mangeårig erfaring med opsætning af en go kart, og hovedparten var derfor potentielle emner som vindere af de årets 2 finale-afdelinger i Grindsted.
Bo Sørensen hjemkørte DSK-sejren i KF2 med køligt overblik. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- DSK er det altoverskyggende samlingspunkt for de danske karting-ambassadører i de udenlandske løbsserier, supplerer teamchef og far Erik Sørensen. - I al beskedenhed var Bo i front for DSK for den internatonale KF2-klasse efter løbsweekenderne i Thy og Roskilde, hvilket er fornemt klaret i selskab med de rutinerede konkurrenter. I DSK-slutstillingen 2008 havde 13 forskellige chauffører således været på sejrspodiet for at dele 18 pokaler i de 6 afdelinger.
Lørdagens DSK-afdeling på hjemmebane i Grindsted blev en fight op ad bakke for Bo Sørensen. I semifinalen måtte den sydvestjyske kører starte allersidst, fordi motoren ødelagde et tændrør under start-forberedelserne.
Ikke meget tydede på en samlet DSK-sejr til Bo Sørensen, men sydvestjysk stædighed afgjorde sagen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg måtte selv skifte tændrøret uden mekaniker-hjælp, forklarer Bo Sørensen. - Jeg blev derfor lidt forsinket og i det skrappe selskab nåede jeg kun at blive nr. 23. Det skulle dog senere vise sig at være tilstrækkeligt til at lægge psykisk pres på de 2 nærmeste konkurrenter.
I selve finalen startede sydvestjyden som nr. 10 og kørte sig frem til en slutplacering som sekser. Konkurrenterne havde dog også deres problemer og modgang, hvorfor Bo Sørensen kunne overnatte med en spinkel føring i baglommen.
Teamchef Erik Sørensen har prøvet finalenerverne både i rallysporten som aktiv udøver samt utallige kartingløb i rollen som mekaniker/teamchef for sønnerne Bo og Christian. Han kunne dog ikke falde i søvn inden finaledagen, og i de tidlige morgentimer blev der foretaget vigtige småjusteringer af knægtenes karting-materiel.
En stolt og glad far/teamchef: Erik Sørensen (t.h.) ønskede sønnike til lykke med DSK-sejren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Om søndagen havde jeg virkelig mere fart i karten, konstaterer Bo Sørensen. - Jeg soldede imidlertid forbedringerne væk ved at slække af under tidtagningen på det tidspunkt, hvor dækkene havde opnået det mest optimale vejgreb. Jeg satsede således forgæves på at finde en konkurrent at slipstreame efter, men skulle derimod selv have klaret ærterne uden hjælp til vindmodstanden.
I begge søndagens finaler startede Bo Sørensen som nr. 6: - Det er ikke optimalt at starte i den lige side, men heldigvis kunne jeg udnytte en nervøs start hos de forankørende og spurte frem som toer i semifinalen. Denne placering holdt helt frem til målstregen, selv om jeg en overgang også var oppe at snuse til førstepladsen.
Fighten var tæt om placeringerne i DSK-ranglisteturnerigen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Lige i slipstrømmen fulgte de nærmeste konkurrenter: Jonas Sunke og Kevin Munkholm. Intet var derfor afgjort inden den altafgørende finale.
- Som en ekstra stress-faktor talte placeringerne i hovedfinalen dobbelt i slutregnskabet, fortsætter Erik Sørensen. - Det gjaldt derfor om at holde sig i TOP FEM og samtidig holde et vågent til duoen Sunke/Munkholm. En outsider var desuden Dear Schilling, som havde været flyvende med 2 sejre om lørdagen.
Bo Sørensen fik igen fuld konkurrence-valuta ud af en afventende kørsel på den første baneomgang. Desuden kolliderede Johan Sunke og Kevin Munkholm, hvilket samtidig betød et farvel for duoen til DSK-slutstillingens TOP FEM.
DSK-laurbærkrans og en stor præmiecheck fik Bo Sørensen overrakt for den flotte samlede sejr. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg kørte mig igen frem som nr. 2 og kunne herefter kontrollere begivenhederne frem til en samlet DSK-sejr, afslutter Bo Sørensen. - Dear Schilling sluttede som sekser, og kørte sig op på andenpladsen i DSK-slutstillingen. Jeg vandt derfor med et forspring på 24 placeringspoints.
Næste store opgave for Bo Sørensen bliver DM-stævnet i KF2, som afvikles sidst i september på karting-banen i Roskilde.
Klimaks Racing
Åge Kirketerp Jensen
Læs mere om: Bo SørensenKlimaks Racing DenmarkGrindsted Gokart Bane |