Gennem flere sæsoner har DM for de internationale karting-klasser: KF2 og KF3 været afviklet sideløbende som supplement til en af finale-afdelingerne i ranglisteturneringen: Dansk Super Kart (DSK). I 2008-sæsonen valgte Dansk Automobil Sports Union (DASU) derimod at genetablere modellen med adskillelse af de to mesterskaber. Teamchef/far: Erik Sørensen for sønnerne Bo og Christian i Klimaks Racing forklarer:
- Ved sammensmeltningen stjal de 2 mesterskaber lidt af opmærksomheden fra hinanden. Specielt var dette tilfældet, såfremt DSK-vinderen ikke samtidig blev dansk mester (eller omvendt). I al beskedenhed er Bo regerende DSK-mester 2008 i KF2, og havde derfor mulighed for at følge op på succesen ved DM-arrangementet på Roskilde Racing Center. Samtidig blev der også stillet fornuftige forventninger til lillebroderen Christian, som har fremvist stigende formkurve i sin førsteårs-sæson (rookie) i KF3.
Christian Sørensen kørte en klog DM-finale i KF3. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Der sker hele tiden nyudvikling af chassis og motorer i karting, supplerer Bo Sørensen. - Udviklingen og opfindsomheden er dog ikke blevet mindre af, at man internationalt standardiserede motoren for klasserne: KF3 og KF2. Motoren er nu den samme for begge klasser, men blot med forskellige antal top-omdrejninger.
Skiftet til de nye motorer har desuden afdækket behovet for at kontrollere antallet af omdrejninger, hvornår slyngkoblingen går i indgreb og starter fremdriften.
Christian Sørensen har vist flot stigende formkurve i 2008. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Det kan være en fordel at sætte antallet af omdrejninger op før indgreb, fortsætter Erik Sørensen. - Herved får motoren et bedre drejningsmoment, inden den skal overføre hestekræfterne til underlaget. Internt i kartingteamet har vi derfor snakket lidt om, at der nok burde indføres omdrejningskontrol under regulære konkurrence-forhold. Ellers kan man hurtigt hente de afgørende brøkdele af sekunder på de langsommere og mest kringlede baner.
Løbsledelsen i Roskilde havde desuden udlagt dækchikaner til forhindring af, at deltagerne skød genvej og fik tidsfordele heraf.
- Dækkene var desværre ikke forankret tilstrækkeligt, konstaterede Bo Sørensen. - Under tidtagningen skubbede en konkurrent således et dæk lige ud foran mig på asfalten. Dette gav mig uforskyldt en dramatisk lufttur med efterfølgende hudafskrabninger på arme og lår - samt et bukket chassis på karten.
Bo Sørensen blev i DM-finalen hæmmet af sammenstødet med bildækket under tidtagningen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Bo bed tappert smerterne i sig, oplyser Erik Sørensen. - Grundet den afbrudte tidtagning fik han dårlige startplaceringer i kvalifikationsheatene, men kørte sig flot frem til henholdsvis en firer og en etter over målstregen. Dette gav en startplacering som toer i semifinalen, og denne placering blev bibeholdt til målstregen.
Bo Sørensen havde psykisk overskud til at holde øje med konkurrenterne i DM-finalen for KF2. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Uheldet havde bevirket hektisk aktivitet hos mekanikerne i Klimaks Racing med at få chassiset tilbage i konkurrencedygtig standard. Samtidig skulle der justeres på opsætningen for at trylle de sidste brøkdele sekunder ud af banelegemet.
- I fightens hede havde vi ikke haft tilstrækkelig fokus på slyngkoblingen, konstaterer Erik Sørensen lidt ærgerligt. - Den var blevet slidt for meget under de hæsblæsende betingelser med at få Bo tilbage på konkurrencesporet. Derfor gik den indgreb ved for høje omdrejninger - ca. 7.500 omdrejninger i sekundet. Bo blev derfor udelukket fra semifinalen samt nægtet start i finalen, hvilket vi selvfølgelig accepterer som en sportslig korrekt afgørelse. Dog kunne man ikke pege fingre af hans andenplads i semifinalen, idet omdrejningerne aldrig nåede under 7.500 på den hurtige rundbane i Roskilde.
DSK-laurbærkrans og en stor præmiecheck fik Bo Sørensen overrakt for den flotte samlede sejr. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sideløbende blev der afviklet DM for KF3 på den midtsjællandske karting-bane. Christian Sørensen er rookie i klassen, som har været stærkt besat i 2008 med rutinerede kørere, der har indhøstet stor erfaring fra internationale arrangementer:
- Jeg var ottendehurtigst i tidtagningen, men kørte mig frem til en sjetteplads i begge kvalifikationsheats. Dette blev fulgt op med en femmer i både semifinalen og finalen. Dette er en god fremgang fra Dansk Super Kart-serien 2008, hvor jeg sammenlagt blev nr. 14.
Christian Sørensen ser frem til en 2009-sæson, som bygger på erfaringerne fra i år. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Som lillebror har Christian oplevet at stå lidt i skyggen af storebror Bo. Eksperter inden for karting spår dog tilsvarende topresultater for Christian Sørensen, som udnytter et flegmatisk temperament til at spotte udfordringerne på karting-banerne.
- Som teamchef og far skal jeg virkelig rende stærkt for at tilfredsstille knægtenes ambitioner, afslutter Erik Sørensen. - Heldigvis er der ikke jalousi mellem dem omkring motorsports-resultaterne. Dette gør det til en god fornøjelse at rejse rundt sammen til arrangementerne i ind- og udland.
Klimaks Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenChristian SørensenKlimaks Racing Denmark |