Ovenpå heatsejren i sidste løbsweekend, var Jason Watt til DTC Finalen på FDM Jyllands-Ringen på vej på podiet for første gang i fire år. Weekenden blev den bedste siden 2004, og var tæt på at blive kronet med endnu en pokal. Men skæbnen ville det anderledes. Sæsonfinalen på FDM Jyllands-Ringen var sidste weekend garant for masser af dramatik, jubel og skuffelser. Ganske som en DTC sæsonfinale skal være. Men spørger man i Jason Watts team, kunne man måske godt have tænkt sig lidt mindre dramatik, og lidt mere jubel.
(Foto: Jeppe Rimmen)
Allerede i lørdagens frie træning kom der igen et varselsskud fra manden i den hvide Seat, og til trods for at FDM Jyllands-Ringen er kendt som en baghjulstrækkerbane, lå Jason på fjerdepladsen som den hurtigste forhjulstrækker. Kun tre BMW racere lå foran, og optimismen boblede forud for tidtagningen.
En god startposition var bestemt i kortene. Tidtagningen var dramatisk, da vejrguderne havde rislet en let regn over den jyske asfalt. Bilerne kørte ud på tørvejrsdæk selvom banen var fugtig. Men det var Jason Watt, der var den hurtigste med en omgangstid på 1.11,218. En tid der ligger kun 1,5 sekund fra banerekord, vel at mærke sat i tørvejr!
Men med bare otte minutter igen af lørdagens tidtagning, som bestod af to gange 20 minutter, begyndte banen at tørre op. Tiderne faldt voldsomt, minut for minut var en ny kører hurtigst. Teamet havde til sidste forsøg sat nye fordæk på bilen for at give maksimalt greb, og havde samtidigt roteret de brugte fordæk om til baghjulene.
Ideen var god, men Jason kunne slet ikke få varme i de nye slicks, så der var for meget greb på de brugte bagdæk. I stedet for en skarp indstyring, understyrede bilen. Og desværre var der til sidst ikke benzin nok på bilen til et ekstra forsøg, før tidtagningen var slut. Så i stedet for en pole position som Jan Magnussen nu havde eneret på, sluttede tidtagningen med en skuffende 8. startposition.
(Foto: Jeppe Rimmen)
Humøret i teamet blev dog snart lagt tilbage i de sædvanlige muntre folder, da teamet sammen med ingeniør Paul Ridgeway og Alain Rouy fra Seat Sport, lørdag aften kunne kæmpe om æren i en intern kartingdyst i Århus. En kamp, som Jason Watt vandt med det yderste af neglene.
Søndag morgen var strategien for dagens tre løb igen offensiv, for ikke nok med at der skulle hentes point til det samlede mesterskab. Skæbnen ville også, at de to kørere der lå nærmest Jason Watt i den samlede stilling, Robert Schlünssen og James Thompson, lå henholdsvis foran og bagved i startopstillingen til kvalifikationsheat 1.
Starten gik til søndagens første løb, og efter en god start begynder den spanske racer at tage overhaling på overhaling. Første position blev taget allerede i starten, trods flere tyvstarter blandt de forreste. Så var Jason på syvendepladsen, og inden omgangen var ovre var han på sjettepladsen. Efter yderligere sene indbremsninger, fik Jason først overhalet Emmet O´Brien og siden Michael Outzen.
Efter denne hidsige kamp, som startede fra 8. pladsen og endte på 4. pladsen, var en flot startplacering til det andet kvalifikationsheat hjemme. Yderst tilfredsstillende resultat. Bilen havde farten og med gode point på kontoen, kunne Jason se frem til andet kvalifikationsheat.
(Foto: Jeppe Rimmen)
Her fortsatte dramatikken med en start fra 4. startrude, især med en intens kamp med Michael Outzen. Men trods dette kunne teamet glæde sig over den rigtigt gode fart, som de havde i bilen. Igen kunne Jason være med helt i front, og takket være endnu en 4. plads kunne han nyde godt af en startplacering helt i front til finalen.
Så var det tid til DTC Finalen, årets sidste løb. Helt fremme på en 2. startplacering holdt Jason Watt, i forreste række sammen med Jan Magnussen, som på det tidspunkt var umulig at hente i DTC mesterskabet. Lyset blev grønt, og Jason efterlod Magnussen på startstregen. "Jeg talte med Jan efter løbet," siger Jason. "Hvor han sagde, at han holdt motoren ved 5500 omdrejninger, men da han var kommet der til, var det allerede blevet grønt, og så var jeg kørt."
Men den føring holdt desværre ikke længe, efter en bred udskridning lige efter starten, kom både Jan Magnussen og Emmet O´Brien forbi. Jason beretter: "Vi havde sat bilen op, så den godt måtte være lidt løs med bagenden i starten af løbet, så den ikke ville understyre for meget senere i løbet. Bagdækkene var så lidt mere kolde end jeg havde regnet med, og jeg var lige ved at se mig selv holde i gruset. Jeg fik reddet den og kom forbi Emmet og jeg kunne følge Jan til min store glæde."
"Jeg kørte i starten og tænkte, at Jan ville lave en fejl, men så kom jeg i tanke om, at det jo var Jan Magnussen, jeg kørte bagved," udtaler Jason. Seat Leon raceren fik for alvor lov til at strække ud i kamp om finalesejren, og igen blev der kæmpet med at hale den forankørende Magnussen ind. Imens øgede Jason støt afstanden til den bagvedkørende Michel Nykjær.
(Foto: Jeppe Rimmen)
Ekstremt sene indbremsninger hentede meget af den afstand, som Jason tabte til BMW raceren på langsiden. Men at hente Jan var ikke muligt. Hele teamet var overbevist om, at Jason skulle på podiet for første gang i fire år. Udsagnet op til DTC Finalen, om at der skulle champagneduft i den hvide Team BYGMA Jason Watt Racing køredragt, var ved at ske fyldest.
Men da slog uheldet til, først forsvandt trediegearet sammen med andenpladsen, hvilket indebar at Michel Nykjær kom forbi. Halvvejs rundt på sidste omgang gav gearkassen helt op, og en dybt skuffet Jason Watt var tvunget til udgå. Da bilen var blevet skubbet tilbage i teltet, fik mekanikerne med det samme skilt gearkassen ad.
Et nærmere eftersyn viste, at alle dog-ringene der bruges til opskift i gearkassen, var flækket. Positivt var det, at selve gearhjulene var i behold, men med den tabte podieplads in mente, var det en ringe trøst. Men glæden over farten i bilen, var heldigvis ikke til at skjule.
"Det var mit bedste løb siden 2004! Det var en potent og kraftfuld finale. Jeg er stadig sikker på, at havde jeg holdt Jan i første sving i finalen, så havde jeg vundet."
Hele teamet kan glæde sig over, at man på bare 6 måneder har udviklet sig til et af de hurtigste teams i DTC mesterskabet. Jason Watt erobrede 6. pladsen i det samlede mesterskab fra Robert Schlünssen, med i alt 212 point. Men man havde naturligvis håbet på, at kunne krone den fremgang med en podieplads i DTC Finalen.
(Foto: Jeppe Rimmen)
"Jeg tror på, at en samlet 3. plads i mesterskabet var mulig. Hvis jeg ikke var blevet kørt af banen, i Heat 1 på Jyllands-Ringen i april. Top 3 er i alle tilfælde målsætningen for 2009!," slår Jason fast. "Gutterne havde lavet en fantastisk bil til mig, alle i teamet har gjort det helt fantastisk. Desværre så havde jeg glemt mit nye "guldur", som jeg i anledning af mit jubilæum har fået af min far og som nu er mit lykkeur. Så det er måske derfor, at det ikke lykkedes for mig. Lidt overtroisk er man jo."
"En af de ting der har gjort størst indtryk på mig, er al den ros jeg har fået efter denne weekend. Det er en kæmpe cadeau, at kommentatorerne roste mig, selvom jeg udgik i det sidste heat. Det har de gjort, og det luner virkeligt. Der har også været mange både nuværende og tidligere kollegaer, der har sagt mange flotte ord, og det luner virkeligt," fortæller en glad Jason.
"Vi håber, at vi i 2009 kan samle op, hvor vi sluttede i år. Vi har fundet farten, og nu er fokus på at være med i kampen, helt i front i DTC!" Hele Team BYGMA Jason Watt Racing vil gerne sige tusinde tak for en dejlig DTC sæson, til både fans, frivillige og sponsorer. Vi glæder os til at se Jer igen i 2009, til endnu en spændende sæson.
Jason Watts officielle website, Watt.dk vil naturligvis bringe opdateringer hele vintersæsonen igennem. Både med spændende onboard videoer fra DTC sæsonen 2008, opdaterede gallerier, redaktionelle og tekniske artikler, samt andre eksklusive ting omkring Team BYGMA Jason Watt Racing. Alt sammen til at forsøde den lange vinterpause med.
Aslak Vind Watt.dk Læs mere om: Jason WattTeam BYGMA Jason Watt RacingJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |