Når sæsonens sidste afdeling af Le Mans Series søndag køres på Silverstone, kommer Team Essex til at starte fra en generel startposition som nummer 16 som femtebedste team i LMP2-klassen. Det er en startposition, som ikke helt matcher de resultater, det danske Porsche-team har opnået tidligere i år. ”De to dage på Silverstone har været præget af meget omskifteligt vejr, hvor vi konstant har skullet foretage justeringer og ændringer af opsætningen i takt med, at vejret er skiftet fra vådt til tørt og den anden vej,” siger John Nielsen. ”Det er så desværre bare ikke lykkedes os at finde den opsætning, som har kunnet give os en konkurrencedygtig tid, da vi skulle køre tidtagning.”
Det omskiftelige britiske vejr gjorde det svært for Team Essex. (Foto: Team Essex)
”Bilen kørte udmærket, og der var faktisk ikke noget underligt at mærke på dens reaktionsmønster,” siger Casper Elgaard, som sad i bilen under tidtagningen. ”Vi kunne bare bagefter konstatere, at tiden udeblev. Andet er der ikke i det.”
En ting er en tidtagning i Le Mans Series, hvor der satses en enkelt eller to flyvende omgange for at få så god en startplacering som muligt. Noget andet er løbet. Det går over 1000 km, og der skal tilbagelægges mere end 194 omgange, inden den vindende bil kan krydse målstregen.
”Vi er stadig fortrøstningsfulde med hensyn til løbet i morgen,” siger Casper Elgaard. ”Vi har jo tidligere vist, at vi har en god løbsstrategi, som fungerer, så vi er bestemt optimistiske med hensyn til at slutte sæsonen af med en sejr.”
Inden løbet indtager Team Essex en andenplads i teammesterskabet i LMP2-klassen – en placering, som de kan sikre sig uanset konkurrenternes resultat ved at komme i mål blandt de fire bedste i klassen. Ligeledes har Casper Elgaard og John Nielsen muligheden for at indtage andenpladsen i mesterskabet for kørere. TeamEssex.dk Læs mere om: Casper ElgaardJohn Elgaard NielsenTeam EssexSilverstone14/09/08 - Silverstone - Le Mans Series |