Spørger man en række tilfældige tilskuere til sidste weekends løb i Special Saloon Car på Sturup Raceway ved Malmø om Jørgen Hansens alder, vil langt de fleste sige en knægt på tyve år, for hvem ville ellers køre mere sidelæns end forlæns med et grin så stort, at han næppe kunne se ud af øjnene? Faktisk står der 1945 på Hansens registreringsattest, og det har givet ham tilnavnet ’Gamle Hansen’ i dansk motorsport. Det sjove er så, at han sagtens kan tage konkurrencen op med langt yngre konkurrenter og vise dem, hvordan man kører en racerbil helt ud til stregen.
(Foto: Gripping Media)
I lørdagens første tidtagning småregnede det, og banen var drivvåd. Det stiller udfordringer til chaufføren, når bilen har små 500 hestekræfter, trækker på baghjulene og står på meget brede dæk. Faktisk var det de noget svagere biler, som havde størst chance for at overføre alle kræfterne til asfalten, men Jørgen kørte uden problemer tredjehurtigste tid.
Typisk for Sturup så klarede vejret op omkring middagstid, og dermed var banen helt tør til anden tidtagning sidst på eftermiddagen. Ændring af undervognen til tørt vejr klarede det lille team hurtigt, men uden erfaringer fra banen var det svært at ramme den rigtige opsætning. Tiden rakte kun til en plads som nummer seks på startgridden, hvad der nok kunne få mange kørere til at bide tænder. – Jamen, jeg prøver bare at starte lidt hurtigere og så må jeg jo holde elastikken helt stram i morgen, kom det tørt fra Hansen efter kvalifikationen.
(Foto: Gripping Media)
Søndag blev første løb kørt om formiddagen og igen var det silende regn. Brødrene Klostermann og Christer Gislerud lagde ud i et forrygende tempo og kæmpede hele løbet om førstepladsen, mens Jørgen holdt sig indenfor en afstand, hvor et fejltrin kunne udnyttes. Der blev også tid til lige at vise, hvordan man kører sidelæns hele vejen hen over Paddock Hill, et vip med speederen og sidelæns gennem svinget og med på start- målstrækningen. – Ja, det går jo nok ikke hurtigere, men der skal da også være noget for publikum, var kommentaren bagefter. At det i virkeligheden var den forreste krængningsstabilisator, som var knækket, og dermed havde givet meget ændrede køreegenskaber, kunne man ikke se på omgangstiderne, der alle lå indenfor et sekund. Fjerdepladsen gav ikke noget sølvtøj, men der rullede da lidt gode point ind på kontoen.
(Foto: Gripping Media)
Dagens andet løb fandt sted om eftermiddagen, men det fik en kaotisk start med en kraftig kollision, der gav Safety Car på banen over et par omgange. Det tog lidt af spændingen, da det netop var de konkurrenter, som kunne have været med til at give publikum race for alle pengene. Nu måtte Jørgen nøjes med at køre et helt begivenhedsløst løb med masser af luft op til Michael Klostermann og meget mere plads ned til Mikael Sode.
Med andenpladsen fulgte både pokal og blomster samt point til mesterskabet. I det generelle mesterskab rækker det til en sjetteplads, mens det i klasse 3 har bragt Jørgen Hansen op på andenpladsen med syv points forspring til Claus Klostermann.
- Nu håber jeg da, at de kan få bygget hans bil op til løbet på Padborg om fjorten dage. Vi har haft mange gode dyster i år, og jeg vil helst vinde ved at køre fra ham. Og jeg ved, at han vil give mig kamp helt hen til stregen for at få sin plads igen, så jeg håber det bedste for ham. Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingSturup Raceway07/09/08 - Sturup Raceway - Special Saloon |