Danish Touringcar Challenge   13/10/08

Jan Magnussen: ”Jeg kan dårligt være inden i mig selv”
Den nye mester sætter større pris på sit seneste DTC-mesterskab
Det var titel nummer to i Danish Touringcar Championship, som Jan Magnussen, England, sikrede sig på FDM Jyllandsringen på en søndag, hvor hans 16-årige søn samtidig også kunne kalde sig Danmarksmester i Formel Ford-klassen. Sidste gang Jan Magnussen selv vandt titlen i Danmarks mest prestigefyldte mesterskabsserie, var i 2003.

”Jeg er nødt til at sige, at denne her titel er den største, for vi har kæmpet om det i fire år for at få titlen igen,” fortæller Jan Magnussen. ”At arbejde sammen med Karsten Ree og Frank Ludvigsen og på den sidste weekend i sæsonen at skulle kikke dem i øjnene og sige, at det ikke lykkedes, gør det bare kæmpestort endeligt at få den hjem. Så håber jeg, at vi får blod på tanden til, at vi prøver igen.”

Fire konkurrenter havde muligheden for at vippe Jan Magnussen af pinden ved Valvoline DM-Finalen, og køreren med de bedste kort på hånden var Henrik Lundgaard, Hedensted.

”Pludselig var min chance væk,” siger Chevrolet Lacetti-køreren, som endte året som toer. ”Efter sving et i heat to var der en, som syntes, at jeg ikke skulle have chancen længere. Det var lidt ærgerligt, for jeg ville gerne have været med til at kæmpe om det og gøre det spændende til slut. Der var ingen tvivl om, at Jan stadig havde de gode kort på hånden, og det kunne vi nok ikke have gjort meget ved, men jeg ville gerne have været med til at give folk et ordentligt show.”

”Jeg er ked af det på Henriks vegne med, at det blev afgjort med et uheld fra hans side,” tilføjer Jan Magnussen. ”Men vi havde farten til alligevel at kunne lukke den, og det gik fuldstændig efter planen. Vi har været hurtigst på Jyllandsringen. Det har aldrig været vores stærkeste bane, men i år har den været det. Det var en kæmpestor dag. Jeg kan dårligt være inden i mig selv med Kevins mesterskab og mine egne i denne uge og i sidste uge.”

Det var Jan Magnussen, der endte med at krydse målstregen forrest i finalen, men det var ikke ham, som tog føringen fra start. Det havde Jason Watt, Herlev, gjort.


Jason Watt var i front i finalen, men var tæt på at tabe herredømmet over sin hvide Seat Leon, så han pludselig blev angrebet fra Jan Magnussen og Emmet O’Brien på hver sin side.
(Foto: Henning Smed)

”Jeg talte med Jan inden starten, hvor han sagde, at han holdt motoren ved 4500 omdrejninger, men da han var kommet der til, var det allerede blevet grønt, og så var jeg kørt,” fortæller den tidligere mester.

”Vi havde sat bilen op, så den godt måtte være lidt løs med bagenden i starten af løbet, så den ikke ville understyre for meget senere i løbet. Bagdækkene var så lidt mere kolde end jeg havde regnet med, og jeg var lige ved at se mig selv holde i gruset. Jeg fik reddet den og kom forbi Emmet og jeg kunne følge Jan til min store glæde.”

Men det ternede flag fik Jason Watt ikke at se. Først gik hans tredjegear i stykker og til sidst blev gearkassen så defekt, at der ikke var nogen trækkraft til forhjulene.

I privatkørernes DTC Cup fik defekter også afgørende betydning for udfaldet af det samlede resultat. Robert Schlünssen, Tyskland, måtte således ende som næstsidste mand efter en kollision i andet kvalifikationsheat, hvor hans rival Jens Edman, Sverige, var blevet passeret af en stærkt kørende Kasper Jensen, Aalborg. Men uheldet til trods var resultatet godt nok for dansktyskeren til at vinde DTC Cuppen foran mærkefællen Jens Edman.


Jens Edman (19) og Kasper Jensen (10) endte som nummer to og tre i DTC Cuppen sammenlagt. Men det lykkedes undervejs Kasper Jensen at tage en førsteplads blandt privatkørerne fra netop Jens Edman, inden han måtte slutte weekenden med en beskadiget bil.
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

Dermed måtte både Kasper Jensen og Jens Møller, Ikast, igennem følelsesregisterets mere negative sider, efter at de begge havde været involveret i sammenstød med Kristian Poulsen, Padborg.

”Kristian Poulsen pærer mig af i sving to. Han kører bare ind i siden af mig, og med Carlsen på den anden side bliver det en sandwich. Jeg brækker et forhjulsophæng, og så røg den tredjeplads,” siger Jens Møller, som endte med at måtte tage til takke med den sammenlagte fjerdeplads, fordi det lige akkurat lykkedes Kasper Jensen at få de nødvendige points.

Nordjyden havde også været i infight med Kristian Poulsen over det samme stykke asfalt, og her blev han taberen, mens hans bil blev så slemt skadet, han måtte humpe rundt med skæve hjul for at sikre sig de points, der skulle til for at tage tredjepladsen fra Jens Møller med et points forspring.

”Lige nu er jeg tilfreds. Det var det bedste, jeg kunne blive i weekenden, og jeg blev treer og det var dejligt,” sagde Kasper Jensen. ”Da jeg kom ind efter finalen, var jeg lidt ærgerlig. Jeg vidste godt, at jeg havde fået min tredjeplads, men jeg ville hellere have kørt over målstregen på den placering, hvor jeg vidste, at jeg skulle være blevet placeret.”

Korrigeret stilling i Danish Touringcar Championship:
Tallene i parentes er bruttoscorerne for de kørere, som har måttet smide resultater bort.
Pl.KørerMærkePoint
1Jan MagnussenBMW 320si E90314
2Henrik LundgaardChevrolet Lacetti271 (276)
3Michael OutzenChevrolet Lacetti262 (277)
4Michel NykjærBMW 320si E90253
5Tom PedersenBMW 320si E90250 (269)
6Jason WattSeat Leon212
7Robert SchlünssenPeugeot 407200
8Jens EdmanPeugeot 407177 (183)
9James ThompsonHonda Accord Euro-R173
10Kasper JensenBMW 320si E90138
11Kristian PoulsenBMW 320si E90136
12Martin JensenBMW 320si E90128
13Jens MøllerHonda Accord Euro-R122
14Emmet O'BrienBMW 320si E90100
15Peter AgerBMW 320si E9089
16Michael CarlsenPeugeot 40774
17Jesper SylvestBMW 320si E9052
18Gunnar KristensenSeat Leon28
19Kim LundSeat Leon24
20Joachim StephansenBMW 320i E4619
21Carsten LeveauSeat Leon16
22Casper ElgaardHonda Accord Euro-R14
23Petter GranlundPeugeot 40711
24Michael HoldenBMW 320i E469
25David FalchPeugeot 4077
26Klaus MadsenSeat Leon6
27Brian MikkelsenSeat Toledo3
Jakob LudvigsenBMW 320si E903
Ronnie BremerMercedes C2003

Morten Alstrup


 
Reklamer

Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto


Yokohama Advan dæk