Der har længe gået rygter om et nyt team og en ny producent i STCC næste år. Rygterne gik på at det skal være en SAAB 9-3 BioPower som er tilmeldt. Der er et gammelt dansk udtryk som siger, at der ikke går røg af en brand uden at der er ild, og med alle de svenske rygter må der være ild et sted, for det forventes allerede at bilen og hele projektet vil have præmiere ved det sidste STCC løb på Mantorp Park.
SAAB Automobil vil ikke bekræfte de meget håndfaste rygter, men har dog heller ikke afvist dem på nogen måde.
”Det er da muligt at ’nogen’ uden for SAAB Automobil har bygget en SAAB 9-3 som racerbil og vil kører STCC i 2009, men jeg kan ikke bekræfte det, for jeg har ingen informationer lige nu” - sagde Saab’s informationschef Annika Troedsson.
I STCC lejeren bekræfter den tekniske chef, Johnny Haraldsson, dog delvis at der er noget om sagen med følgende kommentar:
”Der er et nyt team som har ansøgt om homologering af en helt ny racerbil til 2009.”
Et projekt ”SAAB i STCC” var meget tæt på at blive ført ud i livet for et par år siden, men hele projektet gik i stå på grund af økonomien. En af årsagerne var at SAAB Automobiler ikke ville gå ind og støtte omkostningerne i et egenfinansieret motorsports projekt.
Kampen om at få SAAB ud på racerbanen er forsat og et fælles løft fra flere sider menes nu at have givet resultat.
SAAB Automobile har meldt ud at de kun vil spille en mindre rolle i projektet, og det er bekræftet at der vil blive præsenteret et nyt team, på Mantorp Park, som har udviklet en SAAB 9-3 efter Super 2000 reglerne.
Peter ’Poker’ Wallenberg har i flere år arbejdet på at få SAAB på racerbanerne har sagt:
”Jeg er ikke en del af projektet, men det ville være sjovt hvis det lykkes”.
Det er lykkedes
Opel Team Sweden hed teamet der træk sig ud af STCC efter 2007 sæsonen, men det genopstår nu under navnet Team Dealer Sport med Jan Warnestad som teamejer og teamchef.
(Foto: Dealer Sport)
Bilen bliver en SAAB 9-3 med en to liters motor, med fire cylindre, som kører på bio-ethanol, og gearkassen vil være med seks trin af mærket Xtrac.
(Foto: Dealer Sport)
Den nye SAAB 9-3 STCC racer har allerede kørt sin første shakedown test, med Jens Edman bag rattet. Edman var meget tilfreds med sin første tur i den nye SAAB, og håber at være tilbage i STCC næste år.
”Det var en perfekt dag, vi havde slet ikke nogen problemer med bilen. Vi kørte 15 omgange og bilen føltes god” - udtalte Jens Edman.
(Foto: Dealer Sport)
For danske racer fans vil det være trist at miste en DTC profil som Jens Edman, men noget tyder på at det sker. Om det lykkes for Jens Edman at komme tilbage til Sverige, og køre den nye SAAB i STCC næste år er ikke fastlagt endnu, men Jens har udtalt, at efter seks år i Danmark og DTC, ville være dejligt at komme tilbage til en STCC serie som har vokset sig rigtig stærk.
(Foto: Dealer Sport)
I første omgang får Jens Edman dog lov at køre SAAB 9-3 STCC raceren endnu en gang, når den vises frem på Mantorp Park i forbindelse med STCC løbet den 28. september. Selch
Læs mere om: Jens EdmanDealer Sport |