1600 Challenge’s DM finale blev den forgangne weekend afviklet på Padborg Park, i et vejr der bestemt bidrog til spændingen i klassen. Både træning, tidtagning og heat blev afviklet på samme dag, hvilket stiller ekstra krav til både materiel og mekanikere, for hvis der sker uheld, er tiden meget kort til bilen skal på banen næste gang.
Dagen startede med rigtig dårlig vejr med storm og meget store mængder vand, så der var helt klart dømt regndæk og vadders, og selv om officials og løbsledelse gjorde deres bedste for at begrænse problemerne, så gik der ikke længe før der stod store mængder vand flere steder på banen, hvilket sendte tiderne op og flere biler i autoværnet!
Der var dømt vandsurfing det meste af søndagen. (Foto: Motorsporten.dk)
Træningen kunne man jo som sædvanlig ikke udlede det helt store af, men det gav alligevel en indikation af hvem der havde både bilen og nosserne til at køre stærkt på en dyngvåd bane.
Tidtagningen blev også afviklet i regnvejr, så der blev blandet godt og grundigt rundt på den resultatliste vi plejer at se, og dermed masser af overraskelser. Hurtigst i det våde fører var således Michael Markussen hvilket dog kun var en af de mindre overraskelser, for Michael har før vist at han kan køre rigtigt stærkt i de få løb han har nået denne sæson. Som 2. hurtigst finder vi Jacob Gejl, som inden denne sidste afdeling førte mesterskabet, men som 3. hurtigst finder vi en af de talenter der samtidig har fået titlen: Klassens uheldigste, nemlig Jeppe Fuglsang, som hver gang hans bil har kørt som den skal, har kørt forrygende hurtigt, men kun har gennemført 2 eller 3 løb uden problemer.
Et par andre overraskelser var at 2 af dem vi næsten altid ser i top 5, Henrik Sørensen og Kenneth Thomsen, slet ikke kunne få tingene til at fungere på Lake Padborg og sluttede som hhv. nr. 17 og 13. Hvad Henrik ikke kunne, kunne brormand Peter så til gengæld, som selvom det kun er hans første sæson kørte sig frem til en flot 6 bedste tid, meget tæt forfulgt af en anden rookie, Peter Omen som også opnåede sin bedste startplacering i hele hans racerkarriere.
1. Heat
Fra en start placering i første række fik både Jacob Gejl og Michael Markussen begge en kanon start på den stadig meget regnvåde bane, og med flot og tæt kørsel, skiftende placeringer lykkedes det duoen at få afstand til de øvrige konkurrenter og det var ikke meget tvivl om at første og anden pladsen i heatet skulle fordeles mellem dem.
Gejl og Markussen i tæt og sjaskvåd kamp. (Foto: Motorsporten.dk)
Det så efter 4 – 5 omgange ud til at Michael Markussen havde taget første pladsen og Jacob Gejl var tilfreds med at få godt med point med fra heatet til det samlede mesterskab, men pludselig de sidste 2 omgange så det ud til enten at Michael blev lidt langsommere eller Jacob havde fået mere fart, for nu var der pludselig igen spænding om øverste trin på podiet. Jacob fik vist også blod på tanden, for nu skulle den lige have lidt ekstra på sidste omgang så den ged kunne blive barberet, men i den sø der stod i forbindelse med chikanen, akvaplanede Jacob og smaskede frontalt ind i autoværnet med en godt trykket front til følge!! Heldigvis for Jacob gik motoren ikke i stå, og han formåede at få bilen tilbage på banen, komme op i fart uden at tabe placeringer og faktisk kun tabe 12 sekunder på denne sidste omgang frem mod mål flaget.
På en 3. plads så vi Jeppe Fuglsang smutte over målstregen efter at have måttet kæmpe utroligt hårdt for at komme frem i feltet efter at have været meget uheldig i starten hvor han fik lidt knubs og skub og tabte en del placeringer, men Jeppe havde desværre i kampens hede overset et gult flag og overhalet! Dette gav 20 sekunders straf, og derfor kunne Lasse Rolighed smutte op på en 3. plads efterfulgt af Rudi Larsen som nr. 4, og Jeppe måtte dermed tage til takke med en 5. plads i den endelige stilling i 1. heat.
Dermed var DM stillingen sådan at Jacob Gejl kun skulle bruge 2 point for at sikre sig mesterskabet i sidste heat, og det var kun hvis han udgik og Rudi Larsen vandt sidste heat at han ikke kunne tage den største pokal med hjem. Rudi var rimelig sikker på at sætte sig på 2. pladsen hvis han kunne holde sig i top 10 i sidste heat, så det var egentlig kun 3. pladsen der var spænding om.
Som kandidat til en DM 3. plads havde Kenneth Thomsen flest point, men Carsten Rasmussen og Henrik Sørensen var kun få point efter, så dagens og årets sidste heat ville blive helt afgørende.
2. Heat
Nu var solen dukket frem og banen tørret op, så nu var det igen på med slicks og med at få undervognen strammet op!
Med top 8 fra første heat vendt rundt, så var det Ejnar Rosenhøj der skulle starte Pole, med Rookien Peter Sørensen ved siden af. I anden startrække skulle Carsten Rasmussen starte sammen med Jeppe Fuglsang.
Så hvis man kikker på den 3. plads i mesterskabet som der endnu var spænding om, så var der en klar match bold til Carsten Rasmussen, for Kenneth Thomsen som jo lå bedst i mesterskabet, ja han landede på den meget utaknemmelige 9 plads som jo ikke konverteres til en top startplacering som 8. pladsen gør, men Kenneth skulle dog bare slutte max 3 biler bag Carsten, så kunne han holde sin 3. plads.
Henrik Sørensen var dømt helt ude af det mesterskals top 3, for med en startplacering som nr. 15, ja så skulle der mirakler til! Men Henriks kone ville det anderledes, for inden sidste og afgørende heat fik han en gedin opsang, at nu gad hun ikke se på den slatne kørsel mere, nu skulle han tage sig sammen!!
Henrik har det nok ligesom de fleste af os andre, vi gør hvad konen siger, og Henrik leverede noget af det bedste vi har set fra ham i lang tid. Med overhaling efter overhaling kæmpede Henrik sig op gennem feltet og sørgede for at afslutningen og resultatet om 3. pladsen i DM først blev afgjort få meter før målstregen.
Men tilbage til starten af årets sidste heat, for med Ejnar Rosenhøj og Peter Sørensen på forreste startrække, var der nok mange der troede at de 2 ville leve på lånt tid! Men både Ejnar og Peter overraskede alt og alle ved at komme forrygende godt af sted og ligge sig i spidsen på de første omgange, og presset på Ejnar som tog spidsen, kom ikke fra Rudi eller Jacob Gejl som vi ellers ofte ser, vil frem til podiepladserne, men fra Peter Sørensen som bestemt ikke ville sætte sin gode start placering over styr og lade sig falde ned gennem rækkerne.
Der var tæt kamp alle 11 omgange. (Foto: Motorsporten.dk)
Peter lagde voldsomt pres på Ejnar, og selvom han forsvarede sig godt, så fandt Peter vej forbi alligevel. Desværre varede Peters føring kort, for bagfra kom en flok brølende løver og andre mærker, og de ville også være med i festen. Inden Peter havde fået lagt lidt afstand måtte han forsvarer sig, og i Audi svinget mistede baghjulene lidt greb, og han røg i sandkassen!
Men Peter har hørt godt efter i timen: ”hvis du kan undgå at ramme noget og har en chance for at komme ud af sandkassen – så giv GAS”, og det gjorde han så, og selvom bilen tog nogle gevaldige hoppeture, sommetider over en meter over jorden pga. det meget ujævne underlag i en sådan sandkasse, ja så kom Peter på banen igen en hoppe-tur og en forskrækkelse rigere, men 10 pladser dårligere…
Herefter var top 5 blevet til en kæmpe klump biler der konstant pressede, overhalede, forsøgte at overhale, og frem for for alt gjorde netop dette heat til et af sæsonen absolut mest spændende.
Jacob Gejl, som jo kun skulle have 2 point for at sikre sig DM, ja han havde allerede næsten holdt fyraften og tænkte kun på pokalen der stod og ventede efter heatet, så han kørte lidt søndagskørsel, holdt sig ude af problemer og buler, og kørte en forsigtig 9. plads hjem i heatet. Fornuftigt kørt af Jacob, for det kunne nok være at håneretten det næste år ville blive træls at høre på hvis han havde taget chancer, eller var blevet indblandet i slagsmål, i stedet for at sikre de 2 sølle point.
Men fremme foran var det rigtigt spændende, og nu vil Rudi Larsen og Michael Markussen også være med, og mens Michael fandt mange forskellige steder at overhale, ja så fik vi en rigtig flot opvisning i bremseteknik af Rudi.
Rudi bremsede simpelthen 10 – 15 meter senere end alle andre for enden af langsiden, og flere gange kunne vi høre både publikum og kommentator parret ”gøg og gokke”, sige at nu var det simpelthen for sent at bremse, men Rudi viste dem at det kunne han bare.
Rudi måtte dog se sig slået af en forrygende stærkt kørende Michael Markussen, som så for anden gang på samme dag, kunne indtage øverste trin på podiet, og dermed Rudi som nr. 2.
3. pladsen i DM, blev også blandet lidt sammen med 3. pladsen i heatet, og her stod kampen mellem Henrik Sørensen og Carsten Rasmussen. Henrik havde med sine mange overhalinger indhentet Carsten 3 omgange før målflaget, og der var dermed en meget tæt og spændende kamp helt frem til selve målstregen. Her blev Ejnar Rosenhøj manden der kom til at afgøre dem match, ikke sådan at forstå at Ejnar blandede sig i den kamp, men Ejnar som jo var startet i Pole, var inden sidste omgang blevet overhalet af både Michael Markussen og Rudi Larsen, så Ejnar kæmpede nu for en 3. plads i heatet.
Ejnar måtte nu også se sig indhentet af Carsten og Henrik som jo havde deres indbyrdes kamp, og kort før målstregen fandt Carsten lige en åbning og dermed kunne smutte forbi Ejnar op på en 3. plads, og i samme åbning var der desværre for Henrik ikke plads til ham, så derfor lykkedes det ikke Henrik at komme foran Carsten som ville have givet han den samlede 3. plads i DM. Den sidste kompetant til til 3.pladsen i DM, Kenneth Thomsen, fik slet ikke tingene til at virke, og sluttede et stykke nede i feltet og havde dermed forlist sine chancer.
Så sejrspodiet i årets sidste heat blev: Førstepladsen til Michael Markussen. 2. plads til Rudi Larsen, og 3. pladsen til Carsten Rasmussen.
Stort tillykke til jer alle 3. (Foto: Kørerforeningen Gr. N)
På dette podie skulle kun ændres en enkelt i forhold til DM, idet Danmarksmester og Rookiemester i 1600 Challenge 2008 blev Jacob Gejl Pedersen, sølv til Rudi Larsen og bronze til Carsten Rasmussen.
Ole Rikup Kørerforeningen Gr. N Poul Erik Jensen
Læs mere om: Carsten RasmussenJacob Gejl PedersenRudi LarsenPadborg Park05/10/08 - Padborg Park - 1600 Challenge |